6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #128513
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      Beste allemaal,

      In dit forum is er ruimte om te discussiëren over (de uitstoot van) houtkachels. Lees ook het nieuwsbericht: Uitstoot fijnstof door houtkachels veel hoger dan gedacht voor meer informatie.

      Groetjes, Arnold

      #136781
      Christiaan Boer
      Deelnemer
        @cw-boer

        Wat is er sneller, goedkoper én toch CO2-neutraal dan de warmte te verkrijgen met een pelletkachel. Deze manier van warmte verkrijgen bevalt uitstekend.
        Daarnaast vind ik dat er alle kennis en ervaring ingezet moet worden op het stoken met waterstof. Dat kan toch sneller…..?

        #136804
        Adeo
        Deelnemer
          @bosch

          Ook hier stoken we al dik 40 jaar met hout, de laatste houtkachel gaat dit seizoen de deur uit en wordt ook vervangen door een pelletkachel.
          En fijnstof meten we ook al een paar jaar (PM2.5 en PM10), kan niet zeggen of onze stookwijze veel effect heeft op het fijnstof.
          Wij stoken hier met beleid, alleen droog (loof)hout en gecertificeerde pellets.

          #141237
          Mia
          Deelnemer
            @mortyr

            Hoi @bosch, ik heb eigenlijk geen goed beeld van pelletkachels. Overal hoor ik dat die dingen slechts zijn voor de luchtkwaliteit. Zeker als er veel pelletkachels branden. Wat is jouw ervaring? En wat is het verschil met een houtkachel?

            #141288
            Adeo
            Deelnemer
              @bosch

              Hallo @mortyr, zie dat je je avatar hebt aangepast.
              Pelletkachels zijn vooral het laatste jaar veel in het nieuws en niet alleen positief.
              Men vergeet gemakshalve dat meetapparatuur voor luchtmeting de laatste jaren enorm verbetert is en dat hele grote wereldwijde clubs zich daar mee bezig houden door onderling de gegevens van de luchtkwaliteit te delen en de apparatuur nog verder te verfijnen.
              Zit zelf ook bij zo’n organisatie (https://forum.sensor.community/categories).
              Stuur je een PM met mijn metingen van mijn luchtsensor

              Om terug te komen op de pelletkachels, ja die dingen stoten ook fijnstof uit maar veel minder als een openhaard of een houtgestookte kachel.
              Onze fijnstofmeter hangt op de veranda van het tuinhuis, daar staat ook een gasgestookte barbecue en als daar onze vleesgerechten staan te pruttelen slaat de fijnstofmeter ook op hol, ook als er een vrachtwagen stationair staat te draaien naast ons tuinhuis.
              Dus het is maar net hoe je de cijfers wil interpreteren.

              Pelletkachels zijn er in allerlei maten en prijzen en helaas zijn er tegenwoordig ook handelaren in pelletkachels die het niet zo nauw nemen met de regelgeving en de aftersales.
              Een dergelijke kachel heeft, volgens de regelgeving, ook een goede afvoer van de rookgassen nodig, die aanpassing kan flink in de papieren lopen, maar is echt noodzakelijk voor een goede verbranding.
              Een goede verkoper/installateur laat je ook niet met de kachel op de aanhanger naar huis gaan want bij installatie moet bij een pelletkachel aan de hand van de diameter en de lengte en de trek van de schoorsteen, de parameters opnieuw worden ingesteld voor een optimale en zo schoon mogelijke verbranding.
              Een juist afgestelde pelletkachel geeft alleen bij de start gedurende een paar minuten zichtbare rook, daarna niet meer.

              #141294
              Mia
              Deelnemer
                @mortyr

                Thanks @bosch voor de uitleg! Stuk duidelijker nu. Misschien wel goed als er een keertje een goed stuk over geschreven wordt. Om misverstanden te voorkomen.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.