Binnen zes jaar bieden netbeheerders aan alle huishoudens en bedrijven een nieuwe digitale elektriciteits- en gasmeter aan. Consumenten ontvangen met deze nieuwe meter vaker informatie (feedback) over hoeveel gas en elektriciteit ze gebruiken. Hierdoor worden ze bewuster van hun verbruik, kunnen ze makkelijker energie besparen en daarmee hun energierekening verlagen.

      317x gezien   2 reacties

Sinds 2012 hebben netbeheerders al 600.000 oude energiemeters vervangen door de nieuwe slimme meters. De eigenaar krijgt elke twee maanden een overzicht van zijn energieverbruik over de afgelopen periode.

Besparingsmonitor

Wordt hierdoor inderdaad minder energie verbruikt? Kan de feedback beter? En hoe speelt de markt er op in? RVO.nl beschreef het in de Besparingsmonitor. De monitor bestaat uit drie onderdelen: de effectmonitor, potentieelmonitor en marktmonitor.

Realtime inzicht

De effectmonitor onderzoekt de besparingseffectiviteit van de slimme meter in combinatie met het tweemaandelijks verbruiksoverzicht. Zes keer per jaar een overzicht ontvangen blijkt een beetje aan te zetten tot energiebesparing. Realtime feedback via beeldschermen binnenshuis, pc of smartphone, zet veel meer zoden aan de dijk. Dit blijkt uit de potentieelmonitor.

Actievere controle op eigen verbruik

Realtime het eigen energieverbruik kunnen volgen, leidt tot meer bewustwording én een actievere controle op het energieverbruik. Die zogeheten directe feedbacksystemen zijn nog geen gemeengoed. De marktmonitor wijst bovendien uit dat marktpartijen vooral geavanceerdere feedbacksystemen op de markt brengen. Deze worden vaak gebruikt door mensen die al actief met energieverbruik bezig zijn.

Systeem moet eenvoudiger

Eenvoudige systemen voor de nog niet zo energiebewuste consument zijn nog niet te koop. Uit de Besparingsmonitor blijkt dat een simpel display op bijvoorbeeld de keukentafel juist deze doelgroep over de streep kan trekken om bewust met hun energieverbruik aan de slag te gaan. Een kans voor de markt.

Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

2 reacties op “Slimme meter: nóg meer besparing met ‘realtime feedback’”

  1. B.A.Bos

    Wij hebben al een jaar een slimme meter maar nog nooit een overzicht althans niet twee maandelijks ontvangen.
    Hoe kunt u hier aan voldoen??