Volgens Peter Segaar, de man die het CBS van cijfers voorziet over de verkoop van zonnepanelen, gaat het niet alleen bij particulieren hard, maar hebben ook bedrijven zonnepanelen ontdekt. "Je ziet steeds meer ondernemingen panelen aanschaffen. Maar de grootste groei, namelijk 70 procent, zit bij Jan Modaal, de huishoudens."

Scholen

Ook schaffen steeds meer scholen zonnepanelen aan. "Daar snijdt het mes aan twee kanten", legt Rolf Heynen van het bedrijf SolarSolutions uit. "Scholen besparen op hun energieverbruik, maar het is ook een mooi educatief project."

Een andere trend is dat zonnepanelen in steeds meer kleuren en maten verkrijgbaar zijn. De zwarte panelen zijn op dit moment erg populair, maar er zijn ook al rode panelen, speciaal voor daken met rode dakpannen. "Het nieuwste is het dakpan-paneel, een zonnepaneel in de vorm van een dakpan", aldus Heynen.

Veel werk

De meeste panelen komen nog steeds uit China. Nederland verdient vooral aan het maken van onderdelen, legt Segaar uit. Hij noemt het verbijsterend hoeveel Nederlandse bedrijven in de zonne-energie zitten. "Op dit moment tel ik er 1200. En dat levert ook forse werkgelegenheid op. Het gaat nu al om meer dan 10.000 banen en dat worden er de komende jaren alleen maar meer. Dat is vooral goed nieuws voor bouwbedrijven, die het door de crisis zwaar hebben. Er is licht."

De officiële cijfers van het CBS komen eind mei. Segaar sluit niet uit dat de groei van de zonnepanelen bij de officiële telling nog hoger kan uitvallen.

Geef een reactie