De elektrische auto

De elektrische auto wint steeds meer terrein op de Nederlandse wegen. Er zijn verschillende elektrische auto’s te koop met elk hun eigen voordelen en nadelen. In dit artikel vertellen we je meer over de verschillende elektrische auto’s die er zijn, maar ook over de kosten, beschikbare subsidies en wat de huidige ontwikkelingen zijn.

Welke elektrische auto's zijn er?

Dit zijn de verschillende elektrische auto’s: De volledig elektrische auto, de plug-in hybride auto, de waterstofauto en de range extender.

Volledig elektrische auto

Een volledige elektrische gedreven auto (BEV) heeft alleen een elektromotor. Elektrische auto’s stoten hierdoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius ligt momenteel tussen de 200 en 600 kilometer, afhankelijk van het type auto. Een lange(re) reis moet je dus nog steeds goed plannen, zodat je de auto tussentijds bij een (snel)laadstation of openbare laadpaal op kan laden. Een voorbeeld van een volledig elektrisch gedreven auto is de Kia Niro (foto).

Welke elektrische auto’s zijn er te koop?

Kia Niro

Voordelen

Geen CO2-uitstoot

Fiscale voordelen

Subsidie beschikbaar

Goedkoper tanken

Minder onderhoud

Nadelen

Kleinere actieradiusa

Lange laadtijden

Laadpalen dichtheid

Duur in aanschaf

Hybride auto

Een hybride auto (HEV) heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Met een hybride auto wordt de elektromotor alleen geladen via het regeneratief remsysteem. De hybride auto komt in 2 varianten: licht hybride en volledig hybride. Bij een licht hybride auto dient de elektromotor slechts ter ondersteuning van de brandstofmotor. De volledig hybride auto kan voor een korte afstand (meestal 40 km) volledig op de elektromotor rijden. Een voorbeeld van een hybride auto is de Toyota Corolla Hybride (foto).

Wat zijn de beste hybride auto’s?

Toyota Corolla Hybride auto

Plug-in hybride auto

Van een plug-in hybride auto (PHEV) is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via een stekker. Een accu van een plug-in hybride is vaak groter, waardoor ook de actieradius hoger is. Als de stroom op is, dan neemt de brandstofmotor het over en rij je verder op fossiele brandstof. Een voorbeeld van een plug-in hybride auto is de Mitsubishi Outlander PHEV (foto).

Wat zijn de beste plug-in hybride auto’s?

Mitsubishi Outlander PHEV

Voordelen

Grotere actieradius

Niet tussentijds opladen

Minder CO2-uitstoot

Nadelen

Geen fiscale voordelen

Duur in aanschaf

Gedeeltelijke CO2-uitstoot

Waterstofauto

Een waterstofauto is eigenlijk gewoon een volledig elektrische auto. Deze heeft dus ook elektromotoren. Het verschil zit hem in de manier waarop de energie wordt opgeslagen. Waar bij de volledig elektrische auto er sprake is van een accupakket, maakt de waterstofauto gebruik van een tank, waarin vloeibare waterstof wordt opgeslagen. Eigenlijk net als bij een benzinetank. Het grootste voordeel een waterstofauto is dan ook, dat je deze net zo snel kan voltanken als bij een benzine- of dieselauto. Een voorbeeld van een waterstofauto is de Hyundai Nexo (foto).

Welke waterstofauto’s zijn?

Hyundai Nexo waterstofauto

Voordelen

Grote actieradius

Niet tussentijds opladen

Geen CO2-uitstoot

Snel laden/tanken

Nadelen

Weinig waterstof tankstations

Weinig keuze in merk en types

Veel energie nodig voor waterstof

Duur in aanschaf

Range extender

Een range extender (E-REV) heeft een elektromotor en een verbrandingsmotor. Deze benzine- of dieselmotor dient als back-up voor de elektromotor en laadt deze op als de elektromotor leeg raakt. Het verschil met de hybride auto is dat deze de wielen niet aandrijft. Je rijdt dus altijd op de elektromotor. Een voorbeeld van een range extender is de Nissan Qashqai E-Power (foto)

Nissan Qashqai E-Power

Voordelen

Grotere actieradius

Efficiënte verbrandingsmotor

Minder CO2-uitstoot

Nadelen

Geen fiscale voordelen

Dure dubbele motor

Gedeeltelijke CO2-uitstoot

Wat kost elektrisch rijden?

Een elektrische auto kopen

Elektrische auto’s zijn duurder in aanschaf dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. De prijzen van elektrische auto’s dalen wel, maar zijn gemiddeld nog steeds € 10.000,- hoger dan een vergelijkbare diesel- of benzineauto. De voordelen van de elektrische auto zitten dan ook vooral in het fiscale aspect, de verbruikskosten en ze zijn beter voor ons milieu.

Koop een elektrische auto

Elektrische auto kiezen

Meterkast controleren

Laadpaal uitzoeken

Subsidie aanvragen

Elektrische auto kopen

Meterkast wijzigen

Laadpaal installeren

Hoe installeer ik een laadpaal?

Verschil in prijs

Benzineauto: € 24.000,-

Hybride auto: € 30.000,-

Volledig elektrische auto: € 35.000,-

Plug-in hybride auto: € 37.000,-

Waterstofauto: € 70.000,-

Peildatum: 1 januari 2024

Prijsverschil elektrische auto en benzineauto

Verbruikskosten van elektrische auto’s

Door de efficiëntere aandrijflijn van elektrische auto’s verbruiken deze aanzienlijk minder energie dan een benzine- of dieselauto. Het verbruik van een elektrische auto is ongeveer 18 kWh per 100 kilometer. Het verbruik van een benzineauto ligt rond de 7 liter per 100 kilometer. Ook de energiekosten zijn in het voordeel. Diesel of benzine kosten respectievelijk € 1,87 en  € 2,06 en elektriciteit € 0,32. Dat betekent dat 100 kilometer rijden met de elektrische auto € 5,76 kost of benzine auto € 14,42 kost en met een diesel bijna € 9,35 (peildatum: 1 januari 2024)

Verbruikskosten per auto jan 2024

Onderhoudskosten elektrische auto

De elektrische auto vergt ook veel minder onderhoud dan een auto met een brandstofmotor, omdat deze veel minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrisch gedreven auto zijn de onderhoudskosten 60% lager zijn dan bij een benzineauto of een dieselauto. Bij de (plug-in) hybride auto zijn de onderhoudskosten ongeveer 30% lager.

Overige kosten

Normale laadpaal: € 1.000,-

Slimme laadpaal: € 1.740,-

Verzwaren aansluiting 3-fase: € 325,-

Slimme meter (slim laden): € 210,-

Wijzigen groepenkast: € 550,-

Peildatum: 1 januari 2024

Subsidies en fiscale voordelen elektrisch rijden

Vrijstelling Motorrijtuigenbelasting

Eigenaren van volledig elektrische auto’s zijn tot 2025 vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 1 januari 2025 betalen elektrische rijders 25% van de MRB van een normale personenauto.

Vrijstelling Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen

BPM is belasting op auto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot. Deze heeft een standaard basisbedrag en wordt verhoogd naarmate de auto meer CO2 uitstoot. Volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s stoten géén CO2 uit en zijn daarom vrijgesteld van de BPM. Voor hybride en plug-in hybride elektrische auto’s is dat niet het geval.

Bijtelling elektrische leaseauto’s

In 2024 geldt een fiscale bijtelling van 16% voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s met een nieuwprijs tot € 30.000,- . Voor duurdere volledig elektrische auto’s of waterstofauto’s geldt voor het bedrag boven deze € 30.000,- een fiscale bijtelling van 22%. In de komende jaren verdwijnt dit fiscale voordeel voor zakelijke elektrische rijders stapsgewijs. Als je de zakelijke auto niet privé gebruikt of maximaal 500 km per jaar, dan is geen sprake van bijtelling.

Fiscale spelregels

2024: 16% (nieuwprijs tot € 30.000,-)

2025: 17% (nieuwprijs tot € 30.000,-)

2026: 22% (geen grens)

Subsidie voor elektrische auto’s 

Er is voor particulieren en bedrijven die een nieuwe of tweedehandse elektrische auto kopen of leasen subsidie beschikbaar. De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) is voor particulieren en bedrijven krijgen subsidie vanuit de SEBA.

Hoe vraag ik SEPP subsidie aan?

Hoe vraag ik SEBA subsidie aan?

Milieu Investeringsaftrek voor bedrijven

Bedrijven kunnen ook gebruik maken van de Milieu Investeringsaftrek (MIA) bij de aankoop of lease van een elektrische auto of een waterstofauto. De Milieu Investeringsaftrek is een fiscale regeling en kan in combinatie met de SEBA subsidie aangevraagd worden.

MIA/Vamil aanvragen

Cijfers & onderzoek elektrische auto

Aantal elektrische auto’s in Nederland

Per 1 januari 2024 rijden er al bijna 700.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen, waarvan 62,3% volledig elektrisch is, 37,6% een hybride elektrische auto en slechts 0,1% is een waterstofauto. Het aantal elektrische auto’s is de afgelopen jaren sterk gegroeid en heeft inmiddels en aandeel van 7,8% in het totale Nederlandse wagenpark dat zo’n 9 miljoen auto’s telt.

Elektrische auto's in Nederland

Top 10 verkochte elektrische auto’s in Nederland

De Tesla Model 3 is verreweg de meest verkochte volledig elektrische auto in Nederland. De Kia Niro, VW ID3 en de  Hyundai Kona doen het ook uitstekend bij Nederlanders. Binnen het segment hybride auto’s is sinds jaar en dag de Mitsubisch Outlander het populairst. Nieuwkomer binnen de hybride automarkt is Lynk&Co dat bezig is aan een sterke opmars binnen de categorie hybride elektrische auto.

Top 10 verkochte elektrische auto's 2024

Elektrische auto's in beeld

Wist je dit over de elektrische auto?

Tijdens de productie en de levensduur stoten elektrische auto’s 60% minder CO2 uit dan benzineauto’s

Vanaf 2030 kan je geen nieuwe auto met een brandstofmotor meer kopen

1 liter benzine bevat 8,9 kWh aan energie, waarvan 6 kWh nodig is voor het productieproces

De Tesla Model 3 is de meest verkochte elektrische auto in Nederland

Bijna 8% van de totale autovloot in Nederland is inmiddels elektrisch

Veelgestelde vragen over de elektrische auto

Welke elektrische auto verkoopt het beste?

De Tesla MODEL 3 is het best verkopende model onder de elektrische auto’s in Nederland. Onder de hybrides is de Mitsubishi Outlander de auto die het meest verkoopt.

Meer cijfers en feiten

Hoe duur is een elektrische auto?

In 2024 zijn elektrische auto’s gemiddeld € 10.000,- duurder dan een vergelijkbare benzineauto of een diesel auto. Deze is daartegenover wel 35% zuiniger in onderhoud en is vele malen zuiniger in het gebruik. Daarnaast is er ook subsidie beschikbaar voor de aankoop van elektrische auto’s.

Wat zijn de kosten van elektrische auto’s?

Rijdt een elektrische auto lekker?

Elektrische auto’s hebben geen versnellingsbak meer, dus schakelen is niet meer nodig. Je drukt simpelweg het gaspedaal dieper in als je harder wil rijden. Elektrisch rijden is ook significant stiller dan rijden met een benzine auto. Veel mensen ervaren het rijden dan ook als prettig en rustiger, maar hikken nog steeds tegen de hoge aankoopprijs aan.

Wat zijn de kosten van elektrisch rijden?

Hoelang gaan elektrische auto’s mee?

De levensduur is vooral afhankelijk van de batterij. De batterij van elektrische auto’s gaan gemiddeld tussen de 150.000 en 250.000 kilometer mee en gaat daarmee gelijk op met een auto met brandstofmotor. Het vervangen van een accu kost gemiddeld zo’n € 10.000,- en is goedkoper dan het kopen van een nieuwe benzineauto of dieselauto.

Is er onderzoek geweest naar batterijen?

Welke subsidies zijn er voor een elektrische auto?

Particulieren krijgen in 2024 voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto € 2.950,- subsidie en voor een tweedehandse auto € 2.000,- vanuit de SEPP regeling. Zakelijke gebruikers en bedrijven kunnen maximaal € 5.000,- aan subsidie krijgen per bedrijfsauto vanuit de SEBA subsidie. Daarnaast kunnen bedrijven ook een fiscale teruggave regelen vanuit de MIA/Vamil.

Zijn er subsidies voor elektrische auto’s?

Wat zijn de verbruikskosten van een elektrische auto?

Elektrische auto’s verbruiken gemiddeld tussen de 18 kWh per 100 kilometer, een benzine auto verbruikt gemiddeld 7 liter benzine op 100 kilometer en een diesel gebruik zo’n 5 liter per 100 kilometer. De verbruikskosten van een elektrische auto zijn net als bij een gewone auto ook afhankelijk van de soort motor, het gewicht en het rijgedrag.

Wat verbruikt een elektrische auto?

Is elektrisch rijden veilig?

Elektrisch rijden is net zo veilig als rijden op welke andere brandstof dan ook. De accu zit namelijk in een zéér sterke en waterdichte behuizing. Daarnaast wordt het hoogspanningssysteem gedeactiveerd op het moment van een eventuele crash.

Hoe veilig is elektrisch rijden?

Belast een elektrische auto het klimaat?

Bij de productie van elektrische auto’s (vooral de accu) komt natuurlijk CO2 vrij. Dit is vergelijkbaar met de uitstoot bij de productie van een normale benzine- of dieselauto. Het verschil is echter dat elektrische auto’s tijdens hun levensduur veel minder schadelijk zijn voor het milieu dan een auto op benzine of diesel. Zelfs als de auto op fossiele energie rijdt.

Onderzoek CO2-uitstoot bij elektrische auto’s

  • Jouw feedback
  • 12   0