Financiële prikkels belangrijk voor succes elektrisch rijden
De bevindingen laten zien dat financiële voordelen de voornaamste drijfveer zijn achter de keuze van Nederlanders om elektrisch te gaan rijden. Hoewel elektrische rijders over het algemeen tevreden zijn met hun elektrische auto, overweegt meer dan de helft van hen om terug te keren naar benzine als de belastingvoordelen voor elektrische auto's wegvallen. Dit jaar zijn Nederlanders die elektrisch rijden sowieso nog vrijgesteld van wegenbelasting en ontvangen zij een subsidie op de aanschaf van de elektrische auto.
Groei van elektrische auto's
ElaadNL verwacht dat het aantal elektrische auto's tot 2030 nog maar beperkt groeit als de financiële voordelen voor elektrische auto's te snel verdwijnen en het aanbod van betaalbare elektrische auto's niet snel toeneemt. ElaadNL verwacht na 2030 wel weer een aanzienlijke groei, dankzij gunstige Europese regels en de komst van betaalbare modellen, waardoor elektrische auto's na 2030 kosteneffectief worden. Dit laatste leidt wel tot een aanzienlijke impact op het stroomnet en op de benodigde laadinfrastructuur.
Opladen elektrische auto's verspreiden
Het gelijktijdig opladen van elektrische auto's kan in de toekomst leiden tot problemen op het stroomnet en dat terwijl het stroomnet het op dit moment al zwaar heeft. Het is dus nodig dat het opladen van de elektrische auto verspreid wordt over de dag, bij voorkeur buiten de piekmomenten. Met slim laden via een slimme laadpaal kan dit goed worden ingeregeld; tevens kan dan ook het laadvermogen beter worden afgestemd. Daarnaast is ook de spreiding van laadpunten in het land is van groot belang. Netbeheerders en gemeenten krijgen straks via de Laadprofielengenerator van Elaad inzicht in de lokale belasting van het opladen van elektrische auto's op het stroomnet.
Belastingvoordelen tot 2030
Terwijl de groei van elektrische auto's een veelbelovend vooruitzicht biedt voor milieuvriendelijkere mobiliteit, wijzen de bevindingen van het NAL-onderzoek ook op de uitdagingen die staan te wachten. Het is van cruciaal belang dat beleidsmakers en industrieën samenwerken om elektrisch rijden aantrekkelijk te houden voor Nederlanders en de transitie naar duurzamere mobiliteit te versnellen. Het is daarom goed nieuws dat het kabinet de belastingvoordelen voor elektrische auto's verlengt tot 2030. Deze maatregel helpt de groei van elektrisch auto's te versnellen, maar benadrukt tegelijkertijd ook de noodzaak van een betere laadinfrastructuur.
Bron: Vereniging Elektrische Rijders, Elaad
KMPX99FM
Elektrisch rijden is relaxed, en dat zeg ik uit deelervaring. Want mijn Toyota Yaris hybride kan tot 6 kilometer elektrisch rijden, en dat regelt de boordcomputer zelf. Officieel haalt de auto 1:25 maar door goed anticiperend te rijden is mijn verbruik over inmiddels meer dan 3 jaar 1:26,4 gemeten over zomer en winter. Een 100% elektrische auto zie ik nu nog niet zitten, omdat de actieradius problematisch is. Ik ben in 5 minuten klaar met tanken, waarna ik minstens ruim 800 km kan rijden. Laadpalen zijn niet altijd beschikbaar, en als je b.v. naar Zuid-Frankrijk wil rijden en je moet weer laden, dan kan het gebeuren dat alle laadpalen bdzet zijn, en laden kost sowieso veel meer tijd dan tanken. Als straks de volle mep aan wegenbelasting wordt geheven, dat is elektrisch rijden alleen nog interessant voor mensen met een groot dak vol zonnepanelen en een eigen oprit met laadpaal. Maar voor de bewoners van apartementen of rijtjeshuizen, ik dacht het toch niet