Vanaf 2030 verkoopt de autobranche alleen nog maar elektrische auto’s en in 2025 wil het kabinet al één miljoen stekkerauto’s op de Nederlandse wegen zien. Maar wat betekent dit voor het elektriciteitsnet en hoe zorgen we ervoor dat deze niet overbelast raakt?

Slim laden elektrische auto ontlast elektriciteitsnet

      1374x gezien   0 reacties

Sterke groei elektrische auto’s

Op dit moment rijden er ongeveer 380 duizend elektrische auto’s rond in Nederland. Deze kunnen nu terecht bij zo’n 83 duizend laadpunten. Om elke elektrische auto vanaf 2030 op te laden zijn zo’n 1,7 miljoen laadpunten nodig. In totaal rijden er in Nederland 9 miljoen personenauto’s rond, die ook na 2030 hun auto ergens moeten laden. En dat moet dan via een elektriciteitsnet dat nu al tegen haar grenzen aanloopt.

Onderzoek slim laden elektrische auto

Daarom wordt er veel onderzoek gedaan naar manieren om het elektriciteitsnet te ontlasten. Een voorbeeld hiervan is het slim laden van de elektrische auto. In september 2021 startte ElaadNL samen met de Gemeente Amsterdam en netbeheerder Alliander het project Flexpower 3. Het project onderzoekt de mogelijkheden om de energie die nodig is voor het opladen van de stekkerauto efficiënt te verdelen.

Over Flexpower 3

Het project Flexpower 3 test een nieuw concept van slim laden. De laadsnelheid van 126 openbare laadpalen wordt hierbij afhankelijk van de beschikbare ruimte op het elektriciteitsnet. Nu is de laadcapaciteit standaard ingesteld, waardoor veel beschikbare ruimte onbenut blijft als een laadpaal niet in gebruik is. Met het slim laden concept worden stekkerauto’s sneller en efficiënter opgeladen. Zo bleek ook uit de eerste fase dat met deze methode de “clustercapaciteit” 80 procent lager is. Slechts 3 procent van de stekkerauto’s ontving hierbij een lagere laadsnelheid.

Clustercapaciteit
In het elektriciteitsnet is voor alle laadpalen samen een bepaald vermogen gereserveerd. Deze wordt vervolgens op basis van de laadbehoefte verdeeld. Als het rustig is dan laadt de stekkerauto sneller op. Als het drukker is dan duurt het laden wat langer.

Het project Flexpower 3 loopt in onze hoofdstad Amsterdam dat de komende jaren duizenden nieuwe laadpunten gaat aanleggen, zodat de groei van de elektrische auto gepaard gaat met de groei van de laadinfrastructuur. In de tweede fase van het project verwacht ElaadNL nog meer ruimte te creëren. Het project is te volgen via Flexpower020.nl

Bron: ElaadNL, Gemeente Amsterdam, Alliander, Hoge School Amsterdam, Vattenfal, Heijmans

Je elektrische auto opladen doe je zo!

Rij jij al een elektrische auto?
Meer over elektrisch rijden

Geef een antwoord