opslag van energie

Opslag van energie is de volgende stap binnen de energietransitie. Na de revolutie van zonnepanelen loopt het elektriciteitsnet nu tegen zijn grenzen aan, waardoor de roep om energieopslag steeds harder wordt. Opslag van energie kan met behulp van waterstof, grote opslagbatterijen of een kleinere thuisbatterij. Zelfs de elektrische auto biedt straks uitkomst middels directioneel laden. In dit artikel leggen we je alles uit over het opslaan van zelf opgewekte energie.

Opslag van energie met thuisbatterijen

Je eigen zonne-energie opslaan in plaats van terugleveren aan het elektriciteitsnet kan nu al met een thuisbatterij, maar hoe ziet een systeem met een thuisbatterij er nou precies uit? Nou dat is eigenlijk niet zo ingewikkeld. De thuisaccu wordt (meestal) tussen de omvormer en je groepenkast geplaatst. De opgewekte elektriciteit van de zonnepanelen laadt de thuisbatterij als je meer stroom opwekt dan je nodig hebt. Vervolgens kan je de stroom uit je thuisbatterij bijvoorbeeld ‘s avonds weer in huis gebruiken. In ons artikel over thuisbatterijen lees je alles over de mogelijkheden om zelf energie op te slaan.

Alles over thuisbatterijen

Energieopslag met de thuisbatterij

Opslag van energie met de elektrische auto

Energie opslaan in de elektrische auto

De elektrische auto gaat in de toekomst een belangrijke rol spelen in de energietransitie. Op dit moment zijn de meeste elektrische auto’s nog niet geschikt voor het opslaan en terugleveren van je eigen zonnestroom, maar sommige autofabrikanten bereiden hun auto’s al wel voor. Straks kun je met de elektrische auto niet alleen je eigen zonne-energie opslaan, maar deze ook later gebruiken in huis of terugleveren aan het elektriciteitsnet. Dit laatste is bijvoorbeeld handig als de stroomprijs hoog is. Het gebruiken van de elektrische auto’s voor energieopslag noemen we bidirectioneel laden.

Meer over de elektrische auto

Bidirectioneel laden met elektrische auto

Deze nieuwe techniek maakt de elektrische auto straks geschikt voor energieopslag, terugleveren aan het elektriciteitsnet of het voeden van je apparatuur in huis. Op deze manier is de elektrische auto dus je eigen thuisbatterij of elektriciteitscentrale. Voor het bidirectioneel laden heb je een slimme laadpaal nodig en een slimme elektriciteitsmeter. Er zijn meerdere manieren van bidirectioneel laden:

Terugleveren met de elektrische auto (V2G)

Met deze techniek wordt de opslagen elektriciteit uit de accu van de elektrische auto teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Vehicle to Grid (V2G) maakt gebruik van een omvormer die de gelijkstroom uit de elektrische auto omzet naar wisselstroom en zodoende teruglevert aan het elektriciteitsnet. Dit is handig voor als je bijvoorbeeld de opgeslagen zonnestroom voor een hoger tarief wil verkopen aan je energieleverancier. De volgende elektrische auto’s zijn geschikt of voorbereid voor V2G:

BMW i3

Honda E

Hyundai Iconiq 5

Kia EV6

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Nissan Leaf

Renault ZOE

Sono Sion

Tesla Model 3

Energie opslaan met de elektrische auto (V2H of V2L)

Voor huishoudens is dit een veelbelovende manier van energieopslag. Vehicle to Home (V2H) of Vehicle to Load (V2L) maakt gebruik van een omvormer die de gelijkstroom uit de accu van de elektrische auto omzet naar bruikbare wisselstroom voor in huis. De overdag opgeslagen stroom kan je dus later gebruiken in huis voor je elektrische apparatuur, waardoor je elektrische auto functioneert als een soort thuisbatterij. De volgende elektrische auto’s zijn geschikt of voorbereid voor V2H:

Honda Clarity

Hyundai Iconiq 5

Toyota MIRAI

Stroom leveren aan andere elektrische auto’s (V2V)

De techniek V2V (Vehicle to Vehicle) zorgt ervoor dat elektrische auto’s onderling elektriciteit uitwisselen. Met de ene elektrische auto uit het wagenpark laad je de andere elektrische auto op. Het is niet bekend welke elektrische auto’s op dit moment al voorzien zijn van deze techniek.

Stroom opslaan, leveren én terugleveren met de elektrische auto (V2X)

Natuurlijk willen we naar de situatie toe dat je met de elektrische auto zowel de energie kan opslaan, zelf kan gebruiken en ook kan terugleveren aan het elektriciteitsnet. Deze techniek waarbij alles samenkomt heet Vehicle to Everything oftewel V2X. Deze techniek wordt op dit moment nog niet toegepast, omdat er nog geen laadpaal is die hiervoor geschikt is. De volgende elektrische auto’s zijn al wel voorbereid op deze techniek:

Hyundai Iconiq 5

Elektrische auto als thuisbatterij

Opslag van energie met waterstof

Seizoensopslag met waterstof

Een groot voordeel van elektriciteit opslaan in waterstof is dat deze de stroom kan opslaan voor een langere tijd. Hierdoor is het dé oplossing voor mensen met zonnepanelen die in de zomermaanden teveel energie opwekken en dit in de winter weer willen gebruiken. Het energieverlies tijdens de opslagperiode is nihil en dus is opslag van energie in waterstof ideaal.

Energieverlies elektrolyse

Hoewel opslag in waterstof weinig energieverlies kent kost het wel veel energie om de elektriciteit om te zetten naar waterstof en vervolgens weer terug te brengen naar elektriciteit. Het is dus belangrijk dat dit proces verbetert, zodat er minder energieverlies optreedt. Daarnaast moet de opgeslagen elektriciteit in waterstof ook hernieuwbaar zijn, zodat we alleen groene waterstof gebruiken.

Vloeibare waterstof

Een kilo waterstof neemt erg veel ruimte in, omdat het een lage dichtheid heeft. Door waterstof onder hoge druk (700 bar) te brengen kan de stof in kleinere ruimtes worden opgeslagen. Waterstof vloeibaar opslaan kan ook door het af te koelen tot een extreem koude temperatuur (-253 °C). Dit scheelt bijna de helft aan ruimte. Het maken van vloeibaar waterstof kost veel energie en zorgt voor 10% meer CO2-uitstoot dan het gebruik van waterstof als gas.

Meer over waterstof

Wist je dit over opslag van energie?

In Nederland kan je voor maximaal 75% off-grid gaan met energieopslag, windenergie en zonne-energie.

Je kan gedeeltelijk off-grid bereiken met een thuisbatterij van 6 kWh.

Opslag van energie in de elektrische auto is volop in ontwikkeling.

De meeste thuisbatterijen kunnen tot 10.000 keer laden en ontladen.

Er komen steeds meer thuisbatterijen op de markt.

De overheid zet vol in op waterstof voor energieopslag.

Playlist: Video's over opslag van energie

  • Nuttige pagina?
  • 27   0

Andere bekeken ook

Alles over elektrisch rijden

Waterstof