12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #142462
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      Waterstof wordt vaak genoemd als een oplossing binnen de energietransitie, vooral om woningen en industrie te verwarmen. Wat is jouw mening over waterstof?

      #142464
      Arnold
      Sleutelbeheerder
        @astadjer

        Is waterstof nou een energiedrager of wordt dit in de toekomst een energiebron? Pure waterstofreservoir gevonden in Spanje.

        Pure waterstof ontdekt in Spanje

        #146040
        J.C. Allertz
        Deelnemer
          @j-c-allertz

          Er kan mijn inziens nog veel gewonnen worden
          Ik zie als ik rond rij vaker veel windmolens stil staan, terwijl maar enkele draaien. Als de molens blijven draaien, en de stroom die niet nodig is meteen snel naar een waterstof producerende unit sturen.
          Dan doen molens wat ze moeten doen, draaien, en de efficiëntie is groter.
          Technisch hoeft dat geen probleem te zijn.

          #146629
          ron
          Deelnemer
            @ronh

            Zie mijn bijdrage niet, probeer het opnieuw.

            Zag op 1V een filmpje over waterstof:
            https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waterstof-dit-moet-er-nog-gebeuren-om-het-echt-te-gaan-gebruiken-als-brandstof/

            Op het einde hebben ze het over witte waterstof.
            Die kleur was me nog niet bekend, maar waterstof net zoals aardgas in een bel onder de grond, dat zou heel gewoon zijn en op veel plaatsen te vinden zijn!

            Wisten de olies daarvan en moesten ze nog even hun aardgas voorraden verkopen voordat het in de ban gaat?
            In ieder geval dat idee krijg ik.

            Wat gaat witte waterstof betekenen voor de energie transitie, is het nog wel verstandig om te elektrificeren of is het direct gebruiken van dit veel voorkomende witte waterstof een veel goedkoperere en haalbare optie?

            #146649
            Joop
            Deelnemer
              @jvdleeuw

              Ze bedenken de kleuren waar je bij staat.
              Het gaat natuurlijk niet om de kleur, de discussie gaat erom of het wel of niet fossiele brandstoffen zijn.
              Zolang we niet weten waar en hoe deze waterstof bellen ontstaan of dat we fossiele brandstoffen nodig hebben om deze vorm van waterstof “bruikbaar” te maken lijkt voorzichtigheid geboden.

              #146650
              ron
              Deelnemer
                @ronh

                Wit dat was me ook nog niet bekend.

                Waterstof is waterstof, ook al komt het uit de grond het is CO2 neutraal.
                Ze hebben behoorlijke voorraden gevonden, wat gaat dat dan betekenen voor al onze groene energie.

                Wit waterstof kun je heel goedkoop winnen, en daarmee is groen veel te duur geworden,….
                Kun je dan niet het aardgas door dit witte waterstof vervangen en stoppen met elektrificeren?

                #146651
                Joop
                Deelnemer
                  @jvdleeuw

                  Wellicht interessant om eens door te lezen: Witte waterstof uit de bodem

                  #146652
                  ron
                  Deelnemer
                    @ronh

                    Hallo Joop,

                    Had dit ook al gevonden.

                    Ze spreken zicht tegen “Onuitputtelijke energiebron” en tegelijkertijd “Marginale bijdrage”.

                    Maar als de voorraden van wit waterstof groot zijn, zou dit de hele transitie op zijn kop stellen.
                    Elektrificeren is dan niet meer nodig en tevens is groene opwek dan te duur.

                    #146653
                    Joop
                    Deelnemer
                      @jvdleeuw

                      Pas op Ron, don’t jump into conclusions
                      Zonder elektrificatie draait de wereld al niet meer, je kunt dat niet weg en terugdenken.
                      Hoogstens zal er geen sprake meer zijn van “alléén elektrisch”
                      Ik zie nog geen waterstof computers, een gasflesje aan mijn horloge en waterstoflampjes; om maar een paar dingen te noemen.
                      Ook echte “off grid” zou dan niet meer mogelijk zijn.

                      #146654
                      ron
                      Deelnemer
                        @ronh

                        Hallo Joop,

                        Dat bedoel ik ook niet 🙂

                        Op dit moment zijn we alles elektrisch aan het maken.
                        Het witte waterstof zou je kunnen gebruiken om daar warmte mee op te wekken, dit is veel goedkoper dan ons elektriciteitsnet volledig om te moeten bouwen en overal laag temperatuur verwarmingen net warmtepompen aan te leggen.
                        Vervoer hetzelfde, elektrificeren daarvan is niet zo simpel dan de meeste mensen denken.

                        Als dat witte waterstof geen fake nieuws is, dan zou je daar op in moeten zetten.
                        Maar daarmee prijs je wel alle groene opwek uit de markt.

                        #146619
                        ron
                        Deelnemer
                          @ronh

                          Kwam dit filmpje tegen over waterstof:

                          https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waterstof-dit-moet-er-nog-gebeuren-om-het-echt-te-gaan-gebruiken-als-brandstof/

                          Aan het einde hebben ze het over witte waterstof.
                          Dit is toch het Pure waterstof dat gevonden is in Spanje?

                          Het zou op heel veel plaatsen en in grote hoeveelheid te vinden zijn:

                          Wat is witte waterstof en is het de toekomst van schone energie?

                          Nu fossiel in de ban gaat, vinden we plots voorraden witte waterstof in de grond, worden we collectief in de making genomen door de olies?
                          Dit moet toch al jaren lang bekend zijn!

                          Moet je als witte waterstof geen fake nieuws is, dan niet inzetten op een energiesysteem gebaseerd op waterstof?
                          Wat gaat dit voor groene opwek betekenen, want dat kan niet concurreren tegen dit goedkope witte waterstof?

                          #147211
                          Arnold
                          Sleutelbeheerder
                            @astadjer

                            Rotterdam verwelkomt grootste blauwe waterstoffabriek van Europa!

                            Rotterdam verwelkomt de grootste blauwe waterstoffabriek van Europa

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.