Hiaten in rapportages luchtvaart
Sinds 1992 zijn rijke landen verplicht hun luchtvaartemissies jaarlijks te rapporteren. Echter, 155 midden- en lage-inkomenslanden, waaronder grote vervuilers zoals India en China, zijn hiertoe niet verplicht. Zij worden slechts uitgenodigd om vrijwillig te rapporteren, wat leidt tot grote hiaten in de wereldwijde emissiegegevens. Om deze hiaten te dichten, heeft het Noorse onderzoeksteam voor het eerst big data gebruikt om de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart in 197 landen te berekenen.
Duidelijker beeld van uitstoot luchtvaart
De nieuwe data bieden een veel duidelijker beeld van de uitstoot door de luchtvaart per land. China, dat in 2019 zijn uitstootgegevens niet heeft gemeld, blijkt na de Verenigde Staten de grootste luchtvaartvervuiler te zijn. "We hebben nu een veel duidelijker beeld van de uitstoot door de luchtvaart per land, inclusief eerdere, niet-gerapporteerde emissies", zegt Helene Muri, onderzoeksprofessor aan de NTNU en mede-auteur van de publicatie. Uit de gegevens blijkt dat de Verenigde Staten de grootste uitstoter is, zowel internationaal als binnenlands.
Noorwegen in de top drie
Opmerkelijk is de positie van Noorwegen in deze nieuwe berekeningen. Ondanks zijn kleine bevolking van 5,5 miljoen inwoners, staat Noorwegen op de derde plaats wat betreft binnenlandse luchtvaartemissies per hoofd van de bevolking. Dit resultaat is opvallend gezien het feit dat de helft van alle binnenlandse vluchten plaatsvindt tussen de grote steden Oslo, Trondheim, Stavanger, Bergen en Tromsø. "De emissie per persoon is in Noorwegen ongelooflijk hoog", zegt Muri. "Deze data tonen aan dat we veel werk te verrichten hebben in dit land."
Visualisatie van de uitstoot
De nieuwe kaarten, gebaseerd op big data, tonen een veel zorgwekkender beeld dan de kaarten die zijn gebaseerd op de gerapporteerde cijfers aan de Verenigde Naties. Europa, de VS, Rusland en veel andere plekken op aarde kleuren bloedrood op de nieuwe kaart, wat wijst op een veel hogere uitstoot dan eerder gedacht. "Deze methode maakt het mogelijk om instant emissiemodellen te maken", zegt Anders Hammer Strømman van NTNU. "We kunnen de uitstoot van de wereldwijde luchtvaart berekenen op het moment dat die plaatsvindt."
Toekomstige toepassingen
AviTeam, het model dat voor deze analyse is gebruikt, biedt ook informatie over de 45 minder ontwikkelde landen die nog nooit hun luchtvaartemissies hebben berekend. Deze nieuwe methode kan cruciale informatie verschaffen voor beleidsmakers en de industrie zelf, die streeft naar een groene transitie. "In de transitie naar nieuwe brandstoffen en technologieën kunnen we met dit soort big data vluchten of landen identificeren waar het handig is om deze strategieën als eerste te testen", aldus Strømman.
Bron: Norwegianscitechnews.com
ron
Korte vluchten verbieden, en voor lange bio en synthetische kerosine verplichten.
Belasting heffen op kerosine.
Gevolg zal zijn dat tickets peperduur gaan worden en dat er alleen gevlogen gaat worden als dit niet anders kan.
Alleen zo maak je de luchtvaart CO2 neutraal.