Aangemaakte reacties
-
AuteurAntwoorden
-
@hilltech, je conclusie klopt niet helemaal. De combinatie thuisaccu én dynamisch contract zorgt er namelijk voor dat je kunt aantonen dat je met de thuisaccu stroom verkoopt aan je energieleverancier. Met een vast of variabel contract kan dat niet.
@zonnefuut, daar ben ik het helemaal mee eens. Je koopt een product dat je 25 jaar stroom oplevert. Niemand die zich bekommert over een terugverdientijd als er een auto, wasmachine of ander apparaat wordt aangeschaft. Zonnepanelen zijn altijd en in elke windrichting gunstig om te plaatsen, want het levert je direct een besparing op en ze gaan minimaal 25 tot 30 jaar mee.
@hub-heynen, waarom is “terugleveren” een incorrecte term? Ik denk juist dat we onder de salderingsregeling jarenlang een te hoge kWh-prijs hebben ontvangen haha. De kale verkoopprijs van stroom lag jarenlang rond de 10 cent en wij kregen gewoon gemiddeld 25 cent. De salderingsregeling is destijds ingevoerd als stimuleringsregeling en er is altijd gezegd dat deze tijdelijk zou zijn. Maar nu zien we dit als “normaal”, terwijl we eigenlijk jarenlang verwend zijn geweest.Die 0,1 cent is waarschijnlijk met een dynamisch energiecontract, want met een vast energiecontract spreek je gewoon een vaste prijs af voor de teruglevering (na salderen).
@hufkens, tot eind 2030. Dat is al heel lang bekend. Alleen zitten ze nog steeds te soebatten over de afbouwperiode. Een thuisbatterij is op dit moment sowieso te duur en niet zinvol voor het doel dat je wil bereiken: zomerse zonnestroom gebruiken in de winter. Het is dus wachten op een betaalbare thuisaccu met een grotere opslagcapaciteit.
@janoortwijn, het is sowieso altijd handiger om de zonnestroom eerst zelf te gebruiken. Ik heb mijn gedrag in 2013 destijds al aangepast hierop. Overdag de meeste dingen doen die je vroeger juist in het weekend of ‘s avonds/’s ochtends deed. Maar ook met dit aangepaste gedrag ga je het einde van de salderingsregeling voelen. Zeker als je een warmtepomp hebt.
Hoi @hippel, je hoeft de bestaande omvormer van je zonnepanelen niet altijd te vervangen. Sommige thuisaccu’s hebben namelijk een ingebouwde omvormer.
@markduffhues het lijkt mij niet dat deze batterij een groter gevaar is dan alle stroomproducten in huis. Ik denk zelf dat het nog wel even duurt voordat een thuisbatterij voor de gewone man interessant gaat worden.
@hansfix ik denk dat de energieleverancier zelf mag bepalen hoe zij hun energiecontracten opstellen. Die “heffing” wordt bijvoorbeeld weggestopt in het vastrecht. Volgens mij kan de toezichthouder (ACM) hier niets aan doen.
De salderingsregeling zorgt ervoor dat energiemaatschappijen minder inkomsten hebben. Om dit te compenseren moest iedereen hogere kosten betalen. En nu voeren veel energieleveranciers hogere tarieven door voor mensen met zonnepanelen of ze bieden niet eens meer langdurige contracten aan. Nu de politiek zo wijfelt nemen de energieleveranciers zelf het heft in handen en dan krijg je veel slechtere deals van. Buiten het feit of de salderingsregeling nu wel of niet moet blijven. Het is echt tijd voor duidelijkheid.
een ding is mij nog steeds niet duidelijk , Heel de wijk ligt zowat vol met zonnepanelen na mij zijn er nog zeker 12 installaties bij gekomen .
Na een rondgang door de wijk en vragen aan buurt bewoners zou ik de enige zijn met dit probleem , waarbij ik wel moet vermelden dat ik schijnbaar de enige ben met een 1 fase aansluiting . ??Dat is natuurlijk wel raar. Misschien is het overwegen naar een 3-fase aansluiting toch een oplossing? Maar zoals Ron aangeeft lijkt het erop dat er in de meterkast iets niet goed zit. Laat de installatie eens checken door een onafhankelijke partij. Als het aan de netbeheerder ligt, dan zouden er meer mensen last moeten hebben.
De kans bestaat dat elke fase zijn eigen stroom berekend en vastlegt.
Dus dat 1-fase stroom vraagt en een andere fase stroom geeft.
Dit kan de consequentie hebben dat je voor de beide energieën separaat verrekend gaat worden.Ik heb dit nagevraagd bij de netbeheerder (eigenaar van de meter) en deze heeft verzekerd dat de meter de fasen eerst met elkaar verrekent en vervolgens de som laat zien op de telwerken. Dit blijkt ook aan de Homewizard die ik heb aangesloten op de slimme meter. Hierop kan ik zien wat er per fase gebeurt en dit klopt precies met de som die de meter op de telwerken laat zien.
In een vorige post vroeg ik je om de tekst uit de door jou genoemde EN50160. Als dit een stok is om de netbeheerder iets te verplichten dan wil ik dat graag ook weten.
Hoi @jbiggel
Helaas heb ik niet goed doorgevraagd voor ik akkoord ging dus ben ik met de spullen die er staan bezig om een oplossing te vinden.
Is dit niet iets dat je alsnog kan navragen bij de verkoper? Het meeste klinkt voor abracadabra, maar het klinkt als een smart home oplossing.
@ronh, het probleem is natuurlijk dat we voorheen nooit te maken hadden met tariefwissels in een jaar. En de meeste mensen hadden er nu wel een stuk of 4. De elektriciteitswet zegt helemaal niks over salderen per jaar of per tarief. Dit is dus vrij in te vullen voor de energieleverancier. Een uitspraak van Jetten en het ACM, dat de energieleveranciers per jaar moet salderen is gebaseerd op een heel klein stukje tekst in het begin van het opzetten van de salderingsregeling. Niet eens op de eigenlijk wetgeving. De nieuwe wetgeving wordt hopelijk een stuk duidelijker.
Essent mag dit volgens mij dus gewoon doen, maar de vraag is of dit netjes is. Zeker aangezien ze al belachelijk veel geld verdienen met de huidige, ondoorzichtige energiemarkt. Ben benieuwd naar de winsten die de energieleveranciers tijdens deze crisis maken.
Hoi @mary-stevenhagen, jij verwijst steeds naar de EN50160. Kun je die passage eens laten zien (want deze norm moet je anders kopen om te lezen) waarin staat dat de netbeheerder verplicht is overspanning te voorkomen? Ben ik wel benieuwd naar.
@ronh, ik heb ook gelezen dat het 253 Volt is, maar dan nog is die marge maar klein natuurlijk.
@monterey, ik lees dat je een 1-fase omvormer hebt. Heb je toevallig een 3-fase aansluiting? Je zou de omvormer dan eens kunnen proberen over te zetten op een andere fase een minder hoge spanning heeft?Hoi @harryteravest, als het goed is dan heb je garantie op de omvormer. Als deze defect is dan kun je deze laten vervangen onder de garantie. Of je daarmee ook je gemiste opgewekte kilowatturen terugkrijgt? Dat denk ik niet.. Het wordt in elk geval een discussie wie verantwoordelijk is om het defect te constateren. Ik kan me zo voorstellen dat de installateur zich gaat schuilen achter het zelf monitoren van de omvormer. Je moet in elk geval bij de installateur zijn.
22 juni 2023 om 09:24 In reactie op: Negatieve stroomprijs en teruglevering (dynamische contracten) #143198Hoi @franciscus, ik heb zelf geen ervaring met deze energieleveranciers en hun energiecontracten. De energiemarkt vind ik op dit moment sowieso lastig in te schatten. Als je zonnepanelen hebt zou ik persoonlijk liever kiezen voor zekerheid met een vast contract of variabel contract, waarbij de energieleverancier jaarlijks saldeert. Want juist op piekmoment (zomer) wordt de prijs van elektriciteit goedkoper en kan je zomaar bijbetalen voor je teruglevering. Ik hoor zelfs dat sommige mensen hun omvormer dan uitschakelen. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van energie opwekken.
Ik heb destijds zelf zonnepanelen geplaatst met het oog op het verlagen van de energiekosten en omdat ik ook wel interessant vond. Het idee dat je de zonnepanelen moet terugverdienen binnen 7 jaar heb ik altijd raar gevonden. Ze gaan minimaal 25 jaar mee en je hebt dus jarenlang “gratis” stroom door een eenmalige investering. Ik hoor mensen nooit over de terugverdientijd bij het kopen van een auto, wasmachine, vaatwasser, nieuwe keuken, luxe koffieautomaat of vakantie. Misschien zijn we wat doorgeschoten?
[Post verplaatst door moderator]
-
AuteurAntwoorden






















Recente reacties op de nieuwsberichten