Uitstoot van stikstofdioxide
Als de Nederlandse overheid zich aan de vastgestelde veiligheidsnorm voor uitstoot van stikstofdioxide zou houden, dan sterft 1 op de 720 Nederlanders alsnog aan het inademen hiervan. Ter vergelijking, de veiligheidsnorm voor vinylchloride accepteert een sterfte van 1 op de 22 miljoen mensen. En dat terwijl stikstofdioxide vele malen vaker voorkomt in de lucht, omdat het door het verkeer wordt veroorzaakt.
Sterfte door luchtvervuiling
Volgens Anne Knol (Milieudefensie) is dit onacceptabel. Zij is dan ook geschrokken van de resultaten uit het onderzoek, dat op verzoek van Milieudefensie werd uitgevoerd. Jaarlijks sterven er 12.000 mensen door luchtvervuiling, terwijl Nederland aan alle normen voldoet. De strengere normen voor giftige stoffen zou ook voor fijnstof en stikstofdioxide moeten gelden, vindt Knol.
Luchtkwaliteitsnormen verouderd
Ook uit recent onderzoek van de Europese Rekenkamer blijkt dat de vastgestelde Europese luchtkwaliteitsnormen hopeloos verouderd zijn. De onveilige normen zijn 20 jaar geleden bepaald en zelfs deze normen worden door veel landen overschreden. Ook Nederland haalt de normen op sommige punten niet. Op basis van wetenschappelijk onderzoek zouden de normen veel strenger vastgesteld moeten worden.
Bron: Milieudefensie, Europese Rekenkamer, Royal HaskoningDHV
A.L.Coolen
Alle nieuwe huizen zelfvoorzienend bouwen. Alle kolencentrales sluiten.
Vliegtickets 10 x zo duur maken ( niemand heeft het bij de milieudiscussie over de grootste vervuilers, vliegtuigen, kerozine !)
Miljoenen liters gaan er ieder jaar ( belastingvrij ) doorheen !!!
Het probleem van electrisch rijden is dat het NIETS oplevert voor de overheid !
Dus op een gegeven moment zul je als overheid het electrisch rijden moeten gaan belasten.
Dit maakt het natuurlijk weer niet aantrekkelijk voor de consument.
Daarom gaan ze eerst het benzine/ dieselrijden eerst flink duurder maken.
Wel weer jammer dat ( zoals altijd) de minder gefortuneerden als eersten afstand zullen moeten doen van hun dierbare vervoermiddel omdat het simpelweg niet meer betaalbaar is.
Net zoals de aanschaf van een electrische auto.
Maar als dan iedereen uiteindelijk electrisch rijdt zal de overheid toch inkomsten missen die ze eerst vergaarde middels accijns op brandstoffen en middels wegen/ houderschapsbelasting.
Om toch aan geld te komen is het onvermijdelijk dat het electrisch rijden dan ook flink belast wordt, ERGO; voor de consument/ autobezitter zal het financieel NIETS uitmaken of hij of zij benzine of electrisch rijdt.
Wel kun je met een “zuiver” geweten rondrijden.
Daarom nogmaals: vliegtickets 10 x duurder maken !!!
Vliegtuigen GROOTSTE ( “onzichtbare” en onbelaste) VERVUILERS !!!
Geleenzon
Als we al eens zouden beginnen met een verbod op allesbranders en verouderde houtkachels die niet functioneren in gebieden met snelwegen en industriegebieden.