Batterij elektrische auto

De batterij van de elektrische auto is oorspronkelijk bedoeld om opgeladen te worden en vervolgens de elektrische auto te voorzien van stroom om van A naar B te kunnen rijden. De volgende stap is om het mogelijk te maken dat de batterij van de elektrische auto de zelf opgewekte groene stroom weer kan leveren aan de woning (V2H) óf terug te leveren aan het elektriciteitsnet (V2G). Deze techniek heet bidirectioneel laden. De volgende autofabrikanten hebben al een elektrische auto voorzien van de V2G techniek in hun assortiment: BMW, Huyndai, Honda, Kia, Mitsubishi, Nissan, Renault, Sono en Tesla. Elektrische auto's geschikt voor de V2H zijn: Toyota MIRAI, Honda Clarity en Hyundai Iconiq 5.

Elektrische auto als thuisbatterij

Voor consumenten en bedrijven met een elektrische auto én zonnepanelen is dit een goede oplossing als de salderingsregeling straks in 2025 wordt afgebouwd en later in 2031 verdwijnt. Op zonnige dagen sla je de overdag teveel opgewekte stroom op in de elektrische auto en ’s avonds gebruik je deze in huis of bij een hoge kWh-prijs lever je deze terug aan de energieleverancier. Je kunt bovendien zelf instellen hoeveel elektriciteit er in de elektrisch auto overblijft, zodat je de volgende dag ook nog gewoon op weg kan. De technologie is er al, nu de praktijk nog.

Experiment in Rotterdam

De afgelopen half jaar heeft de gemeente Rotterdam deze techniek uitvoerig getest binnen haar eigen wagenpark. De elektrische vuilniswagens werden door meerdere elektrische BMW's opgeladen en werden daarbij ondersteunt door tien extra BMW-batterijen. De elektrische BMW's en batterijen werden opgeladen op het momenten dat er voldoende stroom en capaciteit beschikbaar was en leverden deze stroom vervolgens aan de elektrische vuilniswagens in de avonduren. Op deze manier laadt de gemeente Rotterdam de elektrische vuilniswagens op het moment dat de stroom goedkoper is, waarbij ook het elektriciteitsnet nog eens ontlast wordt. Een win-win situatie dus.

Drukte op het elektriciteitsnet

Voor netbeheerders klinkt deze nieuwe techniek als muziek in de oren. We gebruiken met z'n alleen steeds meer elektriciteit en leveren ook steeds vaker stroom terug aan het elektriciteitsnet. Omdat deze twee niet op elkaar afgestemd zijn, dreigt het elektriciteitsnet steeds vaker overbelast raken door teruglevering op het ene moment en de grote vraag naar energie op een ander moment. Afstemmen van vraag en aanbod is dus belangrijk voor de continuïteit van ons elektriciteitsnet. Met in 2030 straks misschien wel 150 miljoen zonnepanelen en 3 miljoen elektrische auto's in Nederland is dit geen overbodige luxe.

Update 24 juli 2023: Bidirectioneel laden: de toekomst van energieopslag en teruglevering met elektrische auto’s

Meer over energieopslag

elektrische auto als thuisbatterij
De elektrische auto als opslagbatterij

Meer lezen over energie opslag?

2 reacties op “Energie opslaan met de elektrische auto”

  1. Paul Wiggers

    De auto batterij is om te kunnen rijden. Een thuis batterij is voor energie thuis. S’avonds je auto leeg trekken om de volgende dag niet te kunnen gaan rijden lijkt mij niet de bedoeling. Dan heb je een hele dure thuis batterij.

  2. René Vermeulen

    Hou er wel rekening mee dat dit invloed kan hebben op de levensduur en garantie van de autoaccu.

Geef een reactie