12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #8634
    ZEP
    Sleutelbeheerder
      @enexis

      Ben je klant bij Oxxio? Deel hier de ervaring die je hebt als zelf energie producerende klant van Oxxio.

      #25997
      Herman
      Deelnemer
        @h-van-boxtel

        Ik lever nu al vanaf 2 aug. 2012 stroom terug. Daarvoor heb ik een slimme meter laten plaatsen met teruglevering registratie. Tot op heden heb ik nog geen cent terugontvangen en krijg ik ook niet de terug geleverde stroom gerapporteerd. In de afrekening van 2011-2012 werd het terug- geleverde aantal KWH’s niet verrekend, nadat ik zelf 3x om de rekening heb moeten vragen. Op deze rekening was de teruggeleverde energie niet afgetrokken, maar ook het verbruik was door de te hoge schatting van Enexis veel te hoog. Enexis kon de juiste stand op dat moment zo via een puls van de slimme meter aflezen evenals de terugleverstanden. Daarna werd ik van Oxxio naar Enexis verwezen en weer terug. Maar tot heden heb ik nog geen stroomafrekeng of correctie gekregen. Het stroomjaar 2012-2013 is nu ook al sinds eind september voorbij. en ook daar heb ik nog geen afrekening gezien. De meterstanden worden door Enexis opgenomen, maar niet door Oxxio gerapporteerd. In Mijn Oxxio staat alleen het verbruik. Tot heden begin november heb ik meer dan 4700 KWH teruggeleverd, maar nog geen cent gezien. Wel regelmatig aan de bel getrokken, maar daardoor als geval x en klacht no. zoveel geregistreerd. Als terugleverancier ben je een last voor de stroomleveranciers en wordt je gewoon bestolen van de opbrengsten van je investering in een beter milieu.
        Herman van Boxtel. (Ongetwijfeld geregistreerd als klacht no. zoveel)

        #26000
        jacqueline
        Deelnemer
          @jacqueline

          @Herman,

          Vervelend dat je leverancier niet meewerkt aan jouw teruglevering.
          Je moet wel veel panelen hebben want 4.700 kwh terugleveren is erg veel. Ik heb zelf 2.750 WP liggen (11 panelen van 250 WP). Ik wek daarmee op jaarbasis 1.800 kwh op. Daarvan neem ik zelf 1.050 kwh af. 750 kwh lever ik terug naar mijn leverancier (greenchoice). Zij laten mij dagelijks zien wat ik terug lever (piek/dal). Ik weet nu al dat ik in mei 2014 een teruglever nota van € 185,- zal ontvangen.

          Van mijn normale nota wordt niets afgetrokken. Die is gewoon 1.050 kwh lager dan voor de panelen. Voor de panelen verbruikte ik 5.700 kwh. Dat is nu 4.650 Kwh. Mijn maandelijks voorschot heb ik met € 22,- per maand laten verlagen (1.050 x 0,25 / 12).

          Vraag aan OXXIO of ze jou niet dagelijks via “Mijn OXXIO” de alla standen kunnen doorgeven. De slimme meter werkt echt wel. Ze moeten er wel wat mee doen.

          Enexis schat echt niet als ze een slimme meter hebben. Je kent het gezegde “METEN IS WETEN”. Ook neemt Enexis vanaf 01-08-2013 de meterstanden fysiek niet meer op. Vanaf die datum moeten de leveranciers dat doen (verandering in de markt).

          Je kunt ook nog altijd dagelijks de standen van je meter aflezen en in spreadsheet vastleggen.

          Sorry voor het lange antwoord. Ga door met produceren.
          Succes

          #26005
          Herman
          Deelnemer
            @h-van-boxtel

            Ook Enexis ging de fout in door te schatten op verbruik van de afgelopen jaren. Hoewel de slimme meter op 2 augustus was gaan werken werd op 9 september een schatting aan Oxxio doorgegeven en geen werkelijke stand, zoals ze hadden kunnen meten via de “slimme meter”. Ik neem elk weekend (zondagavond) de meterstanden op en heb die gegevens ook aan hen en aan Oxxio doorgestuurd, maar deze eigen waarnemingen tellen niet. Het heeft na eindeloos bellen uiteindelijk het bezoek van een meteropnemer opgeleverd op 4 januari 2013. De cijfers van dit bezoek hebben tot heden nog geen correctie van de teveel betaalde gelden over stroomjaar 2011-2012 opgeleverd. Ik ben gewoon gewoon belazerd voor ca. 950 KWH. Ook de toezegging om dit bij het volgende jaar af te rekenen is tot heden nog niet gebeurd. Bovendien wordt al het meerdere, dat ik in een jaar teruglever boven wat ik verbruik afgerekend voor ca. 8,3 cent, terwijl ik in het vorige stroomjaar er gemiddeld ca. 22,5 cent voor heb moeten betalen.
            Dus ook bij de aflevering over 2011-2012 ben ik gewoon bestolen. Vooraf heb ik zowel Enexis als Oxxio gemaild over het terugleveren en heb ik mij aangemeld bij de website: teruglever.nl
            Mijn installatie heeft 18 panelen en is in staat 4350 KWH per jaar te produceren. Mijn verbruik was voor de plaatsing ca. 3900 KWH.Ook dit is in e-mails vooraf gemeld. Maar tot heden ben ik slechts een lastig geval, doordat ik gereageerd heb op de schattingsfout van Enexis en de weigering van Oxxio om de rekening aan te passen op een controleerbaar (en analyseerbare teruglevering). Als consument wordt dan door beide “grote jongens” gewoon niet geloofd en gemangeld tussen beide belangen. Beiden onder het motto van Enexis geeft standen door en Oxxio schrijft de rekening. Oxxio is niet in staat om op mijn Oxxio de terugleverstanden aan mij door te geven, dus ik vrees, dat ook de terugbetaling ook dit jaar weer tot bestelen van mij zal leiden. Tevens heb ik om een afrekening verzocht (in oktober en in november), maar nog niets ontvangen. De website geeft nu aan in november, als ik ingelogd heb, dat ze voor contact niet bereikbaar zijn. Dus is mijn Oxxio al van een sterretje voorzien: Uitsluiten. De afrekening zal dan straks ook wel niet kloppen. Gelukkig, dat ik zelf de standen iedere week opneem, zodat een bewijsbaar gebruik beschikbaar is, als ik met deze affaire naar RADAR of consumentenombudsman moet.
            Herman.

            #26006
            jacqueline
            Deelnemer
              @jacqueline

              @Herman en @Enexis,

              Misschien bewaakt Enexis dit forum en ik wil hen verzoeken om het historische meterstandenverloop vanaf plaatsing slimme meter tot aan heden aan Herman door te geven (jullie moeten zijn E-mail hebben). Jullie hebben daar toch een klantenservice voor. Daarmee kan hij Oxxio aansporen te corrigeren.

              Tot 01-08-2013: Ik weet dat een netbeheerder schat als er niet wordt gereageerd op het verzoek om een meterkaart in te vullen. 1x in de 3 jaar bezoeken ze de klant en nemen dan de meterstanden fysiek op. Bij 2x niet thuis kan ook geschat worden. Vanaf 01-08-2013 nemen de netbeheerders meterstanden niet meer op. Vanaf die datum moeten de leveranciers dat doen (verandering in de markt).

              Vragen:

              Als je nu de meterstanden bekijkt, wat is dan je piek/dal afname verbruik en je piek/dal terug lever verbruik? Als je dat naar een jaar terug rekent, wat is dan je piek/dal afname verbruik en je piek/dal terug lever verbruik? Neem jij ook jouw brutoproductie meterstanden van je omvormer op? Zo ja, als je dat naar een jaar terug rekent, wat is dan je bruto productie op jaarbasis?

              Van jouw 4.350 kWh bruto productie zal 2.610 kWh (60%) eigen consumptie zijn en 1.740 kWh teruglevering (40%) zijn.

              Jouw nieuwe jaarverbruik wordt daardoor 1.290 kWh (3.900 – 2.610)
              Na een jaar dien jij een terug lever nota van 1.740 kWh van Oxxio te ontvangen, ofwel € 392.- (1.740 x 0,225).

              Het is onmogelijk dat je alles terug levert.
              Dat kan van 8:00 uur ‘s morgens tot 19:00 uur ‘s avonds, na aftrek eigen afname.

              Succes !

              #26008
              Herman
              Deelnemer
                @h-van-boxtel

                Jacqueline,
                Mijn verbruik 2011-2012: t2 is 1648 teruglevering (pas vanaf 2 aug tot 23 sept) 460 KWH
                t1 is 1894 teruglevering (2 aug. tot 23 sept.) 245 KWH
                Totaal dus: 3542 en teruglevering 705 KWH
                De rekening was door de schatting en niet uitlezing van de nieuwe meter (stond op 2 aug. op 0) ca. 220 KWH hoger, dan het werkelijke verbruik. Dit is wel van mijn rekening afgehaald. De teruglevering is nog steeds niet verrekend.
                Mijn verbruik 2012-2013: t2 is 1333 teruglevering t2 is 2169 KWH
                t1 is 1587 teruglevering t1 is 898 KWH
                Totaal dus verbruik 2920 en teruglevering 3067 KWH
                Voorgaande jaren zat ik op een verbruik van 3800 tot 4000 KWH.
                De panelen hebben een capaciteit van ca. 4350 KWH. Maar we zijn in toenemende mate overdag grote verbruikers aan gaan zetten (wasmachine, afwasmachine, droger, voorbereiding voor de maaltijd, we koken op elektriciteit), Vooral als de zon schijnt. Dit gaat direct van het verbruik af. Dat is dus geen minder verbruik, maar wel vermindering van wat ze mij voor verbruik in rekening brengen.
                Vanaf 2 aug. 2012 heb ik dus 3772 KWH daadwerkelijk aan het net teruggeleverd. Dit is een bedrag van ruim 850 euro. Hiervan heb ik nog geen cent terug gezien. Als ik een dergelijk bedrag bij de stroomleverancier schuldig was, dan was ik allang afgesloten van de stroom. Over de laatste 2 jaar heb ik 6462 KWH verbruikt en betaald via de maandelijkse aftrek. Er is dus over deze 2 jaar ook geen sprake van meer terugleveren, dan verbruiken.
                Maar nog steeds geen afrekening, terwijl in okt. is toegezegd, dat ik dit jaar op tijd de afrekening zou krijgen.
                Ondanks de uitleesmogelijkheid op afstand is er in 2012 telkens ingeschat door de netbeheerder. Pas toen ik op 27 dec. na lang aandringen een rekening (foute) kreeg is op 4 januari 2013 een meteropnemer de stand komen opmeten. Vervolgens werd door Oxxio gezegd, we verrekenen de standen vanaf 2 aug. (vanaf de plaatsing van de nieuwe meter) in het volgende stroomjaar, maar het zijn wel KWH’s, waarover ik belasting en BTW heb betaald.
                Nogmaals ik blijf van mening, dat terugleveranciers niet welkom en alleen maar lastig zijn voor stroomleveranciers en netwerkbeheerders. Hun organisaties zijn er ook niet op ingesteld om terugleverancies te registreren en te rapporteren. Hoezo acties voor een beter milieu?
                Volgens de registratie op mijn omvormer heb ik sinds de start al 2950 kg CO2 uitstoot bespaard.

                #26009
                Megat
                Deelnemer
                  @megat

                  Dag Herman,
                  We praten over geld, dus het heeft mijn interesse.
                  Ik heb serieus moeite om te volgen wat je schrijft en berekend.

                  Op mijn slimme meter zitten 4 telwerken voor de electriciteit, namelijk :
                  T1= opgenomen uit het net in piektarieftijden
                  T2= opgenomen uit het net in daltarieftijden
                  T3= geleverd aan het net in piektarieftijden
                  T4= geleverd aan het net in daltarieftijden

                  Als ik de telewerken T1 en T2 bij elkaar optel, weet ik wat ik uit het net opgenomen heb.
                  Als ik T3 en T4 bij elkaar optel, weet ik wat ik heb teruggeleverd aan het net.

                  Het verschil van deze twee uitkomsten dien ik verrekend te krijgen door de leverancier.

                  Heb jij een meter met maar 2 telwerken, of lees ik het niet goed ?

                  De stand van de brutometer op je omvormer, wanneer je veel verbruikt, hoe groot je set is en je CO2 reductie, zijn niet van belang denk ik om duidelijk te krijgen waar het fout gaat in je afrekening.
                  Jij zit in de materie van jouw situatie, dus voor jou zal het duidelijk zijn. Voor mij als een geïnteresseerde lezer is het eerlijk gezegd een beetje abracadabra.

                  Groet
                  Megat

                  #26013
                  Herman
                  Deelnemer
                    @h-van-boxtel

                    Ik neem voor de leveringen uiteraard niet de getallen op mijn omvormer, maar de standen op de slimme meter, die van af 2 aug. 2012 hier geïnstalleerd is.
                    De methodiek op mijn meter is hetzelfde, ik heb ook 4 telwerken.
                    T1= opgenomen uit het net in piektarieftijden
                    T2= opgenomen uit het net in daltarieftijden
                    T3= geleverd aan het net in piektarieftijden
                    T4= geleverd aan het net in daltarieftijden
                    Alleen bij mij is:
                    Hoogtarief (piektarief) = t2 (T2) opgenomen=gebruikt uit het net
                    Laagtarief (daltarief) = t1 (T1) opgenomen=gebruikt uit het net
                    De teruglevering: -t2 (T3) is teruggeleverd in de piektarieftijd
                    en teruglevering: -t1 (T4) is teruggeleverd in de daltarieftijd.
                    Deze standen worden elk weekend op zondagavond opgenomen. De lijst is volledig reconstrueerbaar met de standen van de meteropnemer, maar wordt niet erkend.
                    Oxxio zegt geen andere standen dan van Enexis te willen opnemen en Enexis heeft als afsluiting van het vorige stroomjaar een schatting van het verbruik van medio sept. opgegeven. Ruim 200 KWH te hoog. De teruglevering van dat moment is helemaal niet meegerekend (ruim 700 KWH). Pas na 3 x vragen kreeg ik eind van het jaar pas een rekening en constateerde, dat de standen en de afrekening niet klopte. Tevens is er geen teruggavenota over dat stroomjaar meer gekomen en is het te hoge verbruik gewoon van mijn rekening afgetrokken. Nu dit jaar nog steeds geen rekening. Al 3x gevraagd, per mail en per telefoon. Dus deze afrekening zal wel weer niet kloppen.
                    Evenals bij jou, dien ik het verschil tussen gebruik (verbruik) en geleverd gewoon afgerekend te krijgen. Wanneer? Bij mij zit al maanden op een juiste afrekening van het vorige stroomjaar 2011-2012 te wachten en dit jaar 2012-2013 is ook al weer vanaf sept. voorbij en nog geen duidelijkheid of geld. De renteverlies over 850 euro is nu substantieel en als je dezelfde betalingsdiscipline als Oxxio naar hen toe er op na zou houden, zou je allang afgesloten zijn.
                    Heb jij al eens iets terugontvangen?

                    #26014
                    Megat
                    Deelnemer
                      @megat

                      Dag Herman,

                      Bij ons liggen ze nog maar een goed half jaar op het dak, dus nog geen verrekening gehad

                      Groet
                      Megat

                      #26017
                      ZEP
                      Sleutelbeheerder
                        @enexis

                        Beste Herman,

                        Vervelend dat het verloop met de meterstanden niet correct gaat. Wil je mij in een e-mail de adresgegevens geven? Ik zal de meetgegevens voor je nakijken. Het e-mail adres is: zelfenergieproduceren@enexis.nl.

                        Groeten,

                        Monique

                        #40626
                        Lute
                        Deelnemer
                          @lmpiest1993kpnmail-nl

                          Beste Herman,
                          Ik heb al je verhalen gelezen, zou om te beginnen het maandelijkse voorschot verlagen als dat mogelijk is, gaat dit niet kun je altijd nog overstappen naar electrabel daar heb ik geen last ondervonden.

                          Lute

                          #46672
                          DD
                          Deelnemer
                            @henrieq

                            Hallo Herman,

                            Ik zit sinds 1-1-13 bij Electrabel en heb in juli de jaarlijkse afrekening gehad (dit loopt bij Enexis onze netbeheerder nu eenmaal van juli tot juli ook al stap je opeen ander tijdstip in het jaar over naar een andere leverancier de jaarafrekening blijft op dat tijdstip).
                            Ik heb van hun mijn extra geleverde kW terug ontvangen. Desondanks koste mij dit toch z’n
                            € 75,– aangemiste besparing doordat ik in het eerste deel van het jaar meer heb opgewekt dan dat ik heb afgenomen en hierdoor maar het leveringstarief á 7 €/cent heb terug gekregen over de extra opgewekte kW en niet de energiebelasting. In de volgende jaarafrekening komt dit wel goed omdat het dan wel over een volledig verbruiksjaar gaat.

                            m.v.g. Henrieq

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.