elektrische auto opladen

Je elektrische auto opladen? Waar moet je aan denken en welke mogelijkheden zijn er voor het opladen van een elektrische auto? In dit artikel geven we tips en leggen we uit waar je aan moet denken.

Opladen via een bestaande aansluiting

Bij het opladen via een bestaande aansluiting is de laadpaal aangesloten op een aparte groep in de meterkast. De elektrische auto kan dan de volledige capaciteit van de aansluiting helaas niet benutten. Het opladen via een aparte aansluiting gaat altijd sneller.

Elektrische auto opladen huisaansluiting

Opladen via een aparte aansluiting

Je elektrische auto opladen via een aparte aansluiting is de snelste manier van opladen. De laadpaal wordt rechtstreeks aangesloten op de aansluiting en de capaciteit wordt daardoor volledig benut voor het opladen van de elektrische auto.

Opladen elektrische auto op aparte aansluiting

Opladen via het stopcontact

Het opladen van de elektrische auto via een bestaand stopcontact wordt meestal afgeraden in verband met de veiligheid, de inefficiëntie en de lange laadtijd. Een stopcontact heeft meestal geen extra beveiliging tegen overbelasting. Ook heeft het verbruik op de groep waar het stopcontact deel vanuit maakt heeft een negatieve invloed op de laadtijd en is slim laden niet mogelijk. De laadtijd via een bestaand stopcontact ligt tussen de 14 en 22 uur (3,7 KW). Kies je toch voor het opladen via een stopcontact maak dan gebruik van een gecertificeerd CEE-gecertificeerd stopcontact om de veiligheid te verhogen.

Openbare laadpaal

Een openbare laadpaal vraag je aan bij de gemeente. Als er voldoende animo is plaatst de gemeente een laadpaal voor openbaar gebruik. De laadtijd ligt tussen 4 en 18 uur, afhankelijk van de grootte van de accu en het soort laadkabel. Je hebt wel een laadpas met betaalabonnement en een eigen laadkabel (type 2 stekker, mode 3) nodig om gebruik te maken van een openbare laadpaal. Als je een eigen parkeerplaats hebt kan je géén openbare laadpaal aanvragen.

Snelladen langs de snelweg

Je kan de elektrische auto bij een snellaadstation in 20 tot 50 minuten opladen, afhankelijk van de grootte van de accu. Dit komt omdat de auto bij het snelladen meteen met gelijkstroom wordt geladen. Het aantal snellaadstations langs de Nederlandse snelwegen groeide de afgelopen jaren snel en zal ook blijven groeien.

Aanpassing bestaande aansluiting

Standaard kost een verzwaring van de aansluiting ongeveer 260 euro. Een aansluitwaarde van maximaal 3×25 ampère is meestal voldoende om een laadtijd van 8 uur of korter te halen. De jaarlijkse netwerkkosten blijven tot deze aansluitwaarde gelijk. Vanaf 3×35 ampère gaan de jaarlijkse netwerkkosten fors omhoog. De slimme meter is gratis bij een wijziging van de aansluiting. Een verzwaring vraag je aan bij de netbeheerder.

Aparte aansluiting laten plaatsen

Een aparte aansluiting realiseren kost standaard tussen 750 en 1000 euro. Voor deze aparte aansluiting brengt de netbeheerder ook jaarlijkse netwerkkosten in rekening. Meestal is een aparte aansluiting van 1×40 ampère of 3×25 ampère voldoende voor het opladen van een elektrische auto. De slimme meter is gratis bij een nieuwe aansluiting. Een nieuwe aansluiting vraag je aan via mijnaansluiting.nl.

Nieuwe slimme meter

Gebruik maken van Smart Charging of Load Balancing kan alleen met een slimme meter (versie 4.0 of hoger). De standaardkosten voor de plaatsing van een slimme meter zijn circa 75 euro. Als er al een slimme meter in de meterkast zit, maar je hebt voor load balancing een nieuwer type nodig dan zijn de kosten mogelijk hoger. Een nieuwe slimme meter vraag je aan bij de netbeheerder.

Wijzigen groepenkast

Met de installatie van een laadpaal is een vrije 1-fase of 3-fase altijd nodig in de meterkast. Deze is meestal niet standaard aanwezig. Als er geen vrije 1-fase of 3-fase groep aanwezig is, dan legt een installatiebedrijf deze voor je aan.

Kies voor een gecertificeerde installateur

Als je een installatiebedrijf kiest, maak dan de keuze voor een installatiebedrijf dicht in de buurt die gespecialiseerd is in het plaatsen van laadpalen. Selecteer hieronder “laadpalen” als product en de provincie waar jouw installateur vandaan moet komen, om uit te komen bij de beste installateur van laadpalen in jouw regio.

Slim laden of Load Balancing

Met Dynamic Load Balancing (DLB) stem je het laadvermogen af op het elektriciteitsverbruik in huis. De laadpaal is dan verbonden met de slimme elektriciteitsmeter en bepaalt continue het beschikbare laadvermogen. Het opladen is op deze manier altijd optimaal en je voorkomt eventuele overbelasting. Met Load Balancing is het aanpassen van de aansluiting of het realiseren van een nieuwe aansluiting meestal niet nodig. Load Balancing is een abonnementsvorm waar wel kosten mee gemoeid zijn en je hebt altijd een slimme meter nodig met DMSR 4.0 of hoger.

Webshops met laadpalen

Als je een laadpaal via een webshop bestelt moet je de laadpaal meestal zelf installeren. De groepenkast aanpassen doe je dan ook zelf of laat je door een installateur doen. Een laadpaal zonder installatie kost gemiddeld 1500 euro.

Installateurs van laadpalen

Zoek, als het even kan, een installatiebedrijf bij jou in de regio uit. Dit scheelt een hoop heen-en-weer gereis en zo weet je zeker dat de installateur bij problemen eenvoudig langs kan komen om je te helpen. Daarnaast scheelt dit natuurlijk de nodige CO2-uitstoot.

Selecteer “laadpalen” als product en de provincie waar jouw installateur vandaan moet komen. We hebben ook een volledig overzicht van installatiebedrijven.

Elektrische auto en zonnepanelen

Een gemiddelde elektrische auto kan je al een jaar laten rijden met 8 zonnepanelen. Voor een hybride auto heb je 5 zonnepanelen nodig. Dit is natuurlijk wel sterk afhankelijk van je rijgedrag. Korte ritjes kosten bijvoorbeeld veel meer energie.

Direct laden

Helaas is het nog niet mogelijk om je elektrische auto direct te laden met de opgewekte energie van je zonnepanelen. Op dit gebied zijn echter wel de nodige ontwikkelingen. Zo kan je in de toekomst mogelijk de laadpaal rechtstreeks aansluiten op de zonnepanelen of de batterij van de auto rechtstreeks opladen met je eigen zonne-energie. Op deze manier is zelfs opslag van energie mogelijk en ontlaad je de elektrische auto als je stroom nodig hebt in huis.

Playlist: Video’s over de elektrische auto

Zelf een laadpaal installeren met dit stappenplan

Veel gestelde vragen en weetjes over opladen elektrische auto

Helaas is er op dit moment geen subsidie beschikbaar voor het plaatsen van een laadpaal. Voor de aanschaf van een elektrische auto er wel subsidie. Je kunt hiervoor gebruik maken van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

Thuis opladen kost zoveel als je betaalt aan stroom. Meestal ligt dit rond de 20 cent per kWh. Het opladen bij een openbare laadpaal kost gemiddeld 35 cent/kWh en de duurste variant is het snelladen met gemiddeld 66 cent per kWh.

Ja, meestal kan dit. Soms moet het “laden in het buitenland” nog wel aangezet worden. Check altijd even de voorwaarden van je aanbieder, zodat je zeker weet dat je ook in het buitenland je elektrische kan opladen. Via deze routeplanner kan je de stops voor het laden uitstippelen

De accu van de auto heeft gelijkstroom nodig. Als je thuis de elektrische auto oplaadt moet de wisselstroom eerst omgezet worden naar gelijkstroom. Dit levert vertraging op het bij het opladen. Bij snelladen laadt je de auto op met gelijkstroom. Snelladen kan meestal alleen bij tankstations langs de snelweg en duurt 20 tot 30 minuten.

De accu van een elektrische auto gaat gemiddeld tussen de 150.000 en 250.000 kilometer mee. Een Nederlandse autobezitter ruilt zijn auto meestal al ruim voor dit aantal kilometers in. Het vervangen van een accu is wel een dure grap, gemiddeld zo’n 10.000 euro.

Openbare laadpaal

Het kan voor komen dat een openbare laadpaal in storing treed. Openbare laadpalen zijn meestal voorzien van een sticker met een telefoonnummer waar je de storing kan melden. Als er geen storingsnummer aanwezig is meld de storing dan bij de gemeente. Als de laadpaal niet op openbaar terrein staat dan meld je de storing bij de eigenaar van het terrein.

Eigen laadpaal in storing

Heb je een eigen laadpaal en staat deze in storing? Neem dan contact op met de leverancier of installateur van je laadpaal.

  • de laadtoestand van de batterij het beste tussen de 20 en 80 procent kan blijven? Op deze manier gaat de batterij het langst mee.
  • de laadkabel niet langer mag zijn dan 20 meter? Als deze langer is treedt er namelijk teveel spanningsverlies op.
  • je de elektrische auto bij een snellaadstation maar tot 80 procent kan laden? Snelladen is binnen een half uurtje klaar.
  • alle laadpunten in Nederland te vinden zijn op Oplaadpalen.nl. De website laat zelfs zien welke laadpaal vrij is.
  • als je de elektrische auto oplaadt met grijze stroom je al 25 procent CO2 bespaart? Met groene stroom is dat zelfs 81 procent!
  • je op 1 kWh ongeveer 5 kilometer kan rijden? Dit kost dus 4 cent per kilometer als je thuis oplaadt. Benzine kost gemiddeld 14 cent per kilometer.
  • er op dit moment bijna 75.000 openbare laadpalen (inclusief snellaadstations) in Nederland zijn. Daarnaast zijn er ook nog circa 174.000 privé laadpalen aanwezig.
Groei aantal laadpalen in Nederland juni 2021
  • 86 procent van de elektrische autobezitters bekend is met slim laden, maar 60 procent dit nog nooit heeft gedaan?
Nationaal laadonderzoek 2020
  • Nuttige pagina?
  • 26   0
Deel deze pagina!