Tags: energetische waarde
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 2 maanden geleden door ron.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2022 om 11:53 #137326
Wat ik mis in veel berichten is de energetische waarde van een m3 gas ten opzichte van een kWh. Elektrische energie is goedkoper volgens velen maar volgens mij vergelijkt men appels met peren.
27 juli 2022 om 18:13 #138069Gas kwaliteit varieert noch al, dit heb ik gevonden:
De onderwaarde voor gemiddeld Nederlands aardgas is 31,65 MJ/m3 .
De bovenwaarde voor gemiddeld Nederlands aardgas is 35,17 MJ/m3.Even rekenen: Van Mega naar Kilo en van per Seconde naar per Uur, 1 Joule = 1 WattSeconde
31.65 MJ/m3, (Joule = Ws ,dan naar KWh) -> x1000 /3600 = 8.9 KWh per kuub
35.17 MJ/m3, (Joule = Ws ,dan naar KWh) -> x1000 /3600 = 9.8 KWh per kuubOnderwaarde bij normale verbranding (gas fornuis, gas kachel), bij bovenwaarde wordt de waterdamp in de verbrandingsgassen terug gecondenseerd tot water(HR ketel)
Bedenk ook dat elektrische apparaten vaak efficiënter werken dan op gas, o.a. geen warmte verlies door afvoer van gassen.
Ik ga daarom verder met de calorische onderwaarde.Met de actuele kosten die ik momenteel betaal bereken ik:
elekro: Normaal tarief: 0,325 euro/KWh Dal tarief: 0,264 euro/KWh
gas: 1,514 euro/kuub, omgerekend: 0,170 euro/KWhDus gas lijkt goedkoper dan elektriciteit per KWh
Maar als ik een elektrische warmtepomp inzet, die 2 a 3 keer zoveel energie uit de buitenlucht haalt dan voor de aandrijving van de pomp nodig is, dan verbruik ik dus 2 a 3 keer zo weinig energie in verhouding tot gas om dezelfde warmte te produceren.
En dan wordt stoken op elektriciteit dus duidelijke goedkoper dan op gas.28 juli 2022 om 22:39 #138082Je hebt een COP nodig van ongeveer 2,1 nodig om met stroom goedkoper te verwarmen.
De vermindering energiebelasting van 2,03555/dag niet meegerekend.Daarom gaat het idee van hybride warmtepompen niet werken.
Er gaan zwaardere pompen geplaatst worden die full elektric gaan verwarmen.Met een net dat berekend is op een gelijktijdig verbruik per huis van 1,5kW, gaat dat nog een hele klus worden voor de netbeheerders om het net te verzwaren.
Uitrol van de warmtepomp zal gigantisch snel gaan, want het is gewoon veel goedkoper dan met gas verwarmen.
29 juli 2022 om 00:04 #138083Ja ik weet niet wat die COP waarde in de praktijk gaat betekenen.
Het hangt uiteindelijk sterk van de omstandigheden af.Ik vond een warmtepomp een te grote investering en ben eerst eens begonnen met een split airco voor woon- en slaapkamer.
De buitenunit heeft energielabel A+++ en COP waarde 5.42Ik probeer de CV ketel, die 27 jaar oud is, in de winter helemaal uit te laten en ga met de airco verwarmen.
De airco heb ik afgelopen maart laten installeren, de kille dagen in maart en april ben ik goed doorgekomen met de airco als verwarming.
Ik heb sindsdien geen gas meer verbruikt.
Als alles deze winter bevalt, laat ik het gas geheel afsluiten. Want vaste kosten gas aansluiting is 240 euro/jaar.
Tot nu zijn de 12 zonnepanelen ruim voldoende om het energie verbruik op te vangen.De CV ketel wil ik dan in de toekomst vervangen voor een kleine warmtepomp voor de vloerverwarming.
Het hoogste vermogen dat ik de airco heb zien verbruiken bleef onder de 2 KW en dat was bij verwarmen.
Dit gaat gemakkelijk op één gewoon stopcontact.29 juli 2022 om 00:41 #138084@Broersma
Dat is exact wat iedereen aan het doen is.
Logisch, het is goedkoper dan met gas verwarmen.
Verwarm zelf ook met een warmtepomp.Het net is ontworpen op een verbruik van 1,5kW/huis.
Je geeft aan met bij verwarmen kom je al boven die 1,5kW uit.Normaal is het gemiddeld verbruik per huis ver onder de 1,5kW.
Stroom vraag van warmtepompen is echter buiten temperatuur afhankelijk, en bij collectieve inzet daarvan kom je al heel snel boven de net capaciteit uit.We zullen na 2026 erachter komen dan dit niet gaat werken, en we moeten de pompen weer van de muur trekken.
Of ze maken de kWh prijs (door schaarste) veel duurder waardoor gas weer goedkoper is.
Dan zal weer wat anders weer de norm worden, en mogen we opnieuw de beurs trekken,…En dit alles omdat een firma als Shell, waar het geld tegen de plinten klots, niet investeert in groen waterstof waarmee we gewoon CO2 neutraal nee kunnen verwarmen.
2 augustus 2022 om 08:51 #1380962 augustus 2022 om 10:38 #138100Shell maakt een kwartaalwinst van 11,3 miljard euro, en investeert 1 miljard daarvan in een waterstof fabriek voor eigen gebruik.
Hebben ze daar ook nog subsidie op gekregen?Na ja, het is een begin zullen we maar zeggen.
Ze gaan met dit tempo nooit de doelstelling halen die de rechter Shell heeft opgelegd. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.