Volgens het Zweedse klimaatonderzoeksinstituut IVL belasten elektrische auto’s het klimaat meer dan meestal wordt aangenomen. Het Nederlandse dagblad NRC checkte deze stellingname.

Geplaatst op 30 juni door in de categorie Nieuws.

Onderzoek klimaatbaten elektrische auto

Het instituut onderzocht, op basis van bestaande literatuur, hoeveel schadelijke stoffen er vrij komen bij de productie van een elektrische auto en de accu die wordt gebruikt. Daarnaast werd onderzocht hoeveel jaar het duurt voordat het klimaat ook daadwerkelijk baat heeft bij de elektrische auto. De Zweedse onderzoekers werden onaangenaam verrast.

Zweeds literatuur onderzoek

De Zweedse onderzoekers concluderen dat elke kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot ongeveer 175 kilo uitstoot van broeikasgas. Voor een kleine elektrische auto, zoals de Nissan Leaf met een accu van 30 kWh, betekent dit dat er 5,3 ton extra Co2 wordt uitgestoten, voordat de elektrische auto überhaupt in gebruik is genomen. Met een benzineauto moet je ongeveer 2,5 jaar rijden om deze mate van uitstoot te bereiken. Voor de Tesla S (100 kWh) is dit 8 jaar, stellen de onderzoekers.

zweeds-onderzoek-elektrische-auto-schaadt-het-klimaat

Uitgangspunten van het onderzoek

De onderzoekers vergeleken de elektrische auto met een nieuwe benzineauto met een uitstoot van 130 gram Co2 per kilometer, een automobilist dit 12.240 kilometer per jaar rijdt en die benzine gebruikt die voor 18 procent uit biobrandstof bestaat.

Nederlands onderzoek TNO

Ruud Verbeek (TNO) die een vergelijkbaar onderzoek verrichtte in 2015 vindt de Zweedse cijfers aan de hoge kant. Volgens Verbeek houden de onderzoekers te weinig rekening met de snelle innovatie van de elektrische accu’s en de opkomende mogelijkheden om deze accu’s te recyclen. Dit drukt de Co2-uitstoot bij de productie van accu’s enorm en Verbeek verwacht dan ook dat de energiebehoefte bij de productie van accu’s over 10 jaar met een factor 2 tot 3 is afgenomen. Daarnaast blijft de benzineauto zijn gehele levensduur schadelijke gassen uitstoten en doet de elektrische auto dit na de “productieperiode” aanzienlijk minder.

Conclusie van dagblad NRC

De elektrische auto belast het klimaat, zoals elke vorm van vervoer dat doet, behalve lopen en fietsen. In vergelijking met benzineauto’s zorgt het productieproces van de elektrische auto voor extra Co2-uitstoot. Maar in de gebruiksfase is de elektrische auto vele malen schoner dan de benzineauto. Zeker als de technologie snel wordt verbeterd.

Bron: Kamerbrief Minister Kamp, Milieucentraal

Deel deze pagina:

Geef een reactie

Of