elektrische auto opladen opladen elektrische auto

Hoe kan ik mijn elektrische auto opladen? Een vraag die steeds belangrijker wordt. Het opladen van je elektrische auto kan thuis via een laadpaal of het stopcontact. Maar ook de laadinfrastructuur in Nederland groeit snel, waardoor je nu al eenvoudig de elektrische auto onderweg op kan laden bij een openbare laadpaal of snellaadstation. In dit artikel lees je alles over het opladen van de elektrische auto.

Thuis opladen

Opladen via een bestaande of aparte aansluiting

Bij het opladen via een bestaande aansluiting is de laadpaal aangesloten op een aparte groep in de meterkast, maar maakt onderdeel uit van je huishouden. Hierdoor kan de elektrische auto de volledige capaciteit van de aansluiting niet benutten. Het opladen via een aparte aansluiting gaat altijd sneller, omdat de laadpaal rechtstreeks aangesloten wordt op de aansluiting en de capaciteit daardoor volledig benut kan worden voor het opladen van de elektrische auto. In onderstaand overzicht die je wat het maximale vermogen en de laadtijd per aansluiting is.

Elektrische opladen bestaande of aparte aansluiting

Kosten thuis opladen

Thuis opladen is meestal het goedkoopst, omdat je hierbij de kWh-prijs betaald uit je energiecontract. Voor de rest hangen de eenmalige kosten af of je via het stopcontact oplaadt, via een bestaande of nieuwe aansluiting. Opladen met een laadpaal gaat altijd via een aparte groep in de meterkast.

Via bestaande aansluiting

  • Opladen: 40 cent per kWh (prijspeil 2022)
  • Laadpaal: 1000 euro
  • Slimme laadpaal: 1700 euro
  • Laadkabel: 150 euro
  • Verzwaren aansluiting 3-fase: 300 euro
  • Slimme meter (slim laden): 180 euro
  • Wijzigen groepenkast: 500 euro

Via een nieuwe aansluiting

  • Opladen: 40 cent per kWh (prijspeil 2022)
  • Laadpaal: 1000 euro
  • Slimme laadpaal: 1700 euro
  • Laadkabel: 150 euro
  • Nieuwe aansluiting: 700 euro

Opladen via het stopcontact

Het opladen van de elektrische auto via een bestaand stopcontact wordt meestal afgeraden in verband met de veiligheid, de inefficiëntie en de lange laadtijd. Een stopcontact heeft meestal geen extra beveiliging tegen overbelasting. Ook heeft het verbruik op de groep waar het stopcontact deel vanuit maakt heeft een negatieve invloed op de laadtijd en is slim laden niet mogelijk. De laadtijd via een bestaand stopcontact ligt tussen de 14 en 22 uur (3,7 KW). Kies je toch voor het opladen via een stopcontact maak dan gebruik van een gecertificeerd CEE-gecertificeerd stopcontact om de veiligheid te verhogen.

Stekkers en laadkabels

Er zijn maar liefst 7 soorten stekkers die in verschillende landen worden gebruikt. In Europese is de meest gangbare de type 2 stekker voor het opladen van de elektrische auto. Bij het snelladen gebruik je in Europa een CSS stekker.

Vind een laadpaal

stekkers elektrische auto

Openbare laadpaal

Publieke laadpaal

Een openbare laadpaal vraag je aan bij de gemeente. Via de website openbaarladen.nl kun je een openbare laadpaal vinden of aanvragen. Als er voldoende animo is plaatst de gemeente een laadpaal voor openbaar gebruik. De laadtijd ligt tussen 4 en 18 uur, afhankelijk van de grootte van de accu en het soort laadkabel. Je hebt wel een laadpas met betaalabonnement en een eigen laadkabel (type 2 stekker) nodig om gebruik te maken van een openbare laadpaal. Als je een eigen parkeerplaats hebt kan je géén openbare laadpaal aanvragen.

Openbare laadpaal aanvragen

Storing openbare laadpaal

Als er sprake is van een storing op de openbare laadpaal dan meld je dit bij de eigenaar van de laadpaal. Via de website oplaadpunten.nl kun je zien wie de eigenaar is of controleer de sticker op de laadpaal zelf. In alle andere gevallen neem je contact op met de gemeente.

Kosten openbaar opladen

Het opladen van je elektrische auto via een publieke laadpaal kost gemiddeld zo’n ongeveer 55 cent per kWh.

  • Opladen: 55 cent per kWh (prijspeil 2022)
  • Laadkabel: 150 euro
  • Laadpas + abonnement: 4 euro per maand

Vind een openbare laadpaal

Snelladen

Laden langs de snelweg

Je kan de elektrische auto bij een snellaadstation in 20 tot 50 minuten opladen, afhankelijk van de grootte van de accu. Dit komt omdat de auto bij het snelladen meteen met gelijkstroom wordt geladen. Het aantal snellaadstations langs de Nederlandse snelwegen groeide de afgelopen jaren snel en zal ook blijven groeien.

Kosten snelladen

Het opladen van je elektrische auto langs de snelweg kost gemiddeld zo’n ongeveer 70 cent per kWh.

  • Opladen: 70 cent per kWh (prijspeil 2022)
  • Laadkabel: 250 euro
  • Laadpas + abonnement: 10 euro per maand

Vind een snellaadstation

Slim laden

Load balancing of slim laden

Met slim laden of Dynamic Load Balancing (DLB) stem je het laadvermogen af op het elektriciteitsverbruik in huis. De laadpaal is dan verbonden met de slimme elektriciteitsmeter en bepaalt continue het beschikbare laadvermogen. Het opladen is op deze manier altijd optimaal en je voorkomt eventuele overbelasting. Met slim laden is het aanpassen van de aansluiting of het realiseren van een nieuwe aansluiting meestal niet nodig. Load Balancing of slim laden is een abonnementsvorm waar wel kosten mee gemoeid zijn en je hebt bij nieuwe laadpalen meestal een slimme meter nodig met software versie DMSR 5.0 of hoger.

Storing slim laden

Het komt soms voor dat het slim laden niet meteen goed functioneert. Controleer samen met de installateur het volgende:

  • Slimme laadpaal heeft laatste firmware/software versie.
  • Controleer configuratie slimme laadpaal.
  • Slimme meter heeft softwareversie ESMR 5.0.
  • Signaalsterkte tussen laadpaal en slimme meter.
  • Afstand tussen laadpaal en slimme meter.

Als de softwareversie van de slimme meter lager is, dan vraag je via de netbeheerder een nieuwe slimme meter aan met softwareversie ESMR 5.0.

Check hier of jouw meter geschikt is

Kosten slim laden

  • Opladen: 40 cent per kWh (prijspeil 2022)
  • Slimme laadpaal: 1700 euro
  • Laadkabel: 150 euro
  • Slimme meter (slim laden): 180 euro
  • Wijzigen groepenkast: 500 euro
  • Slim laden abonnement: 40 euro per jaar

Terugleveren met de elektrische auto

Met bidirectioneel laden kun je de elektriciteit uit de accu van je elektrische auto terugleveren aan het elektriciteitsnet of gebruiken als voeding voor de apparatuur in huis. Je kunt de elektrische auto vullen met de stroom van je eigen zonnepanelen of goedkope (groene) stroom uit het elektriciteitsnet. De elektrische auto wordt op deze manier je eigen elektriciteitscentrale. Je gebruikt hem voor energieopslag als je teveel zonne-energie opwekt en als je weer stroom nodig hebt haal je deze uit je elektrische auto. Of als de energieprijzen hoog zijn, lever je de zonne-energie terug aan de energieleverancier.

Meer over bidirectioneel laden

Elektrische auto als thuisbatterij

Wist je dit over het opladen van je elektrische auto?

  • De accu van je elektrische auto gaat het langst mee als de laadstand tussen de 20 en 80 procent blijft.
  • Gebruik een korte laadkabel (max. 20 meter) om spanningsverlies te voorkomen. Slim!
  • Bij een snellaadstation laad je de auto voor maximaal 80 procent op. Binnen een half uurtje ben je weer op weg!
  • Zelfs met grijze stroom in je accu bespaar je al 25 procent CO2. Rijden op groene stroom levert een besparing van maar liefst 81 procent op!
  • Nog groener rijd je op je eigen opgewekte energie. Zoek eens op bidirectionaal laden!
  • Op 1 kWh kan je ongeveer 5 km rijden. Op 1 liter benzine is dat gemiddeld 14 km.
  • Nuttige pagina?
  • 32   0

Andere bekeken ook

Laadpalen

Opslag van energie