In Zweden werd eind juni de eerste elektrische snelweg geopend. De snelweg betreft een proefproject van vrachtwagenfabrikant Scania en technologiebedrijf Siemens.

      569x gezien   1 reactie

Hoe werkt het?

Simpel! Boven de snelweg hangen dubbele kabels die de hybride vrachtwagen van stroom voorzien. Net als bijvoorbeeld bij de trolleybussen in Arnhem of trams in ons Amsterdam. Als de vrachtwagens de snelweg betreden schakelt de energievoorziening over op elektriciteit. Als de vrachtwagen de snelweg afgaat dan schakelt deze weer over op bijvoorbeeld diesel.

Proefproject van 2 kilometer

De uitstoot op de elektrische snelweg is nihil. De Zweedse eHighway ligt in buurt van de stad Gävle en het proeftraject is ongeveer 2 kilometer lang. Hiermee wordt het vrachtvervoer, dat voor 2 derde verantwoordelijk is voor de uitstoot van koolstofdioxide in Zweden, twee keer zo efficiënt vertelt een woordvoerder van Siemens.

Beim Folgeprojekt ENUBA 2 ging Siemens eine Partnerschaft mit der schwedischen Firma Scania ein. Im Fokus steht die optimierte Integration der Antriebstechnik und Stromabnehmer in das Fahrzeug sowie die Bereitstellung der erforderlichen Verkehrssteuerungssysteme.
Das Bild zeigt eine Fahrszene auf der erweiterten eHighway Teststrecke in Groß Dölln.

In the follow-up project, ENUBA 2, Siemens entered into a partnership with Scania, a Swedish company. The focus is on optimizing the integration of the drive system and pantograph into the vehicle and on providing the necessary traffic control systems.
The picture shows a driving scene at the extended eHighway test track in Groß Dölln, Germany

Uitbreiding naar andere landen

Siemens denkt ook al gelijk aan uitbreiding van deze manier van elektrisch vervoer en heeft plannen om een soortgelijk project in de Amerikaanse staat Californië te realiseren. Hiervoor heeft Siemens de samenwerking gezocht met autofabrikant Volvo.

Bron: Siemens, Scania

Rijdt u al elektrisch? 

Discussieer mee!

Eén reactie op “Eerste elektrische snelweg geopend in Zweden”

  1. Henk Puister

    Leuk, maar dus alleen voor vrachtwagens, en misschien bussen. Maar voor een personenwagen dan weer niet. Als het ik de weg zou zitten, zouden ook personenwagens er gebruikt van kunnen maken. Dus leuk idee, maar niet echt toekomstbestending.