Groei elektrische auto binnen EU
In het eerst kwart van 2016 werd binnen de EU 16.505 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd. In het eerst kwart van dit jaar was dat 24.592. Een stijging van 49% berekende de Europese Autofabrikantenbond. De percentages zijn natuurlijk hoog, omdat het totaal aantal verkochte elektrische auto’s nog niet heel groot is.
Toename niet volledig elektrisch gedreven auto
Ook de verkoop van plug-in-hybride auto’s steeg van 19.161 naar 21.644 auto’s. Goed voor een toename van 13%. De hybride auto vond ook gretig aftrek en steeg met ruim 61% van 68.856 naar 111.006 auto’s. Het totaal aantal duurzame auto’s binnen de EU komt daarmee op 157.242.
Enorme groei in Nederland
De verkopen in Nederland stijgen dus op basis van de kwartaalcijfers. Ten opzichte van dezelfde periode in 2016 groeide niet alleen de verkoop van elektrische auto’s met 85%, van 1161 vorig jaar naar 2146 dit jaar, ook de verkoop van de hybride auto steeg van 1.736 naar 4.633 auto’s. Goed voor een stijging van 167%. De verkoop van de plug-in-hybride daalde van 1.157 naar 351. Dit is vooral te wijten aan de wetswijziging die sinds 1 januari 2017 in Nederland van kracht is. Hierin is bepaald dat eigenaar van deze auto hetzelfde belastingtarief gaat betalen als mensen met een benzineauto.
Verenigd Koninkrijk voert de lijst aan
In Groot-Brittannië werden in het eerste kwartaal in 2017 de meeste (semi-)elektrische auto’s verkocht. Totaal iets meer dan 12.000. Nederland staat op een stevige 6e plek en verkocht er in hetzelfde kwartaal 2.502. Landen zoals Duitsland, Frankrijk en Zweden blijven ons kleine landje dus voor.
Beter netwerk voor opladen
De groei van elektrische auto’s is vooral te danken aan het snellaadnetwerk dat steeds meer wordt uitgebreid. Hierdoor krijgen consumenten meer vertrouwen in het afleggen van lange afstanden, iets dat nog steeds een drempel is voor de potentiële EV-rijder. Ook het beschikbaar komen van meer, goedkopere modellen stimuleert de groei. De volledige kwartaalcijfers van ACEA zijn hier te vinden.
Bron: European Automobile Manufacturers Association (ACEA)
Pacito
Zolang de afstand die electrische auto’s met 1 accu af kunnen leggen niet meer dan ca 160 km bedraagt, dwz actieradius 80 km uit en thuis, wordt het geen electrische auto. Dan vervallen alle familiebezoekjes die verder dan 150 km weg zijn. Zowel op de heenweg als op de terugweg ergens uren staan om weer op te laden is te onaantrekkelijk. Openbaar vervoer dan ? Prima om van A naar B te gaan, maar je bent niet op A en moet ook niet naar B; Juist die stukjes van waar je bent naar A en van B naar waar je moet zijn maakt het geheel tijdrovend en duur. Misschien leuk voor mensen die in een stad wonen, maar daarbuiten wordt het niets.
Jan
De groei van elektrische auto’s zal blijven stijgen totdat de overheid ingrijpt Kijk maar naar de dalende verkopen van de plug-in-hybride met bijna 70%!!). De MRB zal ook voor de elektrische auto ingevoerd gaan worden. Zelf laden (thuis) zal verboden worden of er zal bijzondere apparatuur voor benodigd zijn om de accijns (die de overheid ‘misloopt’ op de fossiele brandstoffen) te compenseren. Snelladen onderweg wordt steeds duurder totdat het zelfs de prijs van een liter benzine of diesel overstijgt. Om over een wirwar van aanbieders, abonnementen, pasjes en aansluitmogelijkheden nog maar te zwijgen. Het milieu zal er enigszins beter (of minder slecht?) van worden maar daar houdt elke verbetering ook écht op.
Clemens Meerts
Hoe zien de cijfers eruit zonder de voorraadauto’s met ouder kenteken en lagere bijtelling?