Onderzoek kansen waterstof industrie

Op verzoek van het ministerie van EZK en RVO voerde de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, FME een onderzoek uit naar de kansen van waterstof voor de Nederlandse industrie. Hieruit blijkt waterstof een enorm potentieel te hebben voor het behalen van de klimaatdoelstellingen, economische groei en scheppen van banen./

Waterstof bij transportschaarste

Uit een expertmeeting, georganiseerd door het NVDE, kwam de potentie van groene waterstof in congestiegebieden naar voren. Dit zijn gebieden waar nu te weinig netcapaciteit is voor het realiseren van nieuwe zonne-projecten. De meeting komt voort uit een pilot, waarbij de opgewekte stroom van zonneparken direct omgezet werd naar groene waterstof en geleverd werd aan de lokale industrie./

Waterstoffabriek van 1 Gigawatt

Bedrijven en de lokale overheid uit de provincie Zeeland willen in 2030 een groene waterstoffabriek van 1 GW realiseren. Met een ambitieus Hydrogen Delta programma, moet er uiterlijk 2025 een pilot gestart zijn van 100 MW. Hierbij wordt eerst blauwe waterstof ingezet, die langzaam overgaat naar 1 GW groene waterstof in 2030. Een te realiseren waterstofnet in het havengebied wordt vervolgens verbonden met het landelijke netwerk./

Meer financiële aandacht nodig

Voorwaarde voor succesvolle, grootschalige toepassing van waterstof is dat het kabinet waterstof de benodigde (financiële) aandacht geeft. Grootste bottleneck: op dit moment kost het maken van waterstof nog steeds 3 keer zoveel energie, als het uiteindelijk oplevert. Door extra financiële overheidssteun kan de technische ontwikkeling voor het omzetten van energie naar waterstof mogelijk versneld worden./

/

>> Meer over waterstof/

Dossier:

Waterstof

Dossier

2 reacties op “Waterstof weer helemaal terug op de energiekaart”

  1. Niels

    Naast batterijen de enige en beste manier om electriciteit op te slaan. Daarnaast kun je waterstof, net als olie en gas, over lange afstanden transporteren, dat kan met electriciteit via een kabel niet vanwege de verliezen. Dus je kunt het opwekken waar een overschot is en gebruiken waar tekorten zijn, veel voordelen dus. Daarnaast: het rendement van de (verbrandings) motor van je auto is slechts 20%, dat is dan ook raar maar dat doen we al ruim 100 jaar. Gas, kolen en olie moeten we hoe dan ook vanaf.

  2. Klaas Kuin

    dat waterstofverhaal blijft raar: principieel (altijd, onafhankelijk van technologie) verlies van 50% van de energie. verzwaring van de stroomnetten is evht verstandiger

Geef een reactie