De populariteit van elektrische auto’s is de afgelopen jaren flink gestegen. Zo verwachten we voor 2022 dat deze stijging nog meer gaat toenemen. Ondanks dat het natuurlijk erg milieubewust is om een elektrische auto te hebben, zijn er toch nog zorgen rondom de laadinfrastructuur in ons land.  Jeroen Franken is werkzaam als specialist CTEK bij E-mobility. Jeroen geeft aan dat er vier belangrijke ontwikkelingen op het gebied van de laadinfrastructuur nodig zijn, willen we 1,7 miljoen laadpalen hebben in 2030. In dit artikel bespreken we deze ontwikkelingen.

laadpalen

      2743x gezien   4 reacties

Ontwikkelpunt 1: OCPP en load balancing zijn belangrijk

OCPP staat voor Open Charge Point Protocol. In dit protocol staat beschreven hoe de communicatie tussen het oplaadpunt voor elektrische auto’s en het backofficesysteem plaats vindt. OCPP zorgt ervoor dat verschillende systemen met elkaar op gelijke wijze kunnen communiceren. Daarom is de connectiviteit van oplaadpunten een belangrijk aspect voor het opbouwen van stabiele elektriciteitssystemen. OCPP zou dus standaard moeten zijn.

Daarnaast is het belangrijk dat alle oplaadpunten ook gebruik kunnen maken van load balancing. Dit is nu nog niet overal aan de orde. Load balancing houdt in dat de laadpaal zowel de inkomende stroom en uitgaande stroom berekent om te bepalen hoeveel stroom de laadpaal kan geven aan de auto.  Zo kan er slim en veilig worden geladen. Lees hier meer over slim laden en load balancing.

Ontwikkelpunt 2: Vereenvoudigde betaaloplossing

Op dit moment is er een overvloed van verschillende betaalmethoden bij oplaadstations. Je zou wel meerdere RFID tags mee moeten nemen om onderweg te kunnen laden. RFID is een techniek waarmee gegevens worden opgeslagen op een micro chip en kan dus voor sommige laadpalen als identificatiemogelijkheid dienen. Daarnaast zijn er nieuwe oplaadstations waarbij er met een QR-code gescand zou moeten worden. Dan moet vervolgens de bestuurder zich registreren op een app of website om te kunnen laden.

Dit kan natuurlijk makkelijker. In 2022 is het plan om de RFID-tags, QR-codes en apps in te ruilen voor de mogelijkheid om gemakkelijk via onze smartphone en betaalkaart te kunnen betalen.

Ontwikkelpunt 3: Meer oplaadpunten op parkeerplaatsen bij werkgevers

Steeds vaker installeren werkgevers een eigen oplaadstation, zodat de werknemers hun elektrische auto’s kunnen laden op het werk. Dit zal zich in 2022 verder ontwikkelen. Het kunnen laden wanneer je aan het werk bent maakt het niet alleen voor werknemers makkelijker, maar toont ook aan dat werkgevers bereid zijn om mee te werken aan een fossielvrije en duurzame samenleving.

Ontwikkelpunt 4: Elektrificatie van het wagenpark

Bedrijven hebben de voordelen van het elektrificeren van wagenparken erkend. Er zijn maatregelen nodig om de emissies van het vervoer sneller terug te dringen. Een belangrijke onderdeel in de oplossing is elektrificatie. Elektrische rijders, architecten, bouwbedrijven en projectontwikkelaars worden steeds meer bewust van de laadinfrastructuur. Laadpalen worden tegenwoordig meegenomen in de bouwplannen. Door een zo breed mogelijk inzicht te krijgen in Nederland helpt het de doelstelling van 1,7 miljoen laadpalen in 2030 te halen.

Toename snellaadpunten

Door de toename van elektrische auto’s zijn er ook meer laadpalen nodig om de hoeveelheid auto’s te voorzien van stroom. Het gewone aantal oplaadpunten is gestegen van 63.586 in 2020 naar 81.205 in 2021. Daarnaast is het aantal snellaadpunten ook gestegen van 2.207 in 2020 naar 2.511 in 2021. Volgens de Nederlandse overheid hebben we in minder dan 10 jaar ongeveer 1,7 miljoen laadpalen nodig en daarvoor kunnen bovenstaande ontwikkelingen ons op de goede weg helpen.

Bron: Rijksoverheid, Enexis Groep

Je elektrische auto opladen doe je zo!

Providers van laadsleutels
Meer over elektrisch rijden

4 reacties op “Hoe halen we 1,7 miljoen laadpalen in 2030?”

  1. Harrie Hendriks

    Vanuit de laadpalen problematiek gezien, 4 probleem punten. Maar hij vergeet een 5e. Samenwerken om problemen op te lossen in het elektriciteit netwerk. Bedrijven willen ook meer naar warmtepompen, dus meer stroom. En dat moet ook getransporteerd worden, over een hoofdleiding systeem wat nu al overbelast is.

  2. Geert van Boekel

    Ik zie ontwikkelingen in de batterij wereld die ervoor zorgen dat binnen 5-10 jaar we 25 keer meer energie op kunnen slaan met nieuwe Technologien en nano grondstoffen. Dat houdt in dat bijv. een gemiddelde elektrische auto 2-4 keer per jaar opgeladen moet worden. Gezien deze ontwikkelingen is 1,7 miljoen laadpalen wel een overkill.

  3. Mike Wassenaar

    Ik mis een oplossing om veel meer mensen in staat te stellen om zelf te laden (en te produceren). Nu kunnen alleen mensen met een eigen oprit dit doen. Met een eenvoudige oplossing om over (of beter, door) de stoep de komen die toegestaan is in gemeenten kun je eenvoudig het aantal mensen dat zelf kan laden verdubbelen. En transitie naar EV versnellen. Google aar eens op kabelgoottegels …

  4. MisterBennie

    @Harrie Hendriks
    Het hoofdleiding systeem is niet perse (altijd) overbelast.
    Eigenlijk is dit alleen op bepaalde piekmomenten, bijvoorbeeld als er veel stroom opgewekt wordt (zonnige dag).

    De auto is juist een perfect middel om deze piekmomenten af te vlakken.
    Dit kan door de auto’s op te laden bij een piek in opwekken en door stroom te laten leveren wanneer er een dip is.
    Sommige auto’s kunnen dit al.

Geef een antwoord