7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #130419
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      Wanneer vervang je de omvormer?

      De technische levensduur van een omvormer is maximaal 15 jaar. Maar meestal haalt een omvormer dit niet. Gemiddeld ligt deze op een jaar of 7 á 8. Natuurlijk is dit afhankelijk van het merk en type. Ga er dus vanuit dat je de omvormer altijd 1 keer moet vervangen tijdens de levensduur van je zonnepanelen.

      #130545
      Adeo
      Deelnemer
        @bosch

        Het blijkt waarschijnlijk ook noodzakelijk te zijn dat je de omvormers, in mijn geval nog geen 2 jaar oude Omnik omvormers, gaat vervangen als die dingen kuren krijgen en er totaal geen ondersteuning meer is.

        #130875
        Mia
        Deelnemer
          @mortyr

          Is je installateur failliet? Of bestaat Omnik niet meer?

          #130891
          Adeo
          Deelnemer
            @bosch

            Bij de installateur ontbreekt de kennis en Omnik bestaat niet meer.

            #130903
            Mia
            Deelnemer
              @mortyr

              Echt.. een omvormer is toch een omvormer. Tja, dat is lastig als het merk niet meer bestaat.. Ik hoop dat het uiteindelijk alsnog voor je wordt opgelost. Of dat je een oplossing vindt

              #141978
              Adeo
              Deelnemer
                @bosch

                En inmiddels omvormer nummer 7 in 10 jaar tijd.
                Heb nu 2 verschillende, nog een gereviseerde Omnik en eentje van Solis
                Is allemaal niet erg handig want moet de data van een ander platform halen als die van Solarman.

                In die 10 jaar dat hier de panelen op het dak liggen wel “vooruitgang” geboekt, waar we in het eerste volledige jaar een opbrengst hadden van 5324,79 kWh hadden we in 2022 een opbrengst van 7295,7 kWh.

                Moet wel toegeven dat ons dit, zonder verder in detail te treden, enorm veel “energie” heeft gekost.

                #142225
                sunnylover
                Deelnemer
                  @sunnylover

                  Ik heb een tip voor gebruikers van omvormers die niet worden gekoeld door een (ingebouwde) ventilator: De convectie gekoelde omvormers kunnen over het algemeen hun warmte (zeker in de warme maanden) onvoldoende kwijt. Soms zie je de temperatuur van de omvormer stijgen tot 50 graden (waar elektronica niet goed tegen kan) Dit kun je eenvoudig oplossen door aan de omvormer waar de koelribben zichtbaar zijn pc ventilatoren te bevestigen. Ik heb dit bij mijn omvormers gedaan met een paar tie rips, een klein stroom adaptertje en een tijdklokje. Mocht dit toch nog te ingewikkeld zijn kun je ook een radiator ventilator kopen, deze heeft een thermostaat die bij 30 graden de ventilatoren aanschakelt en wordt bevestigd met magneten. Als je zo je omvormer koelt gaat die zeker 5 jaar langer mee. Mijn oudste omvormer draait nu al 19 jaar zonder problemen en waar te temperatuur eerst opliep tot soms wel 52 graden blijft deze nu onder de 40 graden. Deze ventilator kun je zowel onder als boven op je omvormer monteren.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.