Verlies accu elektrische auto gemiddeld 2,3%

Het Canadese telematicabedrijf deed onderzoek onder 6.300 elektrische voertuigen. Hieruit blijkt dat het capaciteitsverlies van de accu van een elektrische auto veel lager is dan verwacht. Gemiddeld verliest een de lithiumbatterij maar 2,3% per jaar. De nieuwste generatie elektrische auto’s presteert zelfs nog veel beter met een capaciteitsverlies van minder dan 1%.

Warm weer veel slechter voor accu

De accu van elektrische auto’s presteert vooral minder als deze vaak wordt opgeladen langs de snelweg, bij zogenoemde snellaadstations. Ook heeft de accu meer last van hitte dan van kou. Geotab constateerde verrassend genoeg dat lithiumcellen sneller verouderen in warme streken dan bij een koud of gematigd klimaat. Grote verschillen tussen automerken werden niet opgemerkt. Wel loopt de capaciteit van accu’s van Nissan sneller terug dan van de immens populaire Tesla. Geotab publiceerde een tool waar per automerk kan worden nagekeken wat de degradatie van de accu is.

Gemiddelde degradatie accu elektrische auto

accu elektrische auto

9 reacties op “Accu elektrische auto verliest helemaal niet zo snel capaciteit”

  1. Kevin Maassen

    Iemand een idee wanneer een auto accu klaar is? Is dat bij 80% zoals dat vaak bij telefoons wordt aangegeven of bij bepaalde zelfontlading binnen een bepaald tijdsbestek?

  2. Kevin Maassen

    Is eigenlijk best makkelijk als je hem als boodschappen karretje gebruikt en hem thuis steeds aan de stekker hangt.

  3. ZEP

    Beste heer of mevrouw van de Geer,

    Het tijdsbestek wordt zelfs meerdere keren genoemd in dit artikel. De capaciteitsverlies is per jaar. En dit gaat om gemiddelden, waarin alle omstandigheden zijn meegenomen. Uiteraard verliest een accu sneller capaciteit bij vaker snelladen, totaal ontladen of volladen of (extreem) koud weer of extreem heet weer.

    Groetjes, Arnold

  4. H.J. van de Geer

    Je geeft aan dat de accu niet zo veel verliest maar er staat niet bij in welk tijdbestek is dat in een week maand jaar of 5 jaar en dan
    moet je ook bij zeggen als de auto binnen of buiten staat want dat maakt in winter een groot verschil zeker bij vorst het beste is als de
    temperatuur 5 graden boven 0 graden celsius

  5. Noot

    Beste Vossen, hoe kan dat? Was het dan nodig om meer dan 1000 maal te laden om 46000 km te halen?

  6. vossen

    Onze Renault Zoë uit 2013 heeft intussen 46.000km op de teller en een door de garage bepaalde capaciteit na 6 jaar van 94,1%. Het aantal laadbeurten is ver over de 1000.

  7. Hans Jansen

    Plus

  8. H Hendriks

    Beste lezer, dat de nieuwste accu’s bijna geen capaciteitsverlies is mooi.
    Maar het aantal keren dat een accu opgeladen kan worden is beperkt. Over het aantal laadcycli is niets gezegd. 1000 keer zou goed haalbaar zijn
    Het maak dus verschil of je dagelijks de accu laad of wekelijks.

    Laad de accu als het nodig is en niet om de accu aan de laadpaal te parkeren.

  9. Niek Barkmeijer

    Hallo, mijn net ingeruilde Chevrolet volt had na 6 jaar en 6 maanden nog 85,1 % van zijn oorspronkelijke vermogen.
    Prima toch.

Geef een reactie