De elektrische auto

De elektrische auto is straks niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden en dit wordt zo langzamerhand ook zichtbaar én hoorbaar op de weg. Het Nederlandse kabinet heeft ambitieuze plannen en mikt op 1 miljoen elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen in 2025. In 2030 moet dit aantal groeien naar 1,7 miljoen elektrische auto’s. Dit is zo’n 20 procent van het totale Nederlandse wagenpark.

Welke elektrische auto's zijn er?

Elektrische auto’s zijn onder te verdelen in 4 categorieën, waarvan de bekendste de volledig elektrische auto is. Naast deze variant zijn er ook nog de (plug-in) hybride, de range-extender en de waterstofauto. Elke variant heeft zijn voor- en nadelen die we voor je op een rij hebben gezet.

Volledig elektrische auto

Een volledige elektrische gedreven auto (BEV) heeft alleen een elektromotor. De elektrische auto stoot hierdoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius ligt momenteel tussen de 200 en 600 kilometer, afhankelijk van het type auto. Een lange(re) reis moet je dus nog steeds goed plannen, zodat je de auto tussentijds bij een (snel)laadstation of openbare laadpaal op kan laden. Een voorbeeld van een volledig elektrisch gedreven auto is de Kia Niro (foto).

Kia Niro

Voordelen volledig elektrisch auto

  • Geen CO2-uitstoot
  • Fiscale voordelen
  • Subsidie beschikbaar
  • Goedkoper tanken
  • Minder onderhoud

Nadelen volledig elektrisch auto

  • Kleinere actieradius
  • Lange laadtijden
  • Laadpalen dichtheid (buitenland)
  • Duur in aanschaf

Plug-in hybride auto en hybride auto

Hybride auto

Een hybride auto (HEV) heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Met een hybride auto wordt de elektromotor alleen geladen via het regeneratief remsysteem. De hybride auto komt in 2 varianten: licht hybride en volledig hybride. Bij een licht hybride auto dient de elektromotor slechts ter ondersteuning van de brandstofmotor. De volledig hybride auto kan voor een korte afstand (meestal 40 km) volledig op de elektromotor rijden. Een voorbeeld van een hybride auto is de Toyota Corolla Hybride (foto).

Toyota Corolla Hybride auto

Plug-in hybride auto

Van een plug-in hybride auto (PHEV) is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via een stekker. Een accu van een plug-in hybride is vaak groter, waardoor ook de actieradius hoger is. Als de stroom op is, dan neemt de brandstofmotor het over en rij je verder op fossiele brandstof. Een voorbeeld van een plug-in hybride auto is de Mitsubishi Outlander PHEV (foto).

Mitsubishi Outlander PHEV

Voordelen (plug-in) hybride

  • Geen last van kleine actieradius
  • Tussentijds opladen niet nodig
  • Minder CO2-uitstoot

Nadelen (plug-in) hybride

  • Geen fiscale voordelen
  • Duur in aanschaf
  • Gedeeltelijke CO2-uitstoot

Waterstofauto

Een waterstofauto is eigenlijk gewoon een volledig elektrische auto. Deze heeft dus ook elektromotoren. Het verschil zit hem in de manier waarop de energie wordt opgeslagen. Waar bij de volledig elektrische auto er sprake is van een accupakket, maakt de waterstofauto gebruik van een tank, waarin vloeibare waterstof wordt opgeslagen. Eigenlijk net als bij een benzinetank. Het grootste voordeel een waterstofauto is dan ook, dat je deze net zo snel kan voltanken als bij een benzine- of dieselauto. Een voorbeeld van een waterstofauto is de Hyundai Nexo (foto).

Hyundai Nexo waterstofauto

Voordelen waterstofauto

  • Geen last van kleine actieradius
  • Tussentijds opladen niet nodig
  • Geen CO2-uitstoot
  • Snel weer op weg met een volle tank

Nadelen waterstofauto

  • Weinig waterstof tankstations
  • Weinig keuze in merk en types
  • Veel energie nodig voor waterstof
    Duur in aanschaf

Range extender

Een range extender (E-REV) heeft een elektromotor en een verbrandingsmotor. Deze benzine- of dieselmotor dient als back-up voor de elektromotor en laadt deze op als de elektromotor leeg raakt. Het verschil met de hybride auto is dat deze de wielen niet aandrijft. Je rijdt dus altijd op de elektromotor. Een voorbeeld van een range extender is de Nissan Qashqai E-Power (foto)

Nissan Qashqai E-Power

Voordelen range extender

  • Geen last van kleine actieradius
  • Zuinig door efficiënte verbrandingsmotor
  • Minder CO2-uitstoot

Nadelen range extender

  • Geen fiscale voordelen (meer)
  • Elektromotor én verbrandingsmotor zijn duur
  • Gedeeltelijke CO2-uitstoot

Wat kost elektrisch rijden?

Een elektrische auto kopen

Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. De prijzen van elektrische auto’s dalen wel, maar zijn gemiddeld nog steeds 10.000 euro hoger dan een vergelijkbare diesel- of benzineauto. De voordelen van de elektrische auto zitten dan ook vooral in het fiscale, het verbruik en het milieuvriendelijke aspect.

  • Benzineauto: € 24.000,-
  • Hybride auto: € 30.000,-
  • Volledig elektrische auto: € 35.000,-
  • Plug-in hybride auto: € 37.000,-
  • Waterstofauto: € 70.000,-

Verbruik van een elektrische auto

Door de efficiëntere aandrijflijn van de elektrische auto verbruikt deze aanzienlijk minder energie dan een benzine- of dieselauto. Het verbruik van een elektrische auto is ongeveer 18 kWh per 100 kilometer. Een verbruik van een benzineauto ligt rond de 7 liter per 100 kilometer. De energiekosten (diesel of benzine van € 2,03 tot € 2,07 en elektriciteit € 0,45) zijn beduidend in het voordeel van elektrische rijden. Dat betekent dat 100 kilometer rijden met de elektrische auto 6 euro goedkoper is dan dezelfde afstand met een benzine- of dieselauto.

Onderhoud elektrische auto

Daar komt bij dat de elektrische auto veel minder onderhoud vergt, omdat deze minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrisch gedreven auto is de schatting dat de onderhoudskosten 60 procent lager zijn dan bij een benzine- of dieselauto. Bij de plug-in hybride is dit voordeel ongeveer 30 procent.

Vergelijking prijs elektrische auto en benzineauto

Verschil aanschafprijs elektrische auto en benzineauto 2022

Overige kosten elektrisch rijden

  • Laadpaal: 1000 euro
  • Slimme laadpaal: 1740 euro
  • Verzwaren aansluiting 3-fase: 300 euro
  • Slimme meter (slim laden): 180 euro
  • Wijzigen groepenkast: 500 euro

Meer over het opladen van je elektrische auto

Subsidie en fiscale voordelen elektrisch rijden

Vrijstelling MRB

Eigenaren van volledig elektrische auto’s zijn tot 2025 vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting (MRB).

Vrijstelling BPM

BPM is belasting op auto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot. Deze heeft een standaard basisbedrag en wordt verhoogd naarmate de auto meer CO2 uitstoot. Volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s stoten géén CO2 uit en zijn dan ook vrijgesteld van het basisbedrag. Voor hybride en plug-in hybride auto’s is dat dus niet het geval.

Bijtelling elektrische leaseauto’s

In 2022 geldt een fiscale bijtelling van 16 procent voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s met een nieuwprijs tot 35.000 euro. Voor duurdere volledig elektrische auto’s of waterstofauto’s geldt voor het bedrag boven deze 35.000 euro een fiscale bijtelling van 22%. In de komende jaren verdwijnt dit fiscale voordeel voor zakelijke elektrische rijders stapsgewijs. Als je de zakelijke auto niet privé gebruikt of maximaal 500 km per jaar, dan is geen sprake van bijtelling.

  • 2023: 16% (nieuwprijs tot 30.000 euro)
  • 2024: 16% (nieuwprijs tot 30.000 euro)
  • 2025: 17% (nieuweprijs tot 30.000 euro)
  • 2026: 22% (niet van toepassing)

Milieu Investeringsaftrek voor bedrijven

Bedrijven kunnen gebruik maken van de Milieu Investeringsaftrek (MIA) bij de aankoop of lease van een elektrische auto of een waterstofauto. De Milieu Investeringsaftrek is een fiscale regeling en kan in combinatie met de SEBA subsidie aangevraagd worden.

Meer over de MIA

Subsidie voor elektrische auto’s 

Sinds 1 juli 2020 is er voor particulieren, die een nieuwe of tweedehandse elektrische auto kopen of leasen een subsidie beschikbaar. De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) loopt tot 1 juli 2025. Bedrijven die een elektrische bedrijfsauto willen kopen of leasen krijgen subsidie vanuit de SEBA.

Meer over de SEPP subsidie

Meer over de SEBA subsidie

Aantal elektrische auto's in Nederland

Medio 2022 rijden er al bijna een half miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse weg. Het merendeel hiervan is volledig elektrisch (64%) en verbruikt dus geen fossiele brandstof meer. Slechts 0,1% ervan is een waterstofauto. Het aantal elektrische auto’s is sinds 2016 met maar liefst 500% gegroeid en heeft een aandeel van 5% in het totale Nederlandse wagenpark.

elektrische auto's in NL juli 2022

Top 10 volledig elektrische auto's in Nederland

De Tesla Model 3 is verreweg de meeste verkochte volledig elektrische auto in Nederland. De Kia Niro en Hyundai Kona doen het ook uitstekend. Binnen het segment hybride auto’s is de Mitsubisch Outlander het populairst. Nieuwkomer in de hybride auto markt, Lynk&Co is bezig met een sterke opmars.

Top 10 verkoop elektrische auto's juli 2022

Onderzoek elektrische auto

Verschillende instanties hebben onderzoek gedaan naar verschillende aspecten van de elektrische auto, zoals; de duurzaamheid, levensduur van de accu en de kosten van de elektrische auto. Hieronder vind je de belangrijkste onderzoeken.

Wist je dit over de elektrische auto?

  • Een elektrische auto stoot tijdens zijn levensduur 60% minder CO2 uit dan een benzineauto. Dit is inclusief de productie van de auto, accu en 220.000 km rijden.
  • Vanaf 2030 mag een nieuwe auto alleen maar een elektrische auto zijn. Go electric!
  • Een liter benzine bevat 8.9 kWh energie, hiervan is 6 kWh nodig voor de productie.
  • De Tesla Model 3 is de meestverkochte elektrische auto in Nederland.
  • Tijdens het remmen laad je de elektrische auto ook op. Dit komt doordat er kinetische energie omgezet wordt in bruikbare energie voor de accu. Handig!

Laatste nieuws over elektrische auto's

Elektrische auto's in beeld

  • Nuttige pagina?
  • 11   0

Andere bekeken ook

Opladen elektrische auto

Laadpalen