6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #81479
    Jos Klomp
    Deelnemer
      @josklomp

      In de bijgesloten notitie is een nieuw concept beschreven om het systeem van de “de vervuiler betaalt” mee te vervangen.
      Nu het Parijse klimaatakkoord een feit is moeten we echt iets anders gaan bedenken om het verminderen van CO2 uitstoot opnieuw een impuls te geven.
      Er is niet meer de luxe van Kyoto dat we kunnen kiezen uit verschillende invalshoeken. Het leidende thema van Parijs is dat we het met veel minder CO2 uitstoot moeten doen. In de notitie staat beschreven hoe vermindering van CO2 uitstoot op een positieve manier kan worden benadert. Ook kan echt iedereen eraan bijdragen van 2ton CO2-emissiereductie op uw zonnepanelen/collectoren thuis tot miljoenen tonnen met windparken op zee.
      Alleen als we beseffen dat CO2-emissiereductie een vaste producteigenschap moet worden in alles om ons heen dan doen we recht aan Parijs.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      #81740
      Jos Klomp
      Deelnemer
        @josklomp

        Wanneer we naar de spot markt Duitse Stroom kijken voor zaterdag 19-nov-2016 dan zien we dat er voor minus € 0,32 een hoeveelheid van 1.000kWh te koop is. Ik ben benieuwd hoeveel de stroom morgen “kost”.
        Er is helemaal geen logische markt die aan de ene kant duurzame energie de voorrang geeft maar nergens de klimaatwinst ervan borgt.

        #82137
        Henk Daalder Pak de Wind
        Deelnemer
          @henkdaalderpakdewind

          Je wilt nieuwe regelgeving, met een verlichte CO2 reductie, of een vaste hoge prijs voor CO2 uitstoot.
          Helaas moet regelgeving van de politiek komen, en die wordt gerund door de fossiele lobby.

          Shell roept letterlijk dat ze zullen blijven boren en pompen tot het op is, of niet meer mag. dus regels zijn nodig.
          Dus is de vraag eigenlijk hoe krijg je de politiek zo ver dat ze klimaat actie met regels verordonneren?

          – de lobby laten verdienen aan klimaat actie
          – de lobby in diskrediet brengen

          Ik denk dat de eerste route beter werkt.
          Daarom stel ik voor de techniek CCS2 verplicht te stellen voor alle centrales.
          Daar kan de fossiele lobby geld aan verdienen.
          De kreet decarbonisatie vink ik ongelukkig, het gaat niet om steenkool, olie of gas, als CO2 of methaan maar niet in de atmosfeer komt.
          Klimaat opwarming afremmen is veel urgenter dan duurzaam worden.
          Hier blijkt de verderfelijke invloed van greenpeace lobby op de politiek.

          Shell roept al een paar jaar, dat zij strengere regels nodig hebben, en ze spelen zelf al met CCS, CCS2 is een verbeterde de versie, waar meer mensen en bedrijven geld aan kunnen verdienen.

          [Bericht aangepast door moderator ivm ongeldige URL – 404]

          #139837
          Arnold
          Sleutelbeheerder
            @astadjer

            Middels het ETS en CBAM systeem wil de Europese Unie dat de klimaatvervuiler de energietransitie betaalt. Wat is jouw mening over het principe: De vervuiler betaalt?

            #139944
            Mia
            Deelnemer
              @mortyr

              Tja, indirect betaalt de consument gewoon als alles doorgerekend wordt. In mijn optiek is het goed dat de vervuiler betaald, maar dan wel de echte grote vervuilers.

              #139972
              Costonznix
              Deelnemer
                @costonznix

                Zal ongetwijfeld wel weer ongunstig (niet goed doordacht) worden ingevoerd.
                Het salderen wordt ook al snel afgebouwd.
                Met als gevolg dat we straks de volle mep “mogen” betalen voor alle stroom die we gebruiken & niet onmiddellijk van de zonnepanelen af komt.
                Zoals in de avond + nacht, op grauwe dagen, kortere dagen met lage zonnesterkte ….
                Of op die momenten dat we net wat meer tegelijk nodig zijn dan de zonnepanelen kunnen leveren, zoals het gewone aan stroom in huis + tegelijk ook de Electrische auto opladen.
                Maar…………… op jaarbasis maak ik wel meer stroom dan ik afneem van het energiebedrijf.
                Al die terug te leveren stroom zal wel net als nu, voor een “habbekrats” vergoed worden.
                Terwijl er aan de andere kant alleen & kil gekeken wordt hoeveel KwH heeft u afgenomen van het Energiebedrijf……?
                Prima, dat is dan voor al die KWH’s een toeslag, omdat de “vervuiler” betaald principe is ingevoerd.
                Vergeten simpelweg gewoon even dat ik meer schoon opgewekte stroom teruglever aan het net…… want salderen bestaat dan niet meer & dus wordt dat apart afgerekend 🤔

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.