Hoe werkt de SolaRoad?
De werking van de SolaRoad is simpel: Het huidige wegdek van het 100 meter lange fietspad is vervangen door betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter. Deze modules hebben een 1 centimeter dikke toplaag van gehard glas die vuilafstotend én lichtdoorlatend. Onder deze toplaag zijn zonnecellen geplaatst die het opgevangen licht omzetten naar bruikbare elektriciteit. De toplaag is net als een gewoon wegdek stroef en sterk genoeg voor dagelijks gebruik.
Foto: SolaRoad een jaar na opening
Kritiek op het fietspad
Veel deskundigen zagen niks in het concept van de SolaRoad. Zo zou het fietspad snel beschadigen en daardoor zouden de kosten van het onderhoud niet opwegen tegen de opbrengst. Ook de kosten voor het ontwikkelen en aanleggen (ongeveer 3 miljoen euro) van het fietspad waren veel te hoog om het fietspad rendabel te maken, aldus de critici.
SolaRoad voldoet aan de verwachting
Een jaar later heeft het fietspad al 9800 kWh opgewekt. Dit is voldoende om 3 gemiddelde huishoudens te voorzien van elektriciteit. Er zijn geen ongelukken geweest op het wegdek. Het wegdek heeft afgelopen winter wel wat schade opgelopen. Zo liet een deel van de coating los, omdat een bestandsdeel niet tegen de wisselende weersomstandigheden kon. Er is een nieuwe en verbeterde coating geplaatst. De komende winterse periode zal dan ook met spanning afgewacht worden.
Uitbreiding naar andere locaties
Door het succes van de SolaRoad wordt het project waarschijnlijk uitgebreid naar 6 locaties. Het gaat hierbij om 3 andere plaatsen in Nederland en 2 in het buitenland. Volgens Sten de Wit (TNO) is het de bedoeling om niet alleen te experimenteren met langere fietspaden, maar ook met andere soorten wegen, zoals busbanen en autowegen. Het concept wordt nauwlettend gevolgd door de Verenigde Staten die zeker toekomst zien in een grootschalige toepassing van de zonneweg.
Bron: SolaRoad
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.