Dit onderwerp bevat 12 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Maarten de Wit 3 jaren, 6 maanden geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #75367

    ZEP
    Sleutelbeheerder

    Onder dit topic kun je discussiëren over de toekomst en de ontwikkeling van de Waterstofauto. Wat vind jij van de ontwikkelingen op dit gebied en zie jij voor- of nadelen van een waterstofauto?

    #75745

    Zorro
    Bijdrager

    Hoe zit het eigenlijk met het rendement van een waterstofauto t.o.v. vaan een elektrische auto?

    Op AutoWeek las ik dat de actieradius van de Hyndai ix35 Fuel Cell zo rond de 600km is, dit is natuurlijk flink meer dan de gemiddelde elektrische auto.

    Zijn er nog andere autofabrikanten die ook bezig zijn met een waterstofauto?

    #75747

    FCE aangedreven transport met waterstofopslag is de volledig CO2 neutrale oplossing in combinatie met peakshaving opslag van zon en wind energie.
    In Duitsland is al een waterstof peakshaving installatie operationeel en daar gaat Shell 400 waterstof stations bouwen in de komende 8 jaar.
    Nederland moet zich doodschamen om met de laagste groei in EU van duurzame energie ook hier weer ver achter te blijven met maar 2 stations nu en 1 per jaar erbij.
    Als VW slim kopen ze de fraude boetes af met het ombouwen van de gehele productie naar E en FCE auto’s.
    ander fabrikanten zullen dan volgen en dient dit /als aanjager om het waterstof netwerk te versneld uit te breiden.
    De prijsontwikkeling van fuel cells zal flink gaan dalen omdat er al types zijn ontwikkeld die geen edele metalen zoals platinum meer nodig hebben.
    Zelfs met volledige recycling van platinum zou de wereldvoorraad tekort schieten en de prijzen door het dak gaan.
    Dus nog flink wat research inspanning zetten op ontwikkeling van goedkopere accu’s en fuel cells.
    Daar kan Nederland wellicht in voorop lopen?

    #75748

    Zorro
    Bijdrager

    Ik krijg soms het idee dat een snelle invoering van dit soort toekomstige innovatieve producten/ideeën bewust wordt vertraagd door de regering omdat het moeilijk wordt om er in één keer accijns of andere belastingen op te kunnen heffen, het zelfde verhaal speelt zich nu ook al een beetje af met de elektrische voertuigen. Steeds gelijdelijk komen er extra regeltjes om de voertuigen extra te belasten ondanks dat deze veel schoner zijn voor het mileu.

    Op de website van Tesla zag ik een kaart met allemaal oplaadpunten door heel Europa, genaam de Tesla Supercharger. Is er een website waar je kan zien waar je met je waterstofauto naartoe kunt? Want de waterstofauto heeft naar mijn idee veel potentie om echt tot een volwaardige brandstof uit te groeien voor voertuigen.

    Duitsland is hiermee al een stuk verder dan Nederland, maar dat is ook niet onlogisch gezien de grote autoindustrie daar.

    #75761

    T. Fleuren
    Bijdrager

    Wat mij betreft wordt de aandacht nog meer gericht op goede accus die veel energie op kunnen slaan en wordt de ontwikkeling ook sneller in de praktijk gebracht. Zo kunnen ze al zonnepanelen maken die zelf energie op kunnen slaan, dus auto’s met die zonnepanelen en zeker geen waterstofauto’s, want die zijn absoluut niet milieuvriendelijk vanwege het grote verlies aan energie en bovendien wordt daar ook nog niet alleen milieuvriendelijke energie voor gebruikt.

    #75862

    Mia_B
    Bijdrager

    Een bedrijf uit Hoogezand (Groningen) gaat al beginnen met waterstofauto’s bouwen en ook in het Noorden een vijftal waterstoftankstations.

    Check dit verhaal.

    #75940

    Zorro
    Bijdrager

    dus auto’s met die zonnepanelen en zeker geen waterstofauto’s, want die zijn absoluut niet milieuvriendelijk vanwege het grote verlies aan energie

    Ik ben het niet met je eens, het is misschien zo dat het proces voor de productie van waterstof nog niet volledig milieuvriendelijk is, maar ik zie dat meer als een transitie naar de toekomst toe. Maar ook het ontwikkelen van zonnepanelen en windmolens is niet geheel milieuvriendelijk, ik denk dat het een utopie is om te denken dat de energievoorziening in de gehele keten volledig milieuvriendelijk zal zijn.

    Ik zie zeker een toekomst voor de waterstofauto weggelegd, het heeft een veel grotere actieradius en minder belastend voor het milieu doordat het verbruik ervan veel lager ligt dan bij fossiele brandstoffen en daarnaast is er totaal geen CO2 dat vrijkomt tijdens de verbranding, maar is het simpelweg water.

    #76456

    Gerard Smals
    Bijdrager

    Met een beetje goede wil kunnen personenauto’s nog wel op accu’s rijden. We vergeten even dat het Lithium voor de accu’s maar weinig op aarde voorkomt en dat de winning ervan een regelrechte ramp is. In Bolivia is een oppervlakte ter grootte van de provincie Utrecht volledig verwoest door lithium winning.
    Accu’s zijn voor vrachtverkeer totaal ontoereikend. Dan maar waterstof? Dat kun je uit aardgas, olie, kolen en water maken. Bij de eerste drie ontstaat altijd CO2 en niet zo weinig ook. Niet leuk.
    Waterstof kun je uit water maken door middel van elektriciteit en door hoge temperatuur. Door zowel warmte als stroom te gebruiken gaat dat helemaal mooi. Dat kan met thorium energie. Kijk op http://www.groenekernenergie.nl

    #77050

    JaVa
    Bijdrager

    Zover ik ben geinformeerd, is de waterstofmotor de toekomst. Toyota heeft daarom ook de Myata ontwikkeld die ook al rond rijdt. Die is echter nog niet verkrijgbaar in Nederland want we beschikken nog maar over 2 geschikte tankstations en hebben geen plannen voor de aanleg van meer stations op korte termijn. Duitsland gaat het komend jaar al een netwerk bouwen van 400 stations, vandaar dat de Myata wel in Duitsland verkrijgbaar wordt (of is?). Nederland moet dus nog even achter de feiten aan voorlopig….

    #79086

    Zonnefuut
    Bijdrager
    #79087

    Zonnefuut
    Bijdrager

    Het is trouwens de Toyota Mirai, voor zover ik het begrepen heb: https://www.toyota-europe.com/new-cars/new-mirai/landing.json

    #79370

    Sjef Bertens
    Bijdrager

    Ik verbaas mog dagelijks over het feit dat onze milieubewegingen zoveel invloed hebben op het te volgen beleid in Nederland terwijl hun thechnische kennis minimaal is.
    Ik heb elders in deze discussies ook al eens beschreven dat als Nederland een grote overvloed aan schone elektrische energie zou hebben er weinig problemen zouden zijn voor elektrisch autorijden, elektrisch verwarmen en elektrische industrie.
    Echter wereldwijd is het aandeel schone elektriciteit maar zeer beperkt en in Nederland is het helemaal droevig.

    Nu even terug naar de waterstofauto.
    Waterstof kan buiten kernenergie alleen maar opgewekt worden door elektrolyse van water dmv elektriciteit, rendement 80%.
    Bij de omzetting van waterstof in elektriciteit dmv een brandstofcel gaat zelfs 50% verloren met de regel en warmte verliezen van de elektromotor houden we niet veel over.
    Vandaar dat de waterstofauto voorlopig nog toekomst is en de elektrische auto, zoals ik elders al beschreven heb geen enkel recht heeft op dat kleine beetje echte schone Nederlandse elektrische energie.

    Die kleine hoeveelheid zou evengoed gebruikt kunnen worden voor huishoudelijke apparaten en verwarming.
    Veel beter zou het zijn meer “energie” te steken in div ontwikkelingen op kleine schaal zoals warmte pompen zonne – wind en getijen opwekking. Nederlanders zijn inventief vooral als het geld opleverd.

    #79391

    Maarten de Wit
    Bijdrager

    Beste Sjef,

    Waterstof wordt bijna nooit gemaakt door middel van electrolyse. Bijna alle waterstof wordt geproduceerd uit het kraken van aardgas. Niets duurzaams aan dus. En als je nog meer wil weten over de waterstofauto (die voorlopig geen belangrijke rol gaat spelen op ons wegennet), lees mijn blog: https://maartendewit66.wordpress.com

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.