- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 3 maanden geleden door CJ van der Hoeven.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2021 om 07:28 #129415
Alle elektrische auto van nu rijden op kolen stroom die zijn helemaal niet duurzaam, zorg eerste maar eens dat de huidige stroomverbruikers groenstroom krijgen en dan pas kun je beginnen met extragroene stroom te produceren voor de “nieuwe” stroomverbruikers zoals een elektrische auto. En dat gaat nog heel lang duren. Waarom will iedereen zo graag voor de gek gehouden worden? Het enigste wat nu werkt is minder energie verbruiken.
17 oktober 2021 om 19:40 #132691Negentig procent van alle geschikte daken heeft geen zonnepanelen.
Laten we daar beginnen.7 juli 2022 om 18:14 #137829We gebruiken niet meer dan 4% stroom uit kolen (Zie https://www.energieinnederland.nl/feiten-en-cijfers/energieincijfers/ ) dus dat valt wel mee. Nu is 25 % al groen. En dat neemt hard toe.
11 juli 2022 om 11:43 #137830Vervoer verbruikt 400PJ per jaar aan energie.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl003024-energieverbruik-door-verkeer-en-vervoer
Dat is 111,11 TWhDeel dit door 3, want dat is hoeveel nuttige energie een verbrander produceert.
Elektrisch vervoer heeft dan 37TWh stroom nodig (met net verliezen optimistisch 20% 44,4TWh).We wekken 117TWh op in Nederland.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/10/meer-elektriciteit-uit-hernieuwbare-bronnen-minder-uit-fossiele-bronnenDan blijft er nog 72,6TWh over om de industrie te elektrificeren en huizen te verwarmen.
Hoe veel groen moet er dan bijgebouwd worden en heel belangrijk kunnen de stroom netten dit aan?
20 juli 2022 om 20:02 #137967Begin 2021 was 3,1 procent van alle personenauto’s in Nederland een stekkerauto (CBS).
Die zullen dus minder dan 4% (kolen productie) van de totaal geproduceerde elektrische energie en dus rijden ze op kolen. Als de elektrificatie (elektrisch vervoer) er niet was, konden we misschien wel de kolen centrales binnen kost sluiten( even de huidige energy crises niet meegenomen).
22 juli 2022 om 13:13 #138005Ja, de elektrisch auto is eigenlijk een plaag.
Ze zijn er in de laatste jaren extra bijgekomen, hebben zogenaamd ZERO emissie, maar nu draaien de kolencentrales eigenlijk speciaal voor die elektrische auto’s.
Ik denk dat minder energie gebruiken een hele goede oplossing is.
En er kunnen op daken nog zoveel zonnepanelen geplaatst worden, ik denk dat we het gemakkelijk kunnen redden in 2030
Daarbij verwacht is dat het rendement van panelen nu rond 21% nog omhoog gaat, er zijn al veel betere maar die zijn nog duur.
Daarnaast moet je meer met getijden doen of andere natuurlijk bronnen waarvan je op aan kunt, die elke dag leveren.Maar het grote probleem is in mijn ogen de energie opslag zomer/winter.
In mijn ogen zou dat een mooie taak voor de energiebedrijven zijn om dat te faciliteren en te ontwikkelen, ze moeten toch naar een ander verdien model als alle huishoudens zelf genoeg energie opwekken.Als particulieren allemaal aan de accu gaan lijkt me heel onverstandig en milieu belastend, centraal heb je veel meer en betere mogelijkheden om opslag te realiseren middels professionele bedrijven.
En dan faciliteiten goed verspreid over het land aanbrengen, zodat vraag en aanbod meer lokaal kan worden opgevangen om netwerk overbelastingen op te vangen.Ja, ik zie het wel zitten.
22 juli 2022 om 14:19 #138006Elektrische auto’s een plaag?
Eigenlijk zijn auto’s in het algemeen de plaag. En benzine auto’s nog veel meer dan elektrische.
We kunnen veel beter een elektrische snorfiets gebruiken voor de korte afstanden. Of de fiets of lopen.De meeste elektrische auto’s kun je gewoon thuis opladen. En in de zomer gaat dat direct vanaf je eigen zonnepanelen. Bovendien kun je -straks- de batterij van de auto gebruiken om de zonnestroom van s’middags te verschuiven naar s’avonds. In combinatie met een dynamisch energiecontract kan dat financieel behoorlijk interessant worden. Zie https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.