ALLEEN NOG ELEKTRISCHE AUTO’S IN 2030 IS HAALBAAR

| 30 maart 2021 – ZEP Nieuws door Arnold Stadjer |

Het is goed mogelijk dat er alleen nog elektrische auto’s te koop zijn in 2030. Dit is één van de harde afspraken binnen het Klimaatakkoord. PricewaterhouseCoopers onderzocht de haalbaarheid van deze afspraak en bracht afgelopen week een rapport naar buiten.

Onderzoeksbureau PWC ziet geen “onoverkomelijke” hindernissen op weg naar 100 procent verkoop van elektrische auto’s in 2030. Van de totaal 9,4 miljoen auto’s die in dat jaar in Nederland rijden is een 5e deel dan al volledig elektrisch. Jaarlijks komen daar dan zo’n 400.000 nieuwe elektrische auto’s bij.

Betaalbaarheid elektrische auto

Belangrijkste hindernis is de prijs van de elektrische auto. Nu stimuleert het kabinet de aankoop nog met een subsidieregeling. Het afbouwen van deze subsidie in 2024 is echter geen probleem volgens het onderzoeksrapport. De elektrische auto is op dat moment goedkoper dan de benzineauto. Ook zijn er tegen die tijd voldoende tweedehandse elektrische auto’s beschikbaar.

Laadpalen in Nederland

De infrastructuur voor het laden van de elektrische auto verdient wel de nodige aandacht. Nu zijn er zo’n 230 duizend laadpunten in Nederland, maar in 2030 zijn er naar schatting 1,5 miljoen laadpalen nodig. Om dit aantal te halen moet er in de komende 9 jaar dagelijks ruim 600 laadpalen bijgeplaatst worden. Volgens het rapport zijn plannen voor de aanleg hiervan echter al zéér concreet.

Elektriciteitsnet

Dan is er ook nog het elektriciteitsnet. Kan deze het aan om straks 2 miljoen elektrische auto’s in 2030 regelmatig op te laden? Ja, concludeert het rapport, omdat het elektriciteitsnet de komende jaren verzwaard wordt én het aandeel groene stroom toeneemt. Daarnaast kan door innovatie de elektrische auto als opslag van eigen opgewekte energie fungeren, waardoor het elektriciteitsnet minder belast wordt.

Nationaal laadonderzoek

RVO start een samenwerking met E-Laad en de Vereniging Elektrische Rijders om te onderzoeken waar de behoefte van de elektrische rijder ligt. Dit helpt bij het ontwikkelen van de ideale infrastructuur om de elektrische auto op te laden. In het Nationale Laadonderzoek van 2020 kwamen zo al een aantal verrassende zaken naar voren.

Bron: PWC, E-laad, RVO

Discussie:

De overstap naar elektrisch rijden moet sneller

Dossier:

Elektrisch rijden

Deel deze pagina!

4 reacties op “Alleen nog elektrische auto’s in 2030 is haalbaar”

  1. Will E

    Nationaal Laadonderzoek.
    ik heb
    1 Zonnepanelen, 6000 kWh/p/j.
    2 Inductiekoken
    3 Hoge Temperatuur Warmtepomp
    4 Laadpaal
    5 EV.
    thuis laden met stroom van het dak.
    klaar met de energietransitie. geen gas, geen benzine, geen diesel.
    Gemeente Dronten heeft een overdekte parkeerplaats met Zonnepanelen en Laadpalen. Duurzaam Actueel.
    Bedrijven kunnen parkeerplaatsen voorzien van Zonnepanelen en Laadpalen met EV.
    Waterschappen produceren steeds meer Zonnestroom, nu nog een stap laadpalen en EV.
    Zonneparken langs snelwegen aangesloten op een Laadstation zijn er nog niet.
    een hectare produceert 1 miljoen kWh, een EV rijdt 6 km per kWh, 6 miljoen km per hectare.
    een kWh kost aan de snellader 60 cent, opbrengst 600.000 euro per hectare zonnepark langs de snelweg.
    de prijs van de EV zal snel dalen, in Azie kost de Dacia Spring EV 7000 euro, in Nederland 17.850 euro.
    het is dezelfde auto geproduceerd in dezelfde fabriek, alleen de prijs is anders, hoe kan dat?
    de Changan Benni EV kost in China 6000 euro, battery 32 kWh, speed 125 km, range 300 km.
    mooie hatchback, is niet te koop in de EU. hoe kan dat?
    BYD heeft een Blade Battery, zonder kobalt, kost 60 euro per kWh, dus een batterij van 50 kWh kost 3000 euro.
    de prijs van de EV blijft in de EU hoog door de politiek. de werkelijke prijs is al lager dan benzine diesel.
    maar
    we zullen voor 2030 elektrisch rijden, gezonde lucht, minder ziekte. heel belangrijk.
    en laden met stroom van het dak, stroom van de parkeerplaats, stroom van Zonneparken langs de snelweg.
    Regionale stroom voor regionale inkomsten. kans voor de regio. ZEP.

  2. Henk Nijland

    Eén aspect mis ik telkens in deze discussie: Zolang we nog niet 100% zijn overgestapt op zon-, wind- of kernenergie, zal het opladen van een elektrische auto tot gevolg hebben dat ergens een fossiele centrale iets harder moet gaan draaien. De elektrische energie voor het opladen zal ergens anders niet ingezet kunnen worden en daarvoor is dus fossiele energie nodig.
    Bovendien stimuleer je als koper van zo’n auto de kinderarbeid in Afrika en de armoede van boeren in Zuid-Amerika.

  3. Wibo

    Hoe zit het met de grondstoffen die nodig zijn om al die electrische auto’s te maken? Zijn die in voldoende mate aanwezig?