Batterij voor elektrische auto

Lithium-ion is op dit moment de belangrijkste techniek voor batterijen in elektrische auto’s. Europa loopt hopeloos achter op China en de Verenigde Staten, als het gaat om de productie van deze batterijen. Van de wereldwijde productie (103 GigaWatthour), neemt Europa slechts 2,5% voor haar rekening. Te weinig vinden Duitsland en Zweden.

Europese inhaalrace

De fabrieken die op dit moment in Europa zijn gevestigd zijn in

giga-fabriek-tesla

handen van respectievelijk het Zuid-Koreaanse LGChem en Samsung. Daimler is de Duitse uitzondering. Vanaf 2021 moeten hier sowieso 2 Europese gigafabrieken bijkomen. Het Zweedse Northvolt gaat in haar thuisland een fabriek met een productiecapaciteit van 32 GWh bouwen. En het Duitse TerraE heeft plannen voor een fabriek in Duitsland van 34 GWh. Beide fabrieken moet in respectievelijk in 2023 en 2028 zijn gerealiseerd.

Nieuwe batterijfabrieken

Het Chinese CATL heeft echter al concrete plannen voor de bouw van een batterijfabriek met een capaciteit van 50 GWh. Daarnaast zal Azië worden verrijkt met een Thaise gigafabriek van eenzelfde productiecapaciteit. De Verenigde Staten, onder aanvoering van Tesla, heeft haar gigafabriek in Nevada bijna klaar. De jaarlijkse productiecapaciteit in deze batterijfabriek ligt op 35 GWh. Tesla wilt naar verluid ook een gigafabriek in Europa installeren, maar hierover is het de laatste tijd tamelijk stil.

Wereldwijde groei naar 273 GWh

Bloomberg meldt dat de wereldwijde productie van batterijen voor de elektrische auto in 2021 met 165% zal groeien naar 273 GWh, waarvan dus 65% uit China afkomstig. De Europese ‘inhaalrace’ naar een marktaandeel van 5% lijkt slechts een druppel op de gloeiend hete productieplaat.

Meer over elektrische auto's

De batterij voor de elektrische auto komt vooral uit China

Bron: Bloomberg

Discussie: 

forum

Geef een reactie