Met een totaal van 90 miljoen verhoogt het kabinet de komende jaren het subsidiebudget voor particuliere elektrische auto’s. Steven van Weyenberg heeft dit in een brief aan de tweede kamer geschreven. Ook wordt het fiscale voordeel voor dure zakelijke auto’s kleiner. Het kabinet hoopt met deze nieuwe maatregelen een boost te geven op de markt voor elektrische auto’s.

      3847x gezien   0 reacties

Extra budget

Er komt extra budget voor de subsidieregelingen voor elektrische personenauto’s en bestelauto’s. De lagere bijtelling voor emissievrije lease-auto’s blijft langer gehandhaafd dan de bedoeling was. Uit het belastingplan voor 2022 wilt het kabinet door deze handelingen hoofdzakelijk de verkoop van emissievrije auto’s, elektrische en ook waterstofauto’s een extra impuls geven.

Elektrisch rijden en de toekomst

In 2022 is het budget van de Elektrische personen auto’s particulieren (SEPP) €74 miljoen voor nieuwe auto’s en €22 miljoen voor tweedehands auto’s. De komende jaren komt er €90 miljoen extra budget voor de subsidieregeling SEPP ten opzichte van het geplande budget uit het klimaatakkoord. Hierdoor zal het totale subsidiepotje voor de komende drie jaar €292 miljoen bedragen. Het budget voor emissie vrije bedrijfsauto’s (SEBA) wordt in totaal met €28 miljoen verhoogd. Ook in 2023 en 2024 wordt het budget verhoogd, naar respectievelijk €70 en €61 miljoen voor nieuwe auto's, en €34 en €31 miljoen voor tweedehands elektrische auto's. Wel stopt de subsidie een jaar eerder: in 2024 in plaats van 2025.

Elektrisch rijden in het klimaatakkoord

Al jarenlang groeit de populariteit van elektrisch rijden, met inmiddels bijna 200.000 elektrische personenauto’s op de Nederlandse wegen, blijkt uit cijfers van het CBS. In het Klimaatakkoord heeft het kabinet afgesproken dat alle nieuwe auto’s in 2030 zonder uitlaatgassen moeten rijden. Dit kan elektrisch, maar ook met waterstof. De verkoop van elektrische vervoer is harder gegaan dan verwacht. Van Weyenberg zegt: “Doordat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden kost het de overheid meer geld dan bij het Klimaatakkoord was afgesproken”. De overheid zou meer belastinginkomen mislopen als de ontwikkeling van elektrisch vervoer sneller zou gaan dan verwacht. Daarom zou de fiscale stimulering eerder stoppen.

Bijtelling

Het kabinet hoopt met het verhogen van de subsidiebudgetten de aanschaf van elektrische vervoer te stimuleren. Het grootste deel van de elektrische auto’s op de weg zijn nog lease-auto’s of onderdeel van een bedrijfswagenpark. Voor emissievrije lease-auto's geldt een lagere bijtelling. Dit jaar is dat 12% in plaats van de standaard 22%. Het doel is om dit fiscale voordeel geleidelijk af te schaffen. In 2022 stijgt de bijtelling voor een volledig emissievrije auto naar 16%. Er blijft voorlopig een korting op de bijtelling voor volledig elektrische auto’s. Het aankoopbedrag waarover deze korting geldt wordt wel lager. Het kabinet hoopt daarmee dat vooral de wat minder dure elektrische auto’s alsnog aantrekkelijk worden voor zakelijke rijders.

Bron: ZEP, CBS

Geef een antwoord

Of