Opvallende resultaten

Enkele conclusies uit het onderzoek van zonnepanelen-leverancier SolarWatt, dat werd uitgevoerd door Multiscope onder 502 Nederlandse zonnepaneleneigenaren:

  • Meer dan de helft (57 procent) van de ondervraagden weet niet waar de eigen panelen vandaan komen en kan het merk niet noemen.
  • Ruim 1 op de 5 respondenten (22 procent) weet niet wat voor rendement zijn of haar zonnepanelen op jaarbasis behalen.
  • Een derde (32 procent) weet niet hoelang de garantie geldt.
  • Bijna de helft (45 procent) heeft geen idee van de duur van de vermogensgarantie op zijn of haar zonnesysteem. Vermogensgarantie is het minimale vermogen dat panelen na een bepaalde tijd nog moeten leveren. Zonnepanelen gaan in de loop der tijd achteruit in vermogen, onder andere door de invloed van UV-licht en weersinvloeden. Meestal geven leveranciers van zonnepanelen een vermogensgarantie van 10 tot 12 jaar.

Vermogensgarantie doorslaggevend

Vooral het ontbreken van kennis over de vermogensgarantie is opmerkelijk volgens SolarWatt. Voor de meeste consumenten (86 procent) is het besparen op energiekosten de beslissende factor bij de aanschaf van zonnepanelen. Om te berekenen of de investering loont, moet de koper naast de prijs ook rekening houden met andere factoren als garantieduur en vermogensgarantie. Die laatste factor is met name doorslaggevend voor de terugverdientijd.

Betere keuzes mogelijk

Erik de Leeuw, directeur SolarWatt Benelux is verrast door de uitkomsten van het onderzoek. Hoewel de markt voor zonnepanelen nog vrij jong is, zijn er veel aanbieders actief. En het aanbod loopt uiteen qua kwaliteit. Het is dus belangrijk dat consumenten de juiste vragen stellen. Alleen dan kunnen zij een goede keuze maken voor kwalitatieve panelen en betrouwbare leveranciers.

Bron:  SolarWatt, Multiscope

Geef een reactie