15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #142120
    Theo Asselman
    Deelnemer
      @theoasselman

      Een rare titel wellicht, maar ik moest iets verzinnen als opening. 🙂

      Maar ik ga het uitleggen. Dagelijks sta ik onder de douche. Niet te lang, maar even het stof van de dag wegspoelen.
      En nu het zuinig omspringen met drinkwater actueler lijkt te worden, kwam een oude vraag weer bij me terug.
      Want sta ik ‘s winters onder de douche dan mengt zich het water in een bepaalde verhouding om een aangename temperatuur te krijgen.
      Nu we weer richting zomer gaan merk ik dat de hoeveelheid water toeneemt immers, er wordt meer koud water toegevoegd om diezelfde temperatuur te krijgen.
      Wat het nog erger maakt is dat onze, in januari geïnstalleerde Flamco FlexTherm Eco 9E (zoutbatterij) ontzettend z’n best doet en het warme water nog wat heter maakt dan de combiketel deed. Gevolg, nog meer koud water toevoegen.

      En dus dacht ik weer, kan zoiets eigenlijk niet andersom? Is er bijvoorbeeld een, ik noem maar wat, iets van een “thermisch reduceerventiel” waardoor het hete water wat afgeknepen wordt, i.p.v. dat er meer koud water bijgemengd moet worden en ik dezelfde liters per minuut blijf gebruiken.

      Want dan vangen we twee vliegen in één klap, èn het waterverbruik neemt niet toe èn ook de batterij kan het wat rustiger aan doen.

      Eigenlijk een systeem wat niet alleen rekening houdt met temperatuur maar ook de hoeveelheid water.

      Geen idee of dat bestaat. Maar daarom leg ik de vraag ook hier neer. (^_^)

      #142146
      Mia
      Deelnemer
        @mortyr

        Hoi @theoasselman,

        Hmm, hier heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Je kunt natuurlijk ook gewoon koud douchen 😉 Maar ben benieuwd of iemand op het forum hier het antwoord weet.

        #142151
        Theo Asselman
        Deelnemer
          @theoasselman

          @mortyr

          Koud douchen is een optie Mia, maar die tijd laat ik achter mij. Ik ben bang dat de oude botjes nooit meer warm worden. 😀

          Daarbij, juist voor het gebruik van warm tapwater op energie van de zonnepanelen, hadden we die zoutbatterij aangeschaft.
          En daar zijn we best wel tevreden over. Alleen ben ik (net als jij) nieuwsgierig of het een drupje minder kan.
          We wachten gewoon af. 🙂

          #142200
          ron
          Deelnemer
            @ronh

            Top dat we hier al iemand hebben met een Flamco FlexTherm.

            Volgens mij bepaald de flow van je douchekop het waterverbruik en maakt het daarmee niet uit hoeveel koud water je moet bijmengen.

            #142201
            Theo Asselman
            Deelnemer
              @theoasselman

              @ronh
              Ah.. Dat werkt denk ik Ron, als je vanaf het aanzetten van de douche ook het maximum van de douchekop vraagt.
              En ik denk dat dat bij ons niet zo is omdat ik duidelijk verschil merk tussen zomer en winter.
              We hebben een oude douchecabine (die er binnenkort uitgaat) met een mengkraan zonder thermostaat en voor mijn gevoel klettert er veel meer water uit de douchekop in de zomer, omdat ik meer koud water toe moet voegen. En dat zou dan niet ‘ten koste gaan’ van de hoeveelheid heet water die aangeboden wordt. Dat blijft hetzelfde. Voor mijn gevoel. Denk ik. 🙂

              En Flamco, ik ben hier niet de eerste hoor! @ray-de-kleijn maakt er al langer gebruik van!

              De warmtebatterij in opkomst

              #142202
              ron
              Deelnemer
                @ronh

                Ok, geen thermische mengkraan en water besparende douchekop, dan gebruik je inderdaad meer water.

                Zag in de beschrijving van de Flamco dat die met ongeveer 70 graden begint en dan langzaam in temperatuur terug loopt.
                Je kunt dat niet regelen, dat is afhankelijk van het PCM (gesmolten zout) materiaal dat ze gebruiken.

                Je zou wel een constantere hoge temperatuur kunnen maken door een deel van het hete water terug te voeren naar de ingang (hotfill), dan blijft de batterij langer die 70-60 graden produceren.
                Maar dan moet je met pompjes en zo gaan klooien.

                Mijn installatie heeft zo een circulatie (comfort/ hotel modus) pomp.
                Als ik zeg 60 graden in mijn water tank heb, dan produceert de installatie doordat het water meermaals door de warmtewisselaar gaat nagenoeg die 60 graden.
                Misbruik die functie met een kleine loop (heb geen ringleiding door het hele huis zoals een hotel wel heeft).

                #142203
                Theo Asselman
                Deelnemer
                  @theoasselman

                  Ah, de FlexTherm heeft inderdaad 2 warmtewisselaars (die nu beide voor de opbrengst zorgen) maar eentje zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden met een zonnecollector op het dak of het terugvoeren van te veel warmte.
                  Maar een waterbegrenzer is wellicht ook een optie. Maar dan alleen op de hete leiding net achter de douche, niet op het geheel.
                  Eerst maar eens de nieuwe situatie creëren. 😀

                  #142223
                  sunnylover
                  Deelnemer
                    @sunnylover

                    Hallo Theo dat wordt dus een ouderwetse kraan met 2 kranen 1 voor warm en 1 voor koud probleem opgelost.

                    #142224
                    Theo Asselman
                    Deelnemer
                      @theoasselman

                      @sunnylover
                      Haha! Weet je dat ik daar ook aan gedacht heb? 😀
                      Maar, bedacht ik ook, dat moet toch beter kunnen?
                      In deze tijd kan ik het me haast niet voorstellen dat er geen ‘slimme kraan’ zou zijn die je,
                      èn kunt vertellen hoe warm het water moet zijn
                      èn hoeveel je er van per minuut wilt hebben.

                      #142226
                      sunnylover
                      Deelnemer
                        @sunnylover

                        De meest simpele oplossing is de kraan demonteren en kijken of je in de warme invoerzijde een roestvrijstalen ringetje kunt plaatsen tussen de warmwaterleiding en in de moer van de thermostaat kraan. door de juiste ringetje te kiezen kun je de doorvoeropening verkleinen en dus minder warm water laten stromen. deze ringen zijn er ook in kunststof met verschillend diameters zowel de buitenmaat als ook het gat van het ringetje. Zo zou je de doorvoersnelheid kunnen verminderen van het warme water… Er zijn ook thermostaat kranen waarbij je dit ook via het binnenwerk kunt regelen met een stelschroef (de duurdere merken) Het ringetje kost je 20 cent. Maar mijn idee kost je 50,- graag overmaken op rekening ….. 🙂

                        #142227
                        Theo Asselman
                        Deelnemer
                          @theoasselman

                          🙂

                          Maar, dan heb ik nog geen slimme kraan. Alleen een goed idee van een slimme doucher. 😀
                          Plus, denk ik, met het wisselen van de seizoenen moet ik ringetjes wisselen. En das ook weer niet de bedoeling.

                          Nee.. gewoon naast de douche een display, tiktik, 38 graden, tiktik, 5 liter, 7 liter of een keer gek doen onder stortdouche 12 liter. (Maar niet te vaak hoor.) En desnoods tiktik, max 5 minuten. En dan kraan open en douchen.

                          #142248
                          sunnylover
                          Deelnemer
                            @sunnylover

                            Ik denk dat je de Grohe smartcontrol duo 360 wel aan jouw wensen voldoet die kost 1800,- (inderdaad!)
                            EAN 4005176316999
                            in die serie smartcontrol van Grohe zit mogelijk nog wel iets goedkopere oplossingen.

                            Misschien dan toch maar een roestvrijstaal ringetje..?

                            #142249
                            Theo Asselman
                            Deelnemer
                              @theoasselman

                              Oeps. Dat lijkt er inderdaad op maar die prijs? Gaan we niet doen. 🙂
                              Wellicht is het ringetje toch een optie want op beide aanvoer leidingen zit een stukje flexibel, makkelijk bereikbaar vanaf de achterkant.
                              Ik ga er eens over nadenken. Dank voor de tips!

                              #142250
                              sunnylover
                              Deelnemer
                                @sunnylover

                                Ik dacht nog aan 1 goedkope oplossing: mogelijk heb je ergens in jouw warmwaterleiding vóór je douche kraan ruimte om een simpele kraan extra te plaatsen? Bijvoorbeeld een kraan met knelfit koppelingen, dan hoef je ook niet te solderen. Kan bijna niet misgaan en heb je toch door de seizoenen een goed regelbare watertoevoer.

                                Succes!

                                #142251
                                ron
                                Deelnemer
                                  @ronh

                                  Wat denk je van zo iets ertussen te zetten?

                                  https://koboldusa.com/articles/flow-meters/flow-restrictor-flow-regulator/

                                  Ron

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.