3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #139983
    flip bosscher
    Deelnemer
      @flip-bosscher

      Hallo, ik ben flip en dit is mijn eerste bericht. Ik zit al een hele poos met een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden. op dit moment rekent mijn energieleveracier € 2,70 voor een m3 gas. Zo nu en dan lees je ergens iets over de marktprijs van gas per megawattuur. Als ik dat omreken, dan zou een m3 gas aan de bron ongeveer € 0,0125 kosten en tegen de tijd dat het ineen haven in een LNG-tanker wordt gepompt zou dat verdubbelt zijn naar 2,5 cent. Ik snap dat het transport per schip of pijplijn naar hier ook het nodige zal kosten en er zitten meerdere tussenhandelaars in het traject van bron tot consument, maar € 2,675 lijkt me onvoorstelbaar veel. Dus: Zit ik helemaal fout of worden we massaal en grotesk opgelicht?
      Een zelfde vraag kun je ook stellen over de stroomprijs. Je leest dat de gasprijs de stroomprijs bepaalt, maar hoe zit dat precies en wie wordt daar gruwelijk rijk van en waarom doet de overheid niks?

      #139988
      Minze
      Deelnemer
        @minze-broersma

        Ik begrijp niets van die prijs-opbouw van elektriciteit.

        Ik heb een 100% groene stroom contract, maar betaal de prijs van gas gestookte centrales.
        De zon schijnt als voorheen en de wind waait als voorheen, daar is helemaal niets duurder geworden.
        Ik heb het gevoel compleet belazerd te worden met die prijs stijgingen.
        Hier worden woekerwinsten gemaakt op wind en zonne-energie ten koste van de belasting betaler

        Daarbij wil ik helemaal geen energie van gas gestookte centrales, want door de CO2 uitstoot gaat ons klimaat eraan.
        Dus dat is ook nog eens nep, er is kennelijk helemaal geen groene energie.

        Ik hoop dat de SP het voor elkaar krijg om de boel te nationaliseren, dat lijkt de enige manier om een normale prijs te betalen voor je eerst levensbehoefte.

        #140128
        ron
        Deelnemer
          @ronh

          Helemaal mee eens.

          De duurste vorm van opwek bepaald nu eenmaal de prijs, is wetgeving om groene opwek te beschermen.

          De gas consumenten prijs is al discutabel, maar uitgaand dat de duurste opwek (gas) de stroom prijs bepaald is de kWh prijs veel te hoog!

          Net even gekeken naar wat je op dit moment bij Essent (andere zijn ook niet beter) zou betalen voor stroom en gas.
          Voor gas zou je op dit moment € 2,92796 /m3 betalen en voor stroom € 0,82672 / kWh.

          In een m3 gas zit 9,769 kWh energie en een gas centrale heeft een efficiëntie van 63%.
          Dus uit een m3 gas kun je 9,769*0,63=6,15447 kWh stroom produceren.

          Deel je de consumenten gas prijs € 2,92796 door 6,15447 kWh kom ik op een stroom prijs van € 0,47574 /kWh uit.
          Bij Essent betalen we voor de kWh echter € 0,82672, en dat is dan € 0,82672 – € 0,47574 = € 0,35098 / kWh te veel!!!!

          Heb daarvan melding gemaakt bij de ACM, geen reactie gehad.

          Commentaar van Essent is dat ze het bij de ACM hebben voorgelegd en dat ze geen bericht gekregen hebben dat de stroom prijs incorrect is.
          Maar ik heb altijd de keus om naar een andere leverancier over te stappen, was hun antwoord.

          Hoe ziek zit de energie markt in elkaar, politiek kom in actie!!!!

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.