Kosten worden doorberekend

Doordat het elektrisch laden losgekoppeld is van subsidies berekent de aanbieder van de openbare laadpalen haar kosten door aan de klant (o.a. voor onderhoud). Stichting E-Laad is de grootste aanbieder van openbare laadpalen in Nederland, en ziet zich gedwongen de tarieven fors te verhogen. Ook andere aanbieders hebben hun tarieven inmiddels aangepast.

Elektrische auto’s rukken snel op in het straatbeeld van Nederland. Met name de Prius en de Outlander zijn steeds meer te zien op straat. Wie zijn elektrische auto oplaadt bij de werkgever of thuis, rijdt nog altijd zeer goedkoop. Zeker als je je auto oplaadt met de energie die je zelf opwekt. Het opladen bij een openbare laadpaal is in vergelijking opeens een stuk minder aantrekkelijk.

De ANWB vindt dat politiek Den Haag actie moet ondernemen. Volgens de wielrijdersbond is het in een klein land als Nederland, met relatief veel auto's, zaak om elektrisch rijden zoveel mogelijk te stimuleren. Duur laden helpt dan niet, aldus de bond.

Meer over elektrische auto's

Geef een reactie