In 2028 gaat het allereerste passagiersvliegtuig op vloeibare groene waterstof vliegen tussen Nederland en London. Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System (HAPSS) is een volledig Nederlandse publiek-private samenwerking, en bouwt een waterstofsysteem voor vliegtuigen. Van brandstof tot aandrijving het hele systeem is groen. Daarnaast is het systeem opschaalbaar voor grotere vliegtuigen. Met deze ontwikkeling wordt Nederland wereldwijd de belangrijkste leverancier voor vliegen op waterstof.

vliegen op waterstof

      226x gezien   2 reacties

HAPSS

HAPSS is opgezet door Unified International en InnovationQuarter met 17 bedrijven waaronder Fokker, TU Delft, Rijksoverheid en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Er is vanuit het Nationaal Groeifonds € 383 miljoen toegekend aan het programma Luchtvaart in Transitie, waarvan het HAPSS-project het grootste onderdeel is. Het uiteindelijke doel is zero CO2-emission air travel.

Vliegen op groene waterstof

Uit een internationaal onderzoek blijkt dat meer dan 90 procent van de consumenten het geen probleem vindt om meer te betalen voor een vlucht zolang deze volledig groen is. HAPPS helpt Nederland om de belangrijkste leverancier te worden van dergelijke systemen in vliegtuigen. Het systeem wordt ingebouwd in een bestaand turboprop-vliegtuig dat zo 40 tot en met 80 zitplaatsen heeft. Het gaat vervolgens gebruikt worden in nieuwe zero-emissie-vliegtuigen met nog meer passagiers. Het idee is dat de eerste vlucht geen eendagsvlieg is maar dat er vanaf 2028 meerdere commerciële vluchten wereldwijd gaan vliegen.

Nieuwe banen

Nederland heeft al 100 jaar ervaring in de luchtvaart. Met het HAPPS-project positioneert Nederland zich wereldwijd als leverancier voor airlines die duurzaam gaan vliegen. Hierdoor creëert HAPPS 1200 nieuwe banen vanaf 2028 in de groene economie en neemt Nederland eindelijk de koppositie in de luchtvaart. In Amerika en het Verenigd Koninkrijk wordt er ook geëxperimenteerd met vliegen op waterstof, maar deze partijen worden eerder gezien als potentiële klanten en partners, dan concurrenten.

Werking van vliegen op groene waterstof

De hele keten van het vliegtuig, van brandstof tot voortstuwing, is volledig groen. Brandstof wordt momenteel opgeslagen in de vleugels. In een waterstofvliegtuig zal brandstof vervangen worden door een waterstofcapsule in de staart van het vliegtuig. De groene waterstof wordt vervolgens naar de motor gevoerd en omgezet in elektriciteit. In de motor wordt elektrische energie omgezet in beweging en naar de propeller gestuurd.

Vliegen op waterstof

Bron: HAPSS

Meer nieuws over waterstof

2 reacties op “Vliegen op groene waterstof”

Geef een antwoord