15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 106)
  • Auteur
    Berichten
  • #19998
    sunnylover
    Deelnemer
      @sunnylover

      Geachte lezers,

      De slimme elektriciteits en gas- meter enkele weinig bekende wetenswaardigheden:
      De slimme meter is vooral slim voor de Netwerkbeheerder en de energie leverancier.

      Alle slimme meters zowel gas als elekticiteitsmeters geplaatst na 2010 hebben de volgende mogelijkheden:
      Op afstand kan de netwerkbeheerder uw slimme gas- en elektriciteitsmeter:
      energie toevoer geheel afsluiten (geen stroom en gas meer bv bij schaarste / rantsoenering)
      energie toevoer verminderen (de meter laat een beperkte hoeveelheid energie door, maw afknijpen)
      uitlezen van uw verbruik.
      (uur) tarieven wijzigen
      Denk nu niet ¨ik kan mijn meter toch laten blokkeren om uitlezen te voorkomen¨ Nee niet waar! Uw meter geeft aan de netbeheerder altijd uw standen door, maar zij beloven dit administratief te blokkeren, dwz aan de functie van de meter verandert niets, de netwerkbeheerder zegt alleen deze gegevens niet te gebruiken / niet door te geven aan uw leverancier. Uw meter kan ondanks deze ADMINISTRATIEVE blokkade ten alle tijden op afstand worden aan- uitgezet geknepen en worden uitgelezen. Ook wanneer deze meter administratief is ¨uitgezet¨
      De vraag is of de consument daar mee is geholpen. Het is ( anno 2013) nog steeds niet verplicht om een slimme meter te accepteren. Sommige energieleveranciers willen u graag overhalen met allerlei verhalen over analoge meters die op hol slaan, in brand vliegen, niet de juiste stand aangeven etc.

      Of zelfs eisen een slimme meter te nemen want anders geen recht heeft op saldering van de teruggeleverde stroom. Allemaal flauwekul. Salderen is (stand 2013) toegestaan tot 5000 kwh per jaar sommige leveranciers staan toe dat u uw volledige gebruik mag salderen ook al is dat bv 8000 kwh per jaar (alleen heeft de gemiddelde zonepaneel bezitter niet zo´n groot pv systeem)
      Als u wil weten of uw analoge meter terug kan draaien moet u bij deze link zijn, in dit pdf document staat of uw analoge meter wel of niet een terugloop blokkering heeft maw of uw meter teruglevering saldeert = wel of niet terugdraait:

      http://www.dnvkema.com/Images/Uitgegeven%20overzicht%20metercodes.pdf

      #20003
      Megat
      Deelnemer
        @megat

        Beste sunnylover en anderen,

        Dit lijkt me eerlijk gezegd stemmingmakerij.
        Wat zou het belang van de leverancier zijn om af te sluiten of te knijpen? Ik kan maar 1 antwoord bedenken, namelijk dat de klant zijn rekening vergeet te betalen.
        Ik persoonlijk vind het een voordeel dat ik mijn meterstanden vanaf mijn tablet ook kan monitoren. Op die manier kan ik mijn voorschot beter bepalen en zie ik eenvoudig of er rare dingen gebeuren in ons verbruik.
        Wat is je probleem als ook de leverancier je standen kan volgen? Nu doen ze dat eens per jaar en met de slimme meter 10 of misschien wel 100 keer. Wat is in de kern het verschil?

        Groet
        Megat

        #20007
        peeters
        Deelnemer
          @baarlo

          als u een slimme meter heeft van oxxio den dan wel dat hij niet geschikt is voor teruglevering !!!!

          #20241
          ZEP
          Sleutelbeheerder
            @enexis

            Waarom is een slimme meter slim? Slim wil zeggen dat de meter op verzoek van de netbeheerder en/of leverancier de meterstanden toestuurt. Het betreft dan ook alleen een inkijk functie als het gaat om de meterstanden.

            De netbeheerder is verantwoordelijk voor het functioneren van haar meters en deze nieuwe digitale meters moeten van tijd tot tijd onderhouden worden. Dit doet de netbeheerder door middel van software updates welke op afstand naar de meter wordt verzonden.

            Het is fysiek niet mogelijk de toevoer van energie te verminderen m.a.w. af te knijpen. Het is wel mogelijk dat wanneer de meter net is geplaatst (opleveren nieuwbouw woning) hij het even doet en daarna uitvalt. Dit gebeurt alleen maar wanneer er een realisatie plaatst vindt zonder contract. Met andere woorden er wordt een meter geïnstalleerd, maar er is geen leveringsovereenkomst met een leverancier bekend bij de netbeheerder. De meter wordt uitgezet om verbruik zonder contract tegen te gaan. Dit is ook de enige reden die een netbeheerder (Enexis) hanteert om op afstand af te sluiten.

            Uitlezen op afstand kan worden uitgezet. Dat wil zeggen dat de meterstanden niet naar de netbeheerder en leverancier worden gezonden. Dit wordt door de klant aan de hand van een mandaat afgegeven. De energiekamer ziet hier op toe en daar zijn strikte afspraken over gemaakt. Daarbij komt ook dat de klant altijd de keuze heeft tussen een slimme meter of een conventionele of te wel een domme meter.

            Groet,

            Monique

            #20296
            Deni
            Deelnemer
              @deni-flintrop

              @sunnylover en andere,

              Laten we de werkelijke reden van de slimme meter niet vergeten. Het is een hulpmiddel om de energiemarkt te faciliteren. Bij switchen, verhuizen en ja, ook einde levering van de leverancier is het toch wel handig dat je over een goede meterstand beschikt. Met deze standen worden de nota’s opgesteld.

              Dat de gasstanden uurlijks en de en de elektriciteitstanden per kwartier worden opgeslagen voor energiebesparende mogelijkheden is een “extraatje” waarmee de leverancier of onafhankelijke diensten aanbieders leuke dingen kunnen doen voor ons als consument. Persoonlijk zie ik daarin niets verkeerd. het is je eigen keuze om daarmee iets te doen. Inzicht veranderd gebruikersgedrag.

              Ook de discussie of er op afstand afgesloten mag worden, moet niet vermeden worden. Als ik mijn energierekening niet aan het energiebedrijf betaald, dan kan deze de netbeheerder verzoeken je af te sluiten van het energienet. Dit gebeurd nu ook al alleen zijn de af- en aansluitkosten nu hoger (ter plaatsen en fysiek uitvoeren) en bij de slimme meter zijn deze lager (op afstand uitvoeren). Ook dit is een voordeel. Als de consument weer aangesloten wil worden, zijn de aan- en afsluitkosten lager.

              #32211
              3900 Wattpiek
              Deelnemer
                @3900wattpiek

                Enexis schreef:

                Het is fysiek niet mogelijk de toevoer van energie te verminderen m.a.w. af te knijpen. Het is wel mogelijk dat wanneer de meter net is geplaatst (opleveren nieuwbouw woning) hij het even doet en daarna uitvalt. Dit gebeurt alleen maar wanneer er een realisatie plaatst vindt zonder contract. Met andere woorden er wordt een meter geïnstalleerd, maar er is geen leveringsovereenkomst met een leverancier bekend bij de netbeheerder. De meter wordt uitgezet om verbruik zonder contract tegen te gaan. Dit is ook de enige reden die een netbeheerder (Enexis) hanteert om op afstand af te sluiten.

                Sorry dat ik u moet corrigeren, maar ik heb het TNO rapport over de slimme meters gelezen. Op afstand begrenzen of uitschakelen van de electriciteitslevering kan dus wel:

                Citaat uit een overheidsrapport:

                Antwoord
                Het Besluit stelt minimumeisen vast voor functionaliteiten waarover de
                meetinrichting ten minste moet beschikken. Wat betreft het onderbreken of
                beperken van levering regelt het Besluit dat de meetinrichting hiertoe in staat
                dient te zijn, maar niet wanneer van deze functionaliteit gebruik mag worden
                gemaakt. Ook staat deze functionaliteit niet in de specificaties die de
                netbeheerders voor meetinrichtingen hebben opgesteld (DSMR).

                Voor mij genoeg reden om onze goedwerkende ferrarismeter niet om te wisselen voor een slimme meter.
                En wat als de slimme meter gehacked wordt En honderdduizenden huishoudens in 1 keer afgesloten worden ? (Die hard 4 niet gezien ?)
                En wat als een medewerker van Enexis een fout maakt en een verkeerde update van de software bij honderdduizenden huishoudens doorvoert ? Hoe lang duurt het dan voordat de meter vervangen is ?

                Mijn wensenlijstje voor de slimme meter is de volgende:
                1) Haal de mogelijkheid van begrenzen of afsluiten van de meter er alsjeblieft uit. Niet administratief, maar fysiek.

                2) Pas communicatieprotocol zo aan, dat alleen eenrichtingsverkeer mogelijk is. (Het is een meter, geen computer.)

                3) Maak communicatie via ethernet mogelijk, zodat er geen sprake hoeft te zijn van umts/gprs straling.

                4) Bouwe de mogelijkheid erin om ook opgewekte electriciteit te registreren.
                5) Bouw de mogelijkheid in om apparaten aan te sturen als er sprake is van teruglevering (meer opwek is dan verbruik), B.v. om de toekomstige-slimme-vriezer een graadje kouder te zetten.

                #32237
                ZEP
                Sleutelbeheerder
                  @enexis

                  Beste 3900 Wattpiek,

                  Ik begrijp vanuit jouw standpunt dat je veel vragen en opmerkingen hebt over de slimme meter. Jouw reactie heb ik onder de aandacht gebracht bij onze afdeling Slimme meters. Zodra ik een terugkoppeling heb ontvangen, breng ik je hiervan op de hoogte door te reageren op het forum zodat dit ook voor de andere lezers zichtbaar is.

                  Groet,

                  Monique

                  #40606
                  ZEP
                  Sleutelbeheerder
                    @enexis

                    Beste 3900Wattpiek,
                    In onderstaand verhaal heb ik je vragen met de daarbij behorende antwoorden aangegeven.
                    1. Mijn wensenlijstje voor de slimme meter is de volgende:
                    Haal de mogelijk van begrenzen of afsluiten van de meter er alsjeblieft uit. Niet administratief, maar fysiek.

                    Het Ministerie van Economische Zaken beslist over de mogelijkheid van begrenzen of het afsluiten van de slimme meter .

                    2. Zo snel we de positie van Enexis weten nu de “ klep” niet meer verplicht is” kunnen we dit communiceren. Pas de communicatieprotocol zo aan, dat alleen eenrichtingsverkeer mogelijk is. (Het is een meter, geen computer.)

                    De meter stuurt alleen meterstanden op verzoek van de netbeheerder. Dit verzoek is door versleutelde data streng beveiligd.

                    3. Maak communicatie via ethernet mogelijk, zodat er geen sprake hoeft te zijn van umts/gprs straling.

                    De straling die de slimme meter afgeeft is vergelijkbaar met een mobiele telefoon die aanstaat. Er wordt maximaal 1x per dag verbinding gemaakt met de slimme meter zodat deze zijn versleutelde data kan verzenden.
                    Kijk voor een uitgebreidere uitleg over de slimme meter en straling op de website van Enexis.

                    4. Bouw de mogelijkheid erin om ook opgewekte elektriciteit te registeren.

                    De teruggeleverde elektriciteit wordt geregistreerd door de slimme meter.

                    5. Bouw de mogelijkheid in om apparaten aan te sturen als er sprake is van teruglevering (meer opwek is dan verbruik), B.v. om de toekomstige-slimme-vriezer- een graadje kouder te zetten.

                    Deze optie zit niet in de slimme meter. In de toekomst is het wel mogelijk dat de slimme meter een onderdeel is van een installatie die dit verzorgt. Enexis neemt deel aan diverse projecten en pilots over de slimme meter.

                    Groet,
                    Monique

                    #46547
                    Inge Geurs
                    Deelnemer
                      @inge-geurs

                      Ik heb sinds oktober 2011 6 zonnepanelen op mijn dak met een rendement van 1400 kWh. Althans dat zou zo moeten zijn. Ondanks de hete, zonnige zomers komt mijn teruglevering per dag niet hoger dan 5kWh. Eerst dacht ik dat het aan de zonnepanelen lag, maar zelfs in de winter op een zomerse dag haal ik nog die 5kWh. Nu heb ik zo’n uitleesapparaat in het stopcontact waarin de omvormers zitten, en blijkt dat de zonnepanelen in de zomer op piekuren al 5kWh per uur(!) leveren. Het moet dus zitten in een beperking in de slimme meter, die me niet meer terug laat leveren dan die 5kWh per dag. Kan dat? En wat doe ik eraan? Iemand enig idee?

                      #46549
                      Adeo
                      Deelnemer
                        @bosch

                        Inge Geurs, niet alle “slimme meters” zijn slim, dat zijn met name de meters van voor 2010 heb ik begrepen.
                        Wij hebben ook een domme “slimme meter” en wel de Iskra Ce Mio 1304 en dan type
                        MT171……K0, die heeft geen uitleesmogelijkheid op afstand maar wel een IR optische poort.
                        Mocht je dezelfde meter hebben waarvan het typenummer begint met MT171…. en aan het eind K1 is die wel uitleesbaar op afstand.
                        Toch heb ik met bovenstaande slimme meter geen enkel probleem, hij geeft netjes aan wat in het dal- en piekverbruik wordt aangeleverd aan opgewekte stroom.
                        Daarnaast kan ik dat vergelijken met de software van de omvormers zelf, die geven altijd wat meer aan dan je meter omdat het mogelijk is dat je meteen al tijdens het opwekken van energie ook energie verbruikt.
                        Ik vraag mij af of jij ook gebruik kunt maken van de uitleesmogelijkheden op de omvormer zelf.
                        Je geeft aan dat jouw lage opbrengst al vanaf 2011 gaande is, wat is de reactie van je energieleverancier?

                        #46885
                        Reinder
                        Deelnemer
                          @rednier

                          Op veel websites van netbeheerders staat het niet maar iedereen kan altijd de slimme meter weigeren. Er zijn legio redenen te bedenken waarom je hem niet zou willen. Bijvoorbeeld omdat als voordeel wel eens wordt genoemd;”een flexibele tarievenstructuur” maar wat natuurlijk ook kan betekenen… overdag een kWh prijs van 7 cent en ‘s avonds 21 cent. Je krijgt dan dus 7 cent en een paar uur later betaal je 21 cent. Als ze dat doen over 5 of 10 jaar, krijgen wij het geïnvesteerde geld nooit terug. Je mag ‘nm dus altijd weigeren, ook als dat niet op de website van je netbeheerder staat.

                          Op de website van de rijksoverheid.
                          U mag de slimme meter ook weigeren. Dan houdt u uw huidige meter of krijgt u een traditionele meter.

                          #46886
                          Reinder
                          Deelnemer
                            @rednier

                            1. Wij zien niet het nut van het NIET automatisch salderen, alleen veel problemen
                            Volgens ons zou een digitale teller prima kunnen terugdraaien. Wat is dan de reden dat deze die mogelijkheid niet heeft?
                            2. Wij vragen ons af wat er gebeurt als de omvormer veel hoger aangeeft dan de slimme meter.
                            3. Het inzicht in het energieverbruik wordt met vier tellers veel lastiger.
                            4. Wij hebben geen zin in al die diensten en apparaatjes die tegen betaling aangeboden worden om de slimme meter uit te lezen. Wij doen het nu gratis met onze eigen ogen. Wij noteren de standen nu a la seconde en verwerken dat in lijstjes en grafiekjes, zonder extra kosten. Met een simpel goedkoop metertje bekijken we eventueel het stroomverbruik van een enkel elektrisch apparaat.
                            5. Wij weten graag wanneer de standen worden genoteerd. Die zijn nu bij fysieke opname en notering vreemd genoeg altijd onjuist en nu we het tijdstip weten kunnen we dat corrigeren.
                            6. Wij zijn bang dat over een aantal jaren de prijs voor geleverde stroom lager is dan de afgenomen stroom. Of dat we over jaren kosten krijgen over de geleverde stroom.
                            7. Wij zouden liever de Europese miljarden die nu worden uitgegeven aan het “slimme” net uitgeven aan dubbele bemuring en beglazing. Dat zouden #1 en #2 moeten zijn, daarna isolatie en zonnepanelen. Geen subsidie op zonnepanelen, maar voorlichting. Wij hadden in het eerst jaar op ongesubsidieerde panelen 8,2% rente, daarover voorlichten dus.
                            8. Wij vragen ons af waarom Enexis ons misleid en bedriegt en wet en regelgeving wil ontduiken om ons zo’n meter op te dringen. Als het hen zoveel waard is, waarom dan geen vette bonus aanbieden als we hem wel nemen?
                            9. Wij hebben zonnepanelen, dus willen we een conventionele meter die automatisch kan salderen, dat is veel eenvoudiger. Nu vechten sommige mensen om saldering, dat is geen aanmoediging voor anderen om zonnepanelen te nemen. Zonder dit gevaar door een slimme meter zouden wij misschien inmiddels al meer panelen hebben genomen.
                            10. De slimme meter, kan onze privacy ernstig schaden. Bijna elke website wil weten wat wij doen, dus waarom onze meter nog niet? De geblokkeerde slimme meter is alleen administratief geblokkeerd, dus is een foutje snel gemaakt.
                            11. Na de slimme elektriciteitsmeter komt de slimme gasmeter. Met de duizenden huizen die niet eens een dubbele muur hebben, laat staan dubbele beglazing, lijkt me dit geldverspilling. Ik woon tegenover een enkelmuurs huis met enkel glas. Moet deze verplicht spaarlampen, verplicht een slimme elektriciteitsmeter en verplicht een slimme gasmeter krijgen? In de 21e eeuw, in een rijk land als Nederland, zouden huizen met een enkele muur niet eens meer mogen bestaan is mijn mening. Trouwens ook geen huizen met enkel glas. Daarna zouden we eens kunnen kijken naar slimme meters… voor wie dat wil.
                            12. Dat meer mensen inzicht krijgen betwijfel ik. De twee maandelijks bonnetjes verdwijnen in de prullenbak. Van de mensen die in het begin de verbruiksoverzichten wel bekijken zullen velen geen geld hebben iets te verbeteren. Wie wel geld heeft ter verbetering zal dat nu ook wel al doen of gedaan hebben.
                            13. Mensen in plaats van afsluiten, afknijpen schijnt als een voordeel van de slimme meter genoemd te zijn. Elektriciteit is nu al een kleine post, dat zal nog kleiner worden met alle mogelijkheden tot stroomopwekking die nog groeiende zijn. Denk dan ook aan stroom uit de mest van de naar verwachting groeiende veestapel door afschaffing van de melkquota. Doordat de grenzen open gaan voor energie uit andere landen zal de prijs dalen. Als je van het gas afgesneden bent en de huur of hypotheek niet meer kunt betalen is een afgeknepen stroomvoorziening maar een kleine troost.
                            14. Door zoveel huizen te voorzien van een stralingsbron kan dat een bedreiging gaan worden voor de volksgezondheid. In Frankrijk is telefoneren voor kinderen tot 14 jaar al verboden omdat de straling gevaarlijk is en voor kinderen nog meer. In meerdere landen is telefoneren op school al verboden om die straling. Nu gaan we een zender in de huizen plaatsen die kan communiceren met die gevaarlijke straling met andere apparaten? Beetje dom. http://www.youtube.com/watch?v=CC-Cpa3TTz4#t=121
                            15. Het is in strijd met de democratie om burgers tegen hun wil meters en apparaten op te dringen. Zelfs als deze geen gevaar zijn voor hun gezondheid en privacy. De overheid laat graag bedrijven en bedrijfstakken zelf beslissen over noodzakelijke aanpassingen, dus waarom burgers niet? Verplicht anders een lagere hoeveelheid vet, zout en suiker in producten, in plaats van aandringen. Verplicht hen tot afbreekbaar plastic. Verhoog hun stroomprijs tot het peil van wat de burger betaalt, dat zal hen aanmoedigen zuiniger te zijn en/of aanmoedigen zonnepanelen te nemen. Als een bedrijf of bedrijfstak niet concurrerend kan zijn met een normale energieprijs, kan deze beter iets anders gaan produceren.

                            #62483
                            sunnylover
                            Deelnemer
                              @sunnylover

                              Hier een dokument van Netbeheer Nederland hierin staan veel wetenswaardigheden over privacy en slimme meter.

                              #62488
                              jacqueline
                              Deelnemer
                                @jacqueline

                                @sunnylover,

                                Waar is dat document?

                                #62493
                                sunnylover
                                Deelnemer
                                  @sunnylover

                                  misschien dat het nu wel lukt…

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 106)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.