Alleen korte lijnvluchten

Het gaat om korte lijnvluchten binnen Nederland. De elektrificatie van deze vluchten levert niet heel veel Co2 winst op, maar stimuleert wel de innovatie van elektrisch vliegen binnen Europa. Op dit moment vliegen er al een paar tweepersoons elektrische vliegtuigjes rond in Nederland. Ook een studie van de 3 luchthavens toont aan dat het plan haalbaar is.

Innovatie elektrisch vliegen

Binnen 5 jaar vliegt er 3 keer per dag een elektrisch vliegtuig tussen de 3 luchthavens. Later breidt dit zich uit tot Europese vluchten met afstanden tot 500 km. Vooral interessant voor zakelijke reizigers die een enorme tijdswinst boeken. De nieuwe lijndiensten zijn een proef, waarmee Nederland aanhaakt bij de koplopers op het gebied van innovatie van elektrisch luchtverkeer.

Lange afstanden

Elektrisch vliegen voor lange afstandsvluchten is binnen dit tijdsbestek onhaalbaar. De droom is natuurlijk om de elektrificatie ook door te voeren bij lange afstandsvluchten, maar daarvoor is er nog een flinke innovatie nodig op de huidige accu’s. Brandstofcellen op waterstof geven al meer mogelijkheden, maar dat is op dit moment nog te duur. Aerodelft ontwikkelde al wel een prototype van een waterstofvliegtuig.

Gewichtsloze batterij onderweg?

Twee Zweedse instituten, de Chalmers Universiteit voor Techniek en het Koninklijk Instituut voor Techniek KTH ontwikkelen materialen die stroom op slaan. Deze materialen worden dan gebruikt als frame of plaatwerk. Hierdoor heeft het vliegtuig geen extra batterijen nodig. De koolstofvezels zijn licht en kunnen op dit moment 24 Wh per kilo opslaan. Dit moet in de toekomst groeien naar zo'n 75 Wh/kg. Een standaard batterij kan 150 Wh/kg opslaan. De productie van LFP-batterijen is ook goedkoper, ze gaan langer mee en gebruiken geen milieu- en mensonvriendelijk kobalt.

Waterstofvliegtuig

Een Duitse startup H2Fly voerde zelfs al succesvolle proefvluchten uit. De Hy4 is een vliegtuig van 4 personen met waterstof als belangrijkste stroombron. Voor de start is er een extra kleine batterij aan boord. Waterstof is als brandstof eenvoudig mee te nemen, waardoor deze techniek voor langere vluchten zéér interessant is. H2Fly sprak de hoop al uit, dat er straks 40 personen tot 2000 kilometer via een waterstofvlucht vakantie vieren door heel Europa.

Duurzame kerosine

Vliegen op duurzame kerosine is al tien jaar een gespreksonderwerp, maar daar is het ook bij gebleven. Destijds leek dit dé oplossing voor duurzamere vluchten over de hele wereld. Het fabriceren van synthetische kerosine kan al, maar blijkt nu veel te duur. Vliegtuigmaatschappijen missen daarnaast de financiële prikkel en strengere wetgeving die het aantrekkelijk óf verplicht maakt over te stappen naar duurzame kerosine. De hoop lijkt daarmee volledig te liggen bij waterstof.

Meer over de energietransitie

Video over elektrisch vliegen

Bron: Power Up, TU Delft, H2Fly

Geef een reactie