Stekkerauto’s zijn hot. Afgelopen jaar verdubbelde het aantal op de Nederlandse wegen tot ruim 76.000, zo telde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De populairste modellen zijn de Mitsubishi Outlander en de Volkswagen Golf.

Meer stijgende lijnen

Het aantal hybride auto’s zonder stekker, zoals de Toyota Auris HSD, steeg afgelopen jaar met 10 procent naar 124.000 stuks. Van dat type auto rijden er dus meer rond, maar de toename is kleiner. Het aantal volledige elektrische auto’s, zoals de Tesla Model S, steeg met 34 procent tot bijna 10.000.

Aankoopsubsidie elektrische auto

In totaal rijden er nu 211.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Dat is weliswaar 30 procent meer dan vorig jaar, maar nog steeds relatief weinig. Slechts één op de veertig auto’s is geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven. Elektrische auto’s zijn vooral in trek bij zakelijke rijders. Zij kunnen vaak profiteren van een lage fiscale bijtelling. Branche-

stekker-auto1

organisatie Bovag pleit daarom al langer voor een aankoopsubsidie voor particulieren. De organisatie geeft alleen niet aan hoe dit gefinancierd zou moeten worden.

In Duitsland wel aankoopsubsidie

In Duitsland wordt een aankoopsubsidie voor particuliere waarschijnlijk werkelijkheid. Eind mei meldde persbureau Reuters dat de Duitse overheid van plan is 1 miljard euro uit te trekken voor de promotie van elektrische auto’s. In documenten van het Duitse ministerie van Financiën zou staan dat kopers van een elektrische auto een bijdrage van 5.000 euro moeten krijgen. En dat kopers van een hybride auto op 3.000 euro kunnen rekenen.

Geen subsidie voor dure elektrische auto’s

Modellen die meer dan 60.000 euro kosten, worden uitgesloten van de subsidieregeling. Dat doen de Duitsers om Tesla een hak te zetten. Maar het is de vraag of dat de eigen auto-industrie zal helpen. De elektrische auto die Audi aan het ontwikkelen is, de E-tron Quattro, gaat namelijk meer dan 60.000 euro kosten. En hetzelfde geldt voor het model dat bij Porsche op de tekentafel ligt.

Meer bijtelling in 2016

Vorig jaar hebben relatief veel zakelijke rijders in Nederland nog even snel een nieuwe stekkerhybride auto gekocht. Zo konden zij nog profiteren van het (oude) voordelige bijtellingstarief. Het kabinet paste op 1 januari 2016 de belastingregels aan. Daardoor is het bijtellingstarief geen 7 procent meer, maar 15 procent. Genoeg redenen voor zo’n 60.000 mensen om op de valreep nog even een bezoekje aan de dealer te brengen. Vooral in december steeg het aantal verkopen hard.

Een derde elektrisch in 2040

Het CBS verwacht dat in 2040 zo’n 35 procent van alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zal zijn. Dat is niet vreemd, want vermoedelijk zakt de prijs van de accu van deze wagens rond 2025 flink in prijs. Daardoor worden de vierwielers goedkoper in de aanschaf. Wanneer we met z’n allen rondrijden in een auto met een stekker, zal dat grote effecten hebben op de olieconsumptie: dat scheelt 13 miljoen vaten olie per dag. Daarentegen verbruiken al die elektrische auto’s wel enorm veel energie: zo’n 1.900 TWh aan elektriciteit. Dat staat gelijk aan bijna 8 procent van het elektriciteitsverbruik wereldwijd vorig jaar.

Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek, Auto Internationaal

Rijdt u al elektrisch? 

Discussieer mee!

Deel deze pagina..