De elektrische auto

De elektrische auto is straks niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden en dit wordt zo langzamerhand ook zichtbaar én hoorbaar op de weg. Het Nederlandse kabinet heeft ambitieuze plannen en mikt op 1 miljoen elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen in 2025.

Aantal elektrische auto’s in Nederland

Elektrische auto's in Nederland januari 2022

Welke elektrische auto's zijn er?

Volledig elektrische auto

Een volledige elektrische gedreven auto heeft alleen een elektromotor. De elektrische auto stoot hierdoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius ligt momenteel tussen de 200 en 600 kilometer, afhankelijk van het type auto. Een lange(re) reis moet je dus nog steeds goed plannen, zodat je de auto tussentijds bij een (snel)laadstation of openbare laadpaal op kan laden. Een voorbeeld van een volledig elektrisch gedreven auto is de Kia Niro (foto).

Kia Niro

Voordelen volledig elektrisch gedreven auto

+ Geen uitstoot van schadelijke stoffen
+ Fiscale voordelen
+ Goedkoper tanken
+ Minder onderhoud

Nadelen volledig elektrisch gedreven auto

Kleinere actieradius
Wachttijd opladen
Duur in aanschaf

Plug-in hybride en hybride auto

Een hybride auto heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Met een hybride auto wordt de elektromotor alleen geladen via het regeneratief remsysteem, waardoor deze slechts kort op de elektromotor kan rijden. Van een plug-in hybride is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via een stekker. Een accu van een plug-in hybride is vaak groter, waardoor ook de actieradius hoger is. Als de stroom op is, dan neemt de brandstofmotor het over en rijd je verder op fossiele brandstof. Een voorbeeld van een plug-in hybride auto is de Mitsubishi Outlander PHEV (foto).

Mitsubishi Outlander PHEV

Voordelen plug-in hybride

+ Geen last van kleine actieradius
+ Tussentijds opladen niet nodig
+ Minder uitstoot van schadelijke stoffen

Voordelen plug-in hybride

Geen fiscale voordelen (meer)
Duur in aanschaf
Gedeeltelijke CO2-uitstoot 

De waterstofauto

Een waterstofauto is eigenlijk gewoon een volledig elektrische auto. Deze heeft dus ook elektromotoren. Het verschil zit hem in de manier waarop de energie wordt opgeslagen. Waar bij de volledig elektrische auto er sprake is van een accupakket, maakt de waterstofauto gebruik van een tank, waarin vloeibare waterstof wordt opgeslagen. Eigenlijk net als bij een benzinetank. Het grootste voordeel een waterstofauto is dan ook, dat je deze net zo snel kan voltanken als bij een benzine- of dieselauto. Een voorbeeld van een waterstofauto is de Hyundai Nexo (foto).

Hyundai Nexo waterstofauto

Voordelen waterstofauto

+ Geen last van kleine actieradius
+ Tussentijds opladen niet nodig
+ Geen uitstoot van schadelijke stoffen
+ Snel weer op weg met een volle tank

Nadelen waterstofauto

Weinig waterstof tankstations
Weinig keuze in merk en types
Veel energie nodig voor waterstof
Duur in aanschaf

Top 10 volledig elektrische auto’s in Nederland

Top 10 elektrische auto's in Nederland januari 2022

Wat moet je nog meer weten of de elektrische auto?

Aanschafprijs elektrische auto

Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. De prijzen van elektrische auto’s dalen wel, maar zijn gemiddeld nog steeds 10.000 euro hoger dan een vergelijkbare diesel- of benzineauto. De voordelen van de elektrische auto zitten dan ook vooral in het fiscale, het verbruik en het milieuvriendelijke aspect.

Voordeliger in gebruik

Door de efficiëntere aandrijflijn van de elektrische auto verbruikt deze aanzienlijk minder energie dan een benzine- of dieselauto. Ook zijn de energiekosten (diesel of benzine van € 1,69 tot € 1,99 en elektriciteit € 0,45) beduidend in het voordeel van elektrische rijden. Daar komt bij dat de elektrische auto veel minder onderhoud vergt, omdat deze minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrisch gedreven auto is de schatting dat de onderhoudskosten 60 procent lager zijn dan bij een benzine- of dieselauto. Bij de plug-in hybride is dit 30 procent.

Vergelijking kosten elektrische auto en benzineauto

Verschil aanschafprijs elektrische auto en benzineauto 2022

Kosten laadpaal

Een laadpaal kost gemiddeld 1500 euro (exclusief de installatie). De laadpaal sluit je aan op de bestaande aansluiting of een aparte aansluiting, afhankelijk van het type elektrische auto. Het opladen via een openbare laadpaal kan ook, maar hier heb je wel een laadpas voor nodig. Vergelijk hier laadpassen.

Kosten aanpassen aansluiting

Voor een eigen laadpaal moet je in sommige gevallen de meterkast of aansluiting laten aanpassen. Een installateur kan je meer vertellen over de kosten voor het aanpassen van de meterkast. Informatie over de kosten voor het aanpassen van de aansluiting vraag je op bij de netbeheerder. Zoek hier je netbeheerder.

Vrijstelling MRB

Eigenaren van volledig elektrische auto’s zijn tot 2025 vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting (MRB).

Vrijstelling BPM

BPM is belasting op auto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot. Deze heeft een standaard basisbedrag en wordt verhoogd naarmate de auto meer CO2 uitstoot. Volledig elektrische auto’s stoten géén CO2 uit en zijn ook vrijgesteld van het basisbedrag.

Bijtelling elektrische leaseauto’s

In 2022 geldt een fiscale bijtelling van 16 procent voor volledig elektrische auto’s met een nieuwprijs tot 35.000 euro. Voor duurdere volledig elektrische auto’s geldt voor het bedrag boven deze 35.000 euro een fiscale bijtelling van 22%. In de komende jaren verdwijnt dit fiscale voordeel voor zakelijke rijders stapsgewijs:

  • 2023: 16% (nieuwprijs tot 30.000 euro)
  • 2024: 16% (nieuwprijs tot 30.000 euro)
  • 2025: 17% (nieuweprijs tot 30.000 euro)
  • 2026: 22% (niet van toepassing)

Als je de zakelijke auto niet privé gebruikt of maximaal 500 km per jaar, dan is geen sprake van bijtelling.

Milieu Investeringsaftrek voor bedrijven

Bedrijven kunnen ook gebruik maken van de Milieu Investeringsaftrek (MIA) bij de aankoop of lease van een elektrische auto. De Milieu Investeringsaftrek is een fiscale regeling en kan in combinatie met de SEBA subsidie aangevraagd worden. Meer over de MIA.

Subsidie voor elektrische auto’s particulieren

Sinds 1 juli 2020 is er voor particulieren, die een nieuwe of tweedehandse elektrische auto kopen of leasen een subsidie beschikbaar. De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) loopt tot 1 juli 2025. Meer over deze subsidie

Subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s

De SEBA is een subsidieregeling op de aankoop of lease van bedrijfsauto’s. Meer over de SEBA.

Accu bepaalt voor een groot deel de prijs

De hoge prijs van een elektrische auto komt vooral door de kostprijs van de accu. Li-ion is een dure techniek, waardoor de accu op dit moment de helft van de prijs van een elektrische auto bepaalt. Een accu met een actieradius van 400 kilometer kost tussen de 10 en 20 duizend euro. De accu is daarnaast ook de meest beperkende factor van elektrisch rijden, omdat de capaciteit van de accu bepaalt hoever je kan rijden. De actieradius van een gemiddelde accu is nog te laag voor langere ritten (zonder tussentijds opladen).

Nieuwe technieken versus lood accu’s

De opslagcapaciteit van moderne accu’s is nu al veel groter dan van oude lood-accu’s. De focus van ontwikkelaars ligt op dit moment vooral op de Li-ion accu met polymeercellen. Deze accu is veel lichter dan lood-accu’s en kent veel andere voordelen. De levensduur van de Li-ion accu moet nog wel groeien. Toyota experimenteert op dit moment met een solid-state accu. Volgens de autofabrikant laadt deze accu in enkele minuten volledig op.

Ontwikkeling levensduur

De levensduur van een accu ligt nu tussen de 5 en 20 jaar. Dit is niet gelijkwaardig aan de levensduur van de auto zelf, die rond de 15 jaar ligt. De levensduur van de accu is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Zo zijn de prestaties boven de 30 graden Celsius een stuk minder. Ook veel optrekken en afremmen en snelladen gaat ten koste van de levensduur. Uit de praktijk komt naar voren dat dagelijks snelladen de capaciteit ná 10 jaar met 20% verminderd. Over het algemeen blijft een accu bruikbaar totdat deze 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit heeft verloren.

Onderzoek elektrische auto

Verschillende instanties hebben onderzoek gedaan naar verschillende aspecten van de elektrische auto, zoals; de duurzaamheid, levensduur van de accu en de kosten van de elektrische auto. Hieronder vind je de belangrijkste onderzoeken.

Je elektrische auto opladen doe je zo!

Wist je dit over de elektrische auto?

  • Met elektrisch rijden stoot je 40 procent minder CO2 uit dan met rijden op een fossiele brandstof.
  • Vanaf 2030 mag een nieuwe auto alleen maar een elektrische auto zijn. Go electric!
  • Een liter benzine bevat 8.9 kWh energie, hiervan is 6 kWh nodig voor de productie.
  • De Tesla Model 3 is de meestverkochte elektrische auto in Nederland.
  • Tijdens het remmen laad je de elektrische auto ook op. Dit komt doordat er kinetische energie omgezet wordt in bruikbare energie voor de accu. Handig!

Playlist: De elektrische auto

  • Nuttige pagina?
  • 11   1