Verkoop elektrische auto

| 6 januari 2019 – ZEP Nieuws |

De verkoop van elektrische auto’s in 2019 heeft zelfs de meest positieve verwachting overtroffen. Er werden er maar liefst 2 keer meer verkocht dan de verwachtte 28 duizend. Ruim 12 procent van alle verkochte auto’s in 2019 was volledig elektrisch.

Verkoop elektrische auto

Vorig jaar werden er ruim 62 duizend elektrische auto’s verkocht. Dit is bijna 60% van het totale aantal elektrische wagens dat op dit moment in Nederland geregistreerd staat. In totaal zijn er nu ruim 200 duizend duurzame auto’s in de omloop. Hiervan zijn er 107 duizend volledig elektrisch en 95 duizend hybride auto’s. Het aantal geregistreerde hybride auto’s daalde met 2000 stuks ten opzicht van 2018.

Fiscale voordelen

De stijgende verkoop van elektrische auto’s is vooral te danken aan de nog gunstige fiscale bijtelling van 4% voor leaseauto’s. Vanaf dit jaar is dit opgehoogd naar 8%. Daar staat wel tegenover dat er voor toekomstige particuliere kopers van een elektrische auto een aanschafsubsidie gaat komen. Hoe hoog deze is, is nog niet bekend. De elektrische rijder blijft sowieso vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting.

Infrastructuur openbare laadpalen blijft achter

In 2019 werden er bijna 14 duizend openbare laadpalen bijgeplaatst. Dit waren er ruim 9 duizend meer dan in 2018. Toch loopt de groei van laadpalen achter bij de groei van elektrische auto’s. Veel gemeenten zijn daarom ook van plan om komende jaren fors te investeren in de infrastructuur voor openbare laadpalen.

Er zijn inmiddels 1600 snellaadstations in Nederland. De meesten staan bij bestaande benzinestations langs de snelweg.

Verwachting elektrisch rijden in 2020

Volgens de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB staat elektrisch rijden op het punt van doorbreken in de particuliere markt. De meerderheid overweegt op termijn een elektrische auto aan te schaffen. Met het uitkomen van “goedkopere” modellen spelen autofabrikanten alvast in op die behoefte. Bij veel mensen met een normaal inkomen is de aanschaf wel sterk afhankelijk van de hoogte van de aanschafsubsidie.

Een nieuwe elektrische auto uit de goedkope categorie kost namelijk nog steeds tussen de 25 duizend en 40 duizend euro.

Bron: ANWB, RVO

Deel deze pagina..

10 reacties op “Verkoop elektrische auto in 2019 onverwacht hoog”

  1. hans

    ik rij 35000 km per jaar voor mijn werk maar krijg geen subsidie op welke manier dan ook. Nu heb ik sinds kort een hybride die een schamele 30 km van de 195km electrisch rijd. op mijn werk zijn vaak de laadpalen bezet. Dus ik ben blij dat ik ook diesel rij en dat blijkt zowiezo goedkoper te zijn dan elek rijden. Thuis wel zonnepanelen gelukkig dus lokaal lukt het nog een beetje om elek te rijden masr wat zou ik graag zo waterstof ding hebben maar t’is die 80.000€! die me tegenhoud. pfffff
    Wel jarenlang op puur plantaardige olie gereden maar die auto heb ik stom genoeg weg gedaan terwijl die nog steeds rijd!

    [Bericht aangepast door beheerder]

    Beantwoorden
  2. Simon

    Voor 10 jaar gleden schafte ik 24 zonnepanelen aan via “ wij willen zon” een actie van Mirjam Minnesma.
    Dit waren één van de eerste zonder subsidie.
    De man van Ennexis die de nieuwe meter moest plaatsen, was toen ook zeer negatief, rommel werkt toch niet, weggegooid geld etc. Zie nu 10 jaar verder en zonnepanelen zijn in.
    Nog 10 jaar verder en misschien is de meest verkochte auto wel electrisch, mensen moeten niet altijd zo negatief zijn. Altijd klagen maar zelf niets doen aan het milieu.

    Beantwoorden
  3. Gerrit Dijk

    Het is onzin dat elektrisch rijden momenteel milieuvriendelijk is als je kijkt naar de CO2-uitstoot. Zo’n 3/4-deel van de geproduceerde stroom is in Nederland uit fossiele bron (zie kengetallen CBS). Alleen in Noorwegen en Frankrijk kunnen ze dit stellen gezien hun waterkrachtcentrales resp. kerncentrales. Pas als de grote windparken in de Noordzee volop in bedrijf komen en de bijstook van hout in de Nederlandse kolencentrales wordt beperkt, krijgen de elektrische auto’s een lagere CO2-uitstoot als zuinige auto’s zoals de hybride modellen van Toyota. En dan moeten de elektrische auto’s wel efficiënt zijn, dus niet de I-pace van Jaguar of de Audi e-tron.

    Beantwoorden
    • Niels

      Het is idd zo dat electrisch rijden niet per definitie milieuvriendelijk is. Als je je electrische auto oplaad met stroom uit kolen dan zal een brandstof auto op lpg wsl schoner zijn. Maar als we vooruit willen dan moeten we ergens beginnen en het electrisch maken van transport is een belangrijke stap. Wind energie komt er meer en meer en ook het aandeel zonne energie neemt toe, al ben ik bang dat dit laatste na het afschaffen van de salderingsregeling een stuk minder zal worden. Ditzelfde gaat uiteraard voor verhoging van de bijtelling op electrische auto’s. Het grote probleem ligt dus bij onze overheid die telkens de handrem aantrekt zodra er meters worden gemaakt. Maar ja, geld is en blijft nu eenmaal belangrijker dan ons milieu.

      Beantwoorden
  4. Jac De Bruijn

    Inderdaad is de totale balans qua milieu-effecten duidelijk in het voordeel van “groen” elektrische rijden uitgevallen, zoals ook een recent ADAC-onderzoek uitwees. Alleen de EV, die op vervuilend opgewekte stroom rijdt, wordt qua milieuvriendelijkheid voorbij- gestreefd door een conventionele verbrandingsmotor op aardgas.

    Hr Joseph: zelfs als de overheid werkelijk over enkele jaren de voordelen van de (zonnestroom-) elektrische auto af zou schaffen, heeft het milieu al die tussenliggende tijd baat gehad. En reed/rijdt de EV-eigenaar aanmerkelijk goedkoper dan in de conventionele stinkers; per jaar is een besparing van 1.500 euro of meer haalbaar. Waarmee bijv. eigen zonnepanelen goed terugverdiend kunnen worden. Dat alles al zou méér mensen moeten overtuigen!
    De enige idoterie is in deze samenhang het vuil spel van de overheid, straks met de 100 km/u maximering op snelwegen de EV niet uitdrukkelijk vrij te stellen. Terwijl dat volgens de Wegenverkeerswet wél zou moeten!

    Ga een proefrit maken, ervaar daarbij het gemak, de veiligheid en de rust van de elektrische auto. En besef dat ook voor de kleinere beurs intussen goede gebruikte ex. te koop zijn.

    Beantwoorden
  5. Joseph

    Mensen trap er ni in ga ni elektrische rijden als we allemaal zo n ding hebben word het in een klap duurder gemaakt het is een schade dat jullie daar reclame voor maken

    Beantwoorden
  6. Jo

    De verkoop van elektrische auto’s neemt een hoge vlucht. Nu nog de milieugevolgen gedurende de hele levensduur op een rij, dan staan we weer met vier wielen op de grond.

    Beantwoorden
  7. Robert

    Nu nog even vermelden hoeveel electrische auto’s in de eerste maand van 2020 zijn verkocht… En we zijn weer terug bij af!

    Beantwoorden
    • ZEP

      Hoi Robert,

      Dat is geen probleem. Volgens Automobiel Managment werden er in januari 2020, 1907 EV’s op naam gezet. In januari 2019 waren dit er 2497. Ook de verkoop van normale auto’s daalde van 47.164 stuks in januari 2019 naar 44.303 stuks in januari 2020. De verkoop van EV’s is niet tegenvallend in januari 2020, ondanks de hogere bijtelling.

      Groetjes,
      Arnold

      Beantwoorden

Geef een reactie

Of

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *