Tags: bidrectioneel laden, elektrisch rijden, elektrische auto, energieopslag, opslag energie, Stroom elektrische auto huis, vehicle to device
- Dit onderwerp bevat 49 reacties, 30 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 3 maanden geleden door Mia.
-
AanmakerOnderwerp
-
26 augustus 2021 om 16:08 #139210
Nu Europa vanaf 2035 alleen de verkoop van elektrische autos toestaat, moet bidirectioneel (thuis/bedrijf) laden van de elektrische auto de nieuwe standaard worden. Hierdoor ontstaat er een veel stabieler electrisch netwerk waarbij door opslag pieken en dalen uitgevlakt wordt. Bidirectioneel laden wordt op deze wijze ook veel sneller betaalbaar en ook in belang van de energietransitie is.
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
27 augustus 2023 om 06:32 #145634
Anoniem
Hoi allemaal, de mogelijkheid van off-grid in combinatie met een auto batterij die teruglevert aan het eigen (huis) net is een ideaal scenario. Ook kan het dan slim zijn om de auto te laden bij een leverancier langs de weg. Dat zijn (als zzp) kosten werk en aftrekbaar. Eigen gebruik is dat natuurlijk niet.
De politiek zou haar burgers toe moeten juichen als zij onafhankelijk gaan. Er is momenteel maar 1 partij die dit in haar programma heeft staan (splinterpolitiek) Het begint daar.26 augustus 2023 om 22:26 #145633Bidirectional laden met een EV zie ik als een extra backup voor je woning en dan vooral in de zomer. En op vakantie zomer/winter.
In dec-jan. Haal ik met de zonnepanelen net 120 kWh/maand, en in de zomer 1500 kWH/maand. In de winter is de warmtepomp vraag hoog en nauwelijks zon. Bidirectional laden helpt dan niet. De energiebehoefte bedraagt dan 800 kWh/mnd. Per saldo kan ik nu 4 maanden in de winter niet zelfvoorzienend overbruggen. Ik overweeg een oude EV accu, 60 KWH, als extra backup, maar meer voor het idee van zelfvoorzienend en technisch interessant, dan een echte oplossing.26 augustus 2023 om 16:32 #145622is het mogelijk om een electrische auto (gelijkstroom) rechtstreeks voor de omvormer aan de zonnepanelen (ook gelijkstroom) te koppelen om de auto op te laden, dan wel om terug te leveren aan het net? Welke maatregelen zijn daarvoor nodig?
26 augustus 2023 om 14:29 #145620Waarom heb je voor dit proces een elektrische auto nodig? Dit moet zonder auto ook kunnen. Ik wil met mijn zonnepanelen mijn toekomstige bidirectionele accupack (op zolder) opladen in plaats van terugleveren aan het net en de accu(‘s) stroom laten leveren op het moment dat mijn panelen niet aan mijn stoomvraag kunnen voldoen. Theoretisch kan ik dan ook van het net af. Of klopt mijn idee niet?
26 augustus 2023 om 12:29 #145614Tja
Er zijn 2 grotere projecten met ondersteuning van verschillende automerken.
De ene groep gaat uit van de omvormer in de auto ( om van DC uit de accu weer netjes AC te maken en aan je huis te leveren)
De andere groep levert DC aan je huis en dan moet je huis dus voor de omvorming naar AC gaan zorgen.Er zijn voor en nadelen aan beide systemen.
Maar eens zien wat er gaat winnenin alle gevallen kan je huidige laadpaal aan huis het niet aan.
Die moet dus vervangen worden of er komt een slimme uitbreiding bij deze of geneNog geen gelopen race dus.
groet
Harry2 februari 2023 om 21:59 #141230@pedri volgens mij zag ik laatste een reclame van de nieuwe Kira Niro die V2D (Vehicle to Devices) techniek heeft.
Iemand ervaring met V2D met de Kira Niro?
2 februari 2023 om 10:45 #140990Hé, gelukkig ik was al bang dat ik de enige was met deze logica.Overdag zijn de meeste auto s toch weg, zeker al die leasebakken…
26 november 2022 om 10:07 #139460Nou, ik ben al lang op zoek naar zo’n H2-centrale maar ik kan nog niet vinden voor thuisgebruik. Ik denk aan een Opslagtank voor de H2 en een zonnepaneel dat H2 produceert. Afgelopen december en januari gebruikte ik met de hybride warmtepomp en inductie koken beide maanden 1500 kW per maand en op de koudste dagen sprong de cv-ketel dan ook nog bij.
\26 november 2022 om 10:03 #139459Euh, dit artikel gaat over de auto als thuisbatterij.
26 november 2022 om 01:42 #139458Een thuisbatterij kan inderdaad niet de zomerstroom bewaren voor gebruik in de winter.
Maar die kan wel de zonnestroom van overdag bewaren voor gebruik s’avonds. En daarmee kunnen we in de zomer volledig los komen van het gas.
25 november 2022 om 23:37 #139457electrische auto als thuisbatterij gebruiken.
Dat is een slecht doordacht sysyteem. a. Zonnepanelen leveren stroom in de zomer. en bijna niets in de winter
b. In de zomer heb je weinig stroom nodig In de winter veel.
c. Een auto bewaard de zomer stroom niet tot de winter en in de winter heeft de auto die zelf nodig de volgende dag.Een betere opl is in iedere plaats de zonne panelen aansluiten op een plaatselijke “H2-centrale(s)” die de stroom omzet in H2 en die opslaat en in de winter de H2 omzet in stroom. Voordeel je krijgt de stroom als je die nodig hebt. en het stroom-net hoeft niet verzwaard te worden wat naar verwachting 10 jaar gaat duren.
25 november 2022 om 19:59 #139455Dank je Hendrik,
Zeer verhelderend stuk in de Volkskrant.
Maar helaas heb ik nog altijd geen oplossing hoe ik mijn Kia EV6, die dus m.b.v. de adapter klaar is om terug te leveren, in mijn thuisnet op de groepenkast kan aansluiten.25 november 2022 om 16:58 #139452Las vorige week het volgende artikel in de Volkskrant https://www.volkskrant.nl/a-b86241b2
En voor wie daar geen toegang toe heeft.
Voor de elektrische auto als (thuis)opslag en belangrijke speler in de energietransitie zijn er nog een paar hordes te nemen:
– auto’s kunnen nog steeds niet (behalve de oude Nissan Leaf) terugleveren aan het stroomnet
– de markt is er nog niet uit: omvormer in laadpaal of auto, en leveranciers hebben er geen belang bij
– ontbreken van (europese) teruglever afspraken
– afstemming met de fiscus24 november 2022 om 23:08 #139440Hai alle
Ik heb laatst via een bekende een aanbod gekregen voor een Wallbox Quaser. Eindelijk na meerdere keren vragen.
2 jaar geleden kostte zo’n voorziening nog ~ € 8000,- en werd deze bijna op maat gemaakt.
Nu 2 jaar later een “massa” – product (Wallbox Quaser); zal nog mondjes maat zijn dat deze geplaatst worden want de prijs ligt rond de € 5000,-.
Dat is wel zo’n 37½ % prijsdaling, de voorwaarde is wel dat je auto dit kan en dat zijn tot nu toe alleen de Nissa Leaf en volgens mij de mitsubishi Outlander. (CHADEMO-stekker)
Ondanks alle voordelen voor de Netstabiliteit willen de Netwerkbeheerders en de belastingdienst hier niet actief aan meewerken. Vanwege een onvolkomenheid in de BTW-regeling. Dit is een eenrichting-verkeer regel van producent naar consument. Dit fenomeen maakt van deze “Stroomhandel” een Producent – Consument – Producent keten en daar wringt de schoen. Laat staan dat ze mee denken, subsidie, om hoge investeringen te voorkomen.
En natuurlijk de keuze voor de laadstekker in Europa is niet echt, dat je zegt daar is over nagedacht. Er is gekozen voor een simpele oplossing, “goedkope” oplossing. Er zo’n spreekwoord in het Nederlands Goedkoop is Duurkoop.
Dat komt nu nog niet naar buiten. Maar dat aapje komt nog uit de mouw als alle snellader aansluitngen bij de energie leveranciers / producenten en de intelligentie in de auto’s /stekkers op elkaar moeten worden aangepast. Het paradigma dat Energie centraal moet worden opgewekt is niet meer geldig; Het zal alle geledingen van ons energienet op zijn kop zetten. (zowel Electriciteit als CH4 / H2-gas)
Op naar de toekomst, De virtuele oneindige accu verdwijnt ook in Nederland.24 november 2022 om 22:02 #139439In het bezit van een Mitsubishi Outlander, maar simpel is het niet. Er zijn reclamefilmpjes hoe je je auto als batterij gebruikt voor je huis in het Engels. In Nederland wordt dat nog niet zo gedaan voor zover ik weet. Het verhaal dat er stroom gestolen kan worden is natuurlijk onzin zolang je maar vanuit de groepenkast werkt, want dan zit de slimme meter ertussen die kan meten welke kant de stroom opgaat. De apparatuur die ervoor nodig is is vreselijk duur en neemt veel plaats in. Toch zou een kleine accu al nuttig kunnen zijn om stroompieken thuis te kunnen opvangen of als noodstroomvoorziening los van het net. Natuurlijk is er enige technische intelligentie nodig van apparatuur zodat je auto-accu niet beneden een bepaalde ingestelde minimumlading komt. Waarschijnlijk maak ik deze ontwikkeling niet meer mee, maar het komt er zeker aan.
-
AuteurAntwoorden
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.





















