6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #185
    ZEP
    Sleutelbeheerder
      @enexis

      Ben je klant bij Eneco? Deel hier de ervaring die je hebt als zelf energie producerende klant van Eneco.

      #66629
      jldbnl
      Deelnemer
        @jldbnl

        Begin juli nam ik afscheid van Eneco om te starten met een een nieuw jaarkontrakt bij Essent.
        Een bonus van €75 aan eind van kontrakt en een gasprijs van minder dan €0,61 was een gode motivatie.
        De prijs per kWh boeide mij niet zo.
        Begin juli meterstanden doorgeven aan Essent.
        Vervolgens kreeg ik op 5 augustus een email van Eneco met de titel [quote] Belangrijk! Controleer uw meterstanden van het adres …..[/quote]
        Dus de aan Essent opgeven meterstand ook maar aan hun opgeven.
        De volgende dag kreeg ik van Essent een email met de titel [quote]uw correctie[/quote] met een gecorrigeerde meterstand die 640 kWh hogere ligt, dwz de meterstand die ik had bij de jaar afrekening eind februari/maart bij Eneco.
        Tsja, de meterstand van de elekriciteits meter was een maand later natuurlijk alweer fors lager geworden door het “mooie” zomerweer.
        Ik had na de jaarafrekenining al rekening mee gehouden dat ik helemaal geen elektriciteit zou gebruiken en amper gas.
        Na opsturen van foto’s van de meter met krant en enige tweets, ik komt ea zo half september in een stroomversnelling, krijg ik een gecorrigeerde eindnota en beur ik het geld terug van de teveel betaalde 640 kWh in maart.
        Notabene 75 dagen na de overstap is alles pas afgehandeld!

        Wat blijkt?
        Bij Eneco is het niet mogelijk om een lagere stand in te vullen dan de vorige stand.

        Wat is nu mijn leermoment bij een overstap?

        Altijd foto’s maken van de meter met een krant!
        Het plan is ook op regelmatige basis om foto’s te maken van de meter met krant.
        Zeg 1x per week of maand.

        Nu nog zien hoe ik die 200 tot 300 kWh die per jaar over heb, op een nuttige wijze gebruik.
        Misschien had ik wel een paneeltje minder moeten laten plaatsen.

        Verder ben ik er achter gekomen dat het verbruik op voorgaande nota’s veel hoger is, dan wat ik moet opwekken met mijn zonnepanelen door enige bezuinigingsmaatregelen.
        De grootste slag sloeg ik met de vloerverwarmingspompschakelaar (ca. 9 kWh/w) en vervanging van de lcd tv door een led tv.

        #66724
        jacqueline
        Deelnemer
          @jacqueline

          @jldbnl,

          Jij hebt toch zonnepanelen. Beschik je dan niet over een slimme meter? Daarvoor is de slimme meter bedoeld. De juiste standen verzamelen bij de switch/verhuizing. Als je een normale meter (niet slim) hebt dan moet de nieuwe leverancier voor de switchstanden zorgen en deze bij de klant opvragen (bij jou dus). Mocht de stand bij de switch fout zijn dam moet Essent het correctieproces begeleiden. Hiervoor zijn in de markt afspraken over gemaakt. IK zelf switch per 01-10-2014 naar E.ON. Ga de standenproblematiek goed in de gaten houden.

          #66726
          jldbnl
          Deelnemer
            @jldbnl

            Ik heb inderdaad het hele dak vol liggen met zonnepanelen en ik heb gelukkig nog steeds een flink terug draaiende ferraris meter.
            Standen opeven zou niet moeilijk hoeven te zijn als de energie leveranciers geen gebruik zouden maken van computer prognoses van het te verwachten verbruik.

            #71576
            Frans van Woerkom
            Deelnemer
              @woerkomf

              Ik heb wat betreft het meevallende elektriciteitsverbruik dezelfde ervaring. Door een pompschakelaar, Led-tv en led-lampen verbruik ik 1000kWh minder per jaar dan vroeger en lever ik 1000kWh per jaar meer terug dan ik afneem. Met de slimme meter, het uitlees-apparaat van Enexis en de logger op de omvormer weet ik precies wat ik zelf verbruik, produceer en teruglever. Ik ben blij met mijn Eneco-contract, want daar krijg ik de hoogste vergoeding voor teruggeleverde stroom. Bovendien weet ik bij Eneco vrij zeker dat mijn zonnestroom wordt ingewisseld voor wind-stroom en niet voor kolenstroom en dat ik dus ook ‘s avonds en in de winter duurzaam bezig ben.

              #83883
              Pete Jensen
              Deelnemer
                @pete44

                inderdaad weigert de “Ëneco computer” een meterstand lager dan de opgegeven beginstand te verwerken.
                Dit werd zichtbaar op de jaarafrekening met de opmerking “Deze stand is berekend”.
                Deze berekening houdt niets anders in dan de beginstand als eindstand te hanteren.
                Ondanks de afspraak die wij maakten bij het afsluiten van het jaarcontract haalt Eneco dezelfde truc uit als de leveranciers die wij hiervoor hadden.
                Wij wilden wel eens af van dat gesoebat over teruglevering, maar ook deze leverancier flikt weer hetzelfde kunstje ondanks de belofte dat zij het beter zouden doen.
                Opletten geblazen dus bij de ontvangst van de jaarafrekening!

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.