2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #129482
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      Over de kosten die de energietransitie met zich meebrengt kun je hier discussiëren. Wie gaat dit betalen? De vervuiler of gaan het met z’n allen doen?

      #132690
      Reinder Groote
      Deelnemer
        @engie99

        Om te beginnen kunnen we bedrijven belasting laten betalen, dat is wel zo eerlijk.
        Burgers betalen ook belasting.
        Tata steel betaald niets aan energiebelasting.
        Dan een eerlijkere energieprijs voor bedrijven.
        Als je tig meer gebruikt dan een burger hoef je bijna niets meer te betalen, dat is idioot.
        Dan heb je misschien zoveel belastinginkomsten en inkomsten uit energie dat burgers flink minder kunnen gaan betalen en dan heb je allicht nog geld genoeg om in zonne-energie te steken.
        In totaal liggen er op 90% van alle geschikte daken geen zonnepanelen.
        Er gaan nu miljarden naar windenergie en zonne-energie wordt waar mogelijk tegengewerkt door het netwerk niet aan te passen, zoals ze wel doen voor windmolens.
        Bovendien worden zonnepanelen tegengewerkt door de dreiging om salderen af te schaffen terwijl salderen een eerlijke manier is om geen BTW, energiebelasting en ODE te betalen over stroom die je niet gebruikt.
        Als ik 2000 kWh gebruik en 1000 kWh gebruik, betaal ik BTW, energiebelasting en ODE over de 1000 kWh die ik gebruik.
        De andere 1000 kWh die ik niet gebruik gaat naar een ander en die betaald daarover de stroomprijs, BTW, energiebelasting en ODE
        Over de volle 2000 kWh wordt alles betaald. Het kost de overheid geen cent.
        Salderen is het voorkomen dat ik BTW, energiebelasting en ODE betaal over stroom die ik niet gebruik.
        Maar nu wil de overheid over de 1000 kWh waarover een ander al alle lasten heeft betaald ook van mij nog iets ontvangen door salderen af te schaffen. De overheid wil twee keer lasten berekenen over dezelfde 1000 kWh.
        De energieleveranciers krijgen van een andere klant voor de door mij opgewekte 1000kWh een goede prijs en daarbovenop moet ik ook een ‘redelijke’vergoeding betalen over dezelfde 1000kWh.
        Ik gebruik maar 1000 kWh en betaal voor 1000 kWh PLUS een ‘redelijke’ stroomprijs voor de leverancier PLUS BTW, energiebelasting en ODE over 1000 kWh die naar een andere klant voor de volle prijs is gegaan.
        Pure diefstal. Voor mij is dan die 1000 kWh duurder dan bij iemand zonder zonnepanelen. Dat is de dank die ik krijg voor de aanschaf en opwekken voor stroom voor een ander die ook de volle prijs betaald.
        De dank die ik krijg voor mijn hulp voor klimaatverbetering.
        Salderen is geen subsidie, salderen afschaffen is pure diefstal.
        Als iemand een andere uitleg heeft dan hoor ik dat graag.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.