4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #80851
    Schuldink
    Deelnemer
      @bort0

      In het kader van zelf opslaan is dit misschien een tip
      Ik zelf werk met de inverters van fronius die ingespeeld hebben op de toekomst om zo weinig mogelijk terug te leveren in het net.
      Dit systeem werkt dan ook met of zonder accus
      Electrische zonnepanelen leveren zon 44 volt dc
      Bij 5 in serie heb je dan 220 volt.
      Zodra de accus vol zitten en of we terug willen gaan leveren aan het net zet ik 5 panelen of een veelvoud hiervan parallel op de gewone electrische boiler.
      Geen extra inverters oid maar rectstreeks aangesloten op de boiler
      Ook kan het natuurlijk met frequency shifting (de nieuwe generatie inverters) direkt op het net.
      Met wat doe het zelf eerk en kennis sla ik al mijn overtollige energie op als warm water.
      Dat heeft natuurlijk niet het optimale rendement maar is super eenvoudig.
      Ook met een airco die kan verwarmen zijn er talloze mogelijkheden met een verhouding van 1 op 4 warm water te maken.
      Dit betekend 1 kilowat aan electra di 4 kw aan warmte afgeeft.
      De meeste warmtepompen werken met grondwater maar dat is helemaal niet nodig want dit kan ook met een goedkope airco.
      Een goede verwarmt zelfs nog bij 20 graden ondernul en kost bijna niets in vergelijking met een duur grondwater net.
      Al deze ideen zijn bij mij uitgevoerd en het werkt perfect.
      Ik begrijp dan ook niet dat dit niet meer aan de orde komt.
      Neemt men een gewone standaard airco met inverter pomp
      Dan kan ik bij de condensor een water warmtewisselaar installeren en heb ik de keuze warm water te maken of luchtverwarming. En zo lever ik niets meer terug en zet alles om voor eigen gebruik.
      Bert schuldink

      #81055
      MarcvE
      Deelnemer
        @marcveldonk

        Beste Bert,

        Een beetje late reactie, maar ik ben net pas bezig op dit forum.

        Ik vind het altijd fantastisch, als mensen allerlei manieren proberen, om zo groen mogelijk hun huishouden te runnen.
        Toch zitten er wel wat haken en ogen aan je uitwerking, die het niet zo makkelijk maken om dit te realiseren.
        Daarbij maak je, oftewel wat schrijf of denkfoutjes.

        1: Je kunt niet zonder slag of stoot 5 pv panelen in serie op een aantal accu’s plaatsen zonder regeling.
        2: 5 panelen of een veelvoud “parallel” op de boiler geeft maar ± 44 volt. Beetje laag ??
        3: Bij -20 °C buitentemperatuur, is het rendement van een “inverter” airco / warmtepomp, erg laag.

        Dus…..een beetje verder uitwerken, maar goede ideeën zijn natuurlijk altijd welkom.

        Gr. Marc

        #81079
        Schuldink
        Deelnemer
          @bort0

          Beste marc

          Punt 1
          Ik heb nergens geschreven dat ik 220 volt op accus aansluit
          Zodra de accus vol zijn heeft het geen zin er 220 olt op aan te suiten. Dat blijft alles zoals het is
          Wel schakel ik op dat moment de accus af en tap bij de panelen van het systeem 5panelen af die toch al in serie staan.
          Voor de inverter waar 760 volt heen gaat tak ik 220 volt af.
          Dus ook het laadgebeuren vor de accus blijftin bedrijf .simpel, eenvoudig en efficient en 1500 watt voor de boiler is genoeg maar kan beter.
          Maar dn moet ik in dc gaan schakelen en dat is lastiger alhoewel ik daar iets leuks vr edacht heb om dit met gewone ac relais te doen
          Met die spanng ga ik naar de boiler
          Dat is dus heel anders zoals je stelt.

          Punt 2
          Die vijf panelen saan uiteraard in serie voor het genereren van 220 volt zonder inverters of wat dan ook
          Deze vijf staan dus in serie en parallel met de rest.
          Dat is dus heel wat anders.

          Punt 3
          Zou je van de laatste 10 jaar eens kunnen tellen hoeveel dagen we hebben gehad met min 20 graden?
          Moet ik daar dan rekeningmee houden?
          En moet ik er dan van uit gaan dat die min 20 graden er 24 uur is?

          De gemiddelde temp in januari is nog steeds plus 10!!
          Ik maak me dus geen zorgen over die paar uur van de laatste 10 jaar anders kmen we nergens meer.
          Overigns kan ik me niet eens meer herinneren wanneer het mn 20 geweest is.
          Dus invloed op het totaal is nauwelijks meetbaar.

          Conclusie
          Schrijffoutjes ok
          Denkfoutjes geen.
          Bert

          #81080
          Mario Berends
          Deelnemer
            @mario

            @bort0
            Prima oplossing om het eigen verbruik van pv te verhogen.
            The good old elektrische boiler die de laatste jaren zo is verguisd, kan op deze manier een prachtige bijdrage leveren.
            Het is gewoon een manier om een tijdelijk overschot op te slaan.
            Eigenlijk horen we hier te weinig over.
            Opslaan in accu’s is helemaal hot, maar wordt nog als een te gecompliceerd en daarom te duur product aan de man gebracht. Dat kan eenvoudiger en veel goedkoper. Zelf heb ik een ac-coupling gemaakt op 2 lifepo4 accupakketten van in totaal 3 kW. Werkt prima. Zie http://www.suppdc.nl

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.