opslag van energie

Opslag van energie is de volgende stap binnen de energietransitie. Na de revolutie van zonnepanelen loopt het elektriciteitsnet nu tegen zijn grenzen aan, waardoor de roep om energieopslag steeds harder wordt. Opslag van energie kan met behulp van waterstof, grote opslagbatterijen of een kleinere thuisbatterij. Zelf de elektrische auto kan uitkomst bieden via directioneel laden. In dit artikel leggen we je alles uit over het opslaan van energie.

Opslag van energie met thuisbatterijen

Je eigen zonne-energie opslaan in plaats van terugleveren aan het elektriciteitsnet. Wie wil dat nou niet? Maar hoe ziet een systeem met een thuisaccu er nou precies uit? Nou dat is eigenlijk niet zo ingewikkeld. De thuisaccu wordt (meestal) tussen de omvormer en je groepenkast geplaatst. De zonnepanelen wekken stroom op en als deze meer stroom opwekken dan je nodig hebt, wordt je thuisbatterij geladen. Op de momenten dat de zonnepanelen niet voldoende stroom opwekken, wordt de woning (mede) gevoed vanuit de thuisbatterij. Op dit moment zijn er al een aantal thuisbatterijen verkrijgbaar.

Alles over thuisbatterijen

Energieopslag met de thuisbatterij

Opslag van energie met de elektrische auto

De stroom van je zonnepanelen opslaan in je elektrische auto en later gebruiken in huis is met sommige auto’s al mogelijk. Meerdere autofabrikanten gaan opslag van energie in de accu van de elektrische auto en leveren en terugleveren vanuit deze accu straks mogelijk maken door middel van een nieuwe techniek. De volgende auto’s hebben deze techniek al: BMW i3 – Hyundai ix35 FCEV – Honda E – – Kia EV6 – Mitsubischi Outlander PHEV – Mitsubisch i-MiEV – Nissan Leaf – Renault Zoe – Sono Sion – Tesla Model 3

Bidirectioneel laden

Deze teruglevertechniek heet bidirectioneel laden. Je kunt zo met de volgeladen accu van de elektrische auto je huishoudelijke apparatuur voeden of op elk gewenst moment de elektriciteit terugleveren aan het elektriciteitsnet. Op deze manier is je elektrische auto dus je eigen thuisbatterij. Je bepaalt natuurlijk zelf hoeveel stroom er nog in de auto blijft. Dit regel je eenvoudig met slimme software. Bovendien kun je zo met de elektrische auto geld verdienen, door bijvoorbeeld de opgeslagen stroom terug te leveren als de elektriciteitsprijs het hoogst is. Voor bidirectioneel laden heb je een slimme laadpaal én een slimme elektriciteitsmeter nodig. Er zijn twee manieren van bidirectioneel laden.

Terugleveren met de elektrische auto (V2G)

Met deze manier wordt de opslagen elektriciteit uit de accu van de elektrische auto teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Vehicle to grid (V2G) maakt gebruik van een omvormer die de gelijkstroom uit de elektrische auto omzet naar wisselstroom en zodoende teruglevert aan het elektriciteitsnet. Dit is handig voor als je de opgeslagen zonnestroom voor een hoger tarief wil verkopen aan je energieleverancier. Voor bedrijven met een groot wagenpark is deze wijze behoorlijk interessant. Ook voor netbeheerders interessant, omdat het kan bijdragen in het ontlasten van het elektriciteitsnet.

Energie opslaan met de elektrische auto (V2H)

Voor huishoudens is dit een veelbelovende manier van van energieopslag. Vehicle to home (V2H) maakt gebruik van een omvormer die de gelijkstroom uit de accu van de elektrische auto omzet naar bruikbare wisselstroom voor in huis. De overdag opgeslagen stroom kan je dus ‘s avonds gebruiken in huis of zelfs nog later. Ook wordt op deze manier het elektriciteitsnet ontlast.

Meer over de elektrische auto

Opslag van energie met waterstof

Seizoensopslag

Het opslaan van energie in waterstof is heel interessant. Een groot voordeel is dat waterstof energie kan opslaan over een langere tijd. Hierdoor is het dé oplossing voor mensen met zonnepanelen die in de zomermaanden teveel energie opwekken. De teveel opgewekte energie omzetten in waterstof om deze vervolgens in de winter weer te gebruiken klinkt nu als verre toekomst, maar is misschien wel dichterbij dan je denkt. De verwachting is dat waterstof een belangrijke rol gaat spelen voor energieopslag.

Energieverlies

Hoewel opslag in waterstof weinig energieverlies kent, kost het wel veel energie om elektriciteit om te zetten naar waterstof en vervolgens waterstof weer om te zetten in elektriciteit. Het is dus belangrijk, dat deze omzetting wordt verbeterd, zodat er minder energieverlies optreedt. Daarnaast moet de elektriciteit dat wordt opgeslagen als waterstof ook hernieuwbaar zijn, zodat we alleen groene waterstof gebruiken.

Vloeibaar waterstof

Een kilo waterstof neemt erg veel ruimte in, omdat een lage dichtheid heeft. Door waterstof onder hoge druk (700 bar) te brengen, kan de stof in kleinere ruimtes worden opgeslagen. Waterstof vloeibaar opslaan kan ook, door het af te koelen tot extreem koude temperatuur (-253 °C). Dit scheelt bijna de helft aan ruimte. Het maken van vloeibaar waterstof kost veel energie en zorgt voor 10% meer CO2-uitstoot dan het gebruik van waterstof als gas.

Meer over waterstof

Wist je dit over opslag van energie?

  • Je kan maximaal 75 procent off-grid gaan en blijft in Nederland dus altijd deels afhankelijk van het elektriciteitsnet.
  • Je kan gedeeltelijk off-grid bereiken met een thuisbatterij van 6 kWh.
  • De meeste thuisbatterijen kunnen tot 10.000 keer laden en ontladen.
  • Het gemiddelde energieverlies is ongeveer 5% bij het laden en ontladen.
  • Niet alle thuisbatterijen kunnen 100% opgeladen worden.

Playlist: Video's over opslag van energie

Andere bekeken ook

Alles over elektrisch rijden

Waterstof

  • Nuttige pagina?
  • 24   0