15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #137326
    Rinie Van de Wetering
    Deelnemer
      @rinie-van-de-wetering

      Wat ik mis in veel berichten is de energetische waarde van een m3 gas ten opzichte van een kWh. Elektrische energie is goedkoper volgens velen maar volgens mij vergelijkt men appels met peren.

      #138069
      Minze
      Deelnemer
        @minze-broersma

        Gas kwaliteit varieert noch al, dit heb ik gevonden:

        De onderwaarde voor gemiddeld Nederlands aardgas is 31,65 MJ/m3 .
        De bovenwaarde voor gemiddeld Nederlands aardgas is 35,17 MJ/m3.

        Even rekenen: Van Mega naar Kilo en van per Seconde naar per Uur, 1 Joule = 1 WattSeconde

        31.65 MJ/m3, (Joule = Ws ,dan naar KWh) -> x1000 /3600 = 8.9 KWh per kuub
        35.17 MJ/m3, (Joule = Ws ,dan naar KWh) -> x1000 /3600 = 9.8 KWh per kuub

        Onderwaarde bij normale verbranding (gas fornuis, gas kachel), bij bovenwaarde wordt de waterdamp in de verbrandingsgassen terug gecondenseerd tot water(HR ketel)

        Bedenk ook dat elektrische apparaten vaak efficiënter werken dan op gas, o.a. geen warmte verlies door afvoer van gassen.
        Ik ga daarom verder met de calorische onderwaarde.

        Met de actuele kosten die ik momenteel betaal bereken ik:
        elekro: Normaal tarief: 0,325 euro/KWh Dal tarief: 0,264 euro/KWh
        gas: 1,514 euro/kuub, omgerekend: 0,170 euro/KWh

        Dus gas lijkt goedkoper dan elektriciteit per KWh
        Maar als ik een elektrische warmtepomp inzet, die 2 a 3 keer zoveel energie uit de buitenlucht haalt dan voor de aandrijving van de pomp nodig is, dan verbruik ik dus 2 a 3 keer zo weinig energie in verhouding tot gas om dezelfde warmte te produceren.
        En dan wordt stoken op elektriciteit dus duidelijke goedkoper dan op gas.

        #138082
        ron
        Deelnemer
          @ronh

          Je hebt een COP nodig van ongeveer 2,1 nodig om met stroom goedkoper te verwarmen.
          De vermindering energiebelasting van 2,03555/dag niet meegerekend.

          Daarom gaat het idee van hybride warmtepompen niet werken.
          Er gaan zwaardere pompen geplaatst worden die full elektric gaan verwarmen.

          Met een net dat berekend is op een gelijktijdig verbruik per huis van 1,5kW, gaat dat nog een hele klus worden voor de netbeheerders om het net te verzwaren.

          Uitrol van de warmtepomp zal gigantisch snel gaan, want het is gewoon veel goedkoper dan met gas verwarmen.

          #138083
          Minze
          Deelnemer
            @minze-broersma

            Ja ik weet niet wat die COP waarde in de praktijk gaat betekenen.
            Het hangt uiteindelijk sterk van de omstandigheden af.

            Ik vond een warmtepomp een te grote investering en ben eerst eens begonnen met een split airco voor woon- en slaapkamer.
            De buitenunit heeft energielabel A+++ en COP waarde 5.42

            Ik probeer de CV ketel, die 27 jaar oud is, in de winter helemaal uit te laten en ga met de airco verwarmen.

            De airco heb ik afgelopen maart laten installeren, de kille dagen in maart en april ben ik goed doorgekomen met de airco als verwarming.
            Ik heb sindsdien geen gas meer verbruikt.
            Als alles deze winter bevalt, laat ik het gas geheel afsluiten. Want vaste kosten gas aansluiting is 240 euro/jaar.
            Tot nu zijn de 12 zonnepanelen ruim voldoende om het energie verbruik op te vangen.

            De CV ketel wil ik dan in de toekomst vervangen voor een kleine warmtepomp voor de vloerverwarming.

            Het hoogste vermogen dat ik de airco heb zien verbruiken bleef onder de 2 KW en dat was bij verwarmen.
            Dit gaat gemakkelijk op één gewoon stopcontact.

            #138084
            ron
            Deelnemer
              @ronh

              @Broersma

              Dat is exact wat iedereen aan het doen is.
              Logisch, het is goedkoper dan met gas verwarmen.
              Verwarm zelf ook met een warmtepomp.

              Het net is ontworpen op een verbruik van 1,5kW/huis.
              Je geeft aan met bij verwarmen kom je al boven die 1,5kW uit.

              Normaal is het gemiddeld verbruik per huis ver onder de 1,5kW.
              Stroom vraag van warmtepompen is echter buiten temperatuur afhankelijk, en bij collectieve inzet daarvan kom je al heel snel boven de net capaciteit uit.

              We zullen na 2026 erachter komen dan dit niet gaat werken, en we moeten de pompen weer van de muur trekken.
              Of ze maken de kWh prijs (door schaarste) veel duurder waardoor gas weer goedkoper is.
              Dan zal weer wat anders weer de norm worden, en mogen we opnieuw de beurs trekken,…

              En dit alles omdat een firma als Shell, waar het geld tegen de plinten klots, niet investeert in groen waterstof waarmee we gewoon CO2 neutraal nee kunnen verwarmen.

              #138096
              sunnylover
              Deelnemer
                @sunnylover
                #138100
                ron
                Deelnemer
                  @ronh

                  Shell maakt een kwartaalwinst van 11,3 miljard euro, en investeert 1 miljard daarvan in een waterstof fabriek voor eigen gebruik.
                  Hebben ze daar ook nog subsidie op gekregen?

                  Na ja, het is een begin zullen we maar zeggen.
                  Ze gaan met dit tempo nooit de doelstelling halen die de rechter Shell heeft opgelegd.

                  #147017
                  Huub Blaisse
                  Deelnemer
                    @hjm-blaissegmail-com

                    Ik ben ernstig aan het twijfelen of ik wel de juiste keus heb gemaakt voor een warmtepomp, van de €6.03 gisteren betaalde ik 3.30 energie belasting. Waarom?
                    Ik heb toch een investering gedaan van 30.000 euro??? 30 zonnepanelen, maar in oktober en november was het voornamelijk bewolkt, dus nauwelijks een teruggave energie belasting. Maar waarom die energiebelasting. En argumenten je hebt een saldering en als de zon schijnt en je bent goedkoper uit dan gas.
                    Als ik appels koop betaal ik toch ook niet voor de peren die ik niet heb gekocht? Want dat lijkt de redenatie.
                    Ik vindt als je een dergelijke investering doet en dus niet die nieuwe auto koopt dat de regering je wel mag tegemoet komen. Of zijn we weer een nieuwe melkkoe?

                    .

                    #147174
                    Paul Lauterslager
                    Deelnemer
                      @paulenmargot

                      Omdat we van het gas af zijn gegaan, moest de capaciteit van de groepenkast omhoog van 3 x 25 naar 3 x 35 ampere i.v.m. electrisch koken, verwarmen, e.d.
                      Dit kostte afgelopen jaar aan netbeheer circa EUR 1200, in 2024 wordt dit EUR 1800.
                      Ter vergelijking: 3 x 25 ampere kostte slechts circa EUR 300.
                      De gasleiding is weggehaald, wij kunnen dus niet terug. Van het gas af is voor ons wel heel erg duur geworden: een lastenverhoging per jaar van circa EUR 1500.

                      [Door moderator verplaatst naar dit topic]

                      #147185
                      Hub Heynen
                      Deelnemer
                        @hub-heynen

                        @paulenmargot
                        Ik krijg zojuist de nieuwe tarieven van mijn energieleverancier en daarin stijgen de netbeheerkosten voor elektriciteit met € 101,07 tot € 426,96 met ingang van 01 januari 2024 en ook de netbeheerkosten voor gas stijgen met € 19,91.
                        Dus jullie nadeel is een fractie lager.
                        Daarnaast wordt de energiebelasting op stroom verlaagd van € 0,15245 naar € 0,13165 per kWh, dus daar is ook nog een “voordeeltje” te behalen.

                        [Door moderator verplaatst naar dit topic]

                        #147213
                        Arnold
                        Sleutelbeheerder
                          @astadjer

                          Is jouw woning wel geschikt voor een warmtepomp?

                          De verwarmingstest: is jouw woning geschikt voor een warmtepomp?

                          #147216
                          Arnold
                          Sleutelbeheerder
                            @astadjer

                            ACM faciliteert gratis verwijdering gasaansluitingen

                            ACM faciliteert gratis verwijdering gasaansluitingen

                            #147992
                            Reinder Groote
                            Deelnemer
                              @engie99

                              Als je kijkt naar de werkelijke kosten van een warmtepomp dan wint aardgas het veruit.
                              Er is vrijwel geen huis waarin een warmtepomp rendabel is, dus moet je heel veel geld betalen om een warmtepomp rendabel te kunnen gebruiken. Vloerisolatie, dakisolatie, muurisolatie, triple glas, vloerverwarming, enz, om een warmtepomp te kunnen gebruiken.
                              Die kosten moet je doorberekenen in de prijs per kWh en de prijs van energie voor je huis.
                              Vaak wordt gedaan alsof de besparing door vloerisolatie, dakisolatie, muurisolatie, triple glas, vloerverwarming, enz, komt, maar dat is natuurlijk niet zo. Al deze maatregelen had je ook kunnen doen en dan aan gas blijven.
                              Een warmtepomp is verschrikkelijk kostbaar en de energie ervan dus ook.

                              Er wordt gedaan alsof we alle gas uit Groningen en/of Rusland kregen en daarom ervan af moeten, maar dat is natuurlijk niet waar.
                              Er zijn landen zonder gas en zonder Rusland en die hebben ook gewoon gas, we kunnen dus ook zonder gas uit Groningen en Rusland.
                              Maar we moeten dus van het gas af van de overheid… industrie, winkels, kantoren, gebouwen en huizen.
                              Bovendien van de benzine af en aan stroom. Stroomvretende warmtepompen noemen ze energiebesparend, maar ze zijn dat niet.
                              Warmtepompen worden daarbovenop in de zomer gebruikt als airco en ook daarom gaan ze juist meer dan minder energie gebruiken.
                              Alles aan de stroom en hoe hoger de vraag… hoe hoger de prijs, dat weet een kind.
                              Als jij je helemaal afhankelijk maakt van die stroom die waarschijnlijk heel duur wordt, moet je dus veel geld hebben.
                              Of gaan de burgers in de toekomst ook subsidie krijgen op het gebruik van hun warmtepomp?
                              Wat als stroom € 1 of € 1,50 gaat kosten?

                              #147993
                              Reinder Groote
                              Deelnemer
                                @engie99

                                Warmtepompen vergroten de Europese stroomvraag met 19 terawattuur
                                De vraag naar stroom wordt enorm en dus duur en dan stopt iedereen vanzelf met warmtepompen, tenzij ze geen gasaansluiting meer hebben natuurlijk.

                                #147994
                                ron
                                Deelnemer
                                  @ronh

                                  Zie ik ook zo, verwarmen met stroom is gewoon niet mogelijke.

                                  Vervang aardgas gewoon door waterstof en maak het waterstof met groene stroom.
                                  Tegen een fractie van de kosten ben je zo dan volledig CO2 neutraal.

                                  Maar hoe overtuig je de politiek daarvan?

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.