Openbaar opladen elektrische auto fors duurder

Nog geen 2 jaar geleden was de elektriciteitsprijs voor het openbaar laden zo’n 24 cent per kWh, maar vorig jaar was dit al gemiddeld zo’n 35 cent per kWh. Gemeente Groningen en Amsterdam schroeven de laadprijs voor elektrische auto’s aan hun laadpalen nu op naar zo’n 60 cent per kWh. Dit betekent dat je voor een volle accu (50 KW) straks zo’n 30 euro kwijt bent. Laden met een laadpas is sowieso goedkoper, meestal is de prijs dan 55 cent per kWh.

Snelladen en thuis op laden elektrische auto

Het opladen bij een snellaadstation kost op dit moment 83 cent per kWh. Hier komen ook nog de kosten van de laadpasabonnement bovenop. De elektrische auto thuis opladen lijkt daardoor aantrekkelijker door het prijsplafond van 40 cent per kWh. Maar dit geldt natuurlijk alleen voor de 2900 kWh die je onder het prijsplafond gebruikt, daarboven betaal je al gauw 60 tot 80 cent per kWh. De prijsstijging is onder andere het volg van de btw op energie die weer van 9% naar 21% is teruggebracht.

Prijzen elektrisch auto rijden en rijden op benzine gelijk

Het grote voordeel van elektrisch rijden was altijd de lage elektriciteitsprijs ten opzichte van de benzineauto. Op dit moment ligt de gemiddelde elektriciteitsprijs op 78 cent per kWh en de gemiddelde benzineprijs op 1,98 euro. Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.

Meer over de elektrische auto

Bron: ANWB

Blijft elektrische rijden goedkoop?

Meer nieuws over elektrisch rijden

3 reacties op “Een elektrische auto rijden in 2023 fors duurder”

  1. Ernst Lemm

    Als iedereen elektrisch rijdt dan heeft de overheid nog steeds evenveel geld nodig. Elektrisch rijden zal volgens mij niet goedkoper worden. De beperkte infrastructuur gaat iedereen belemmeren. Ook deze schaarste zal prijsopdrijvend werken.

    Voor mensen met zonnepanelen, die daarmee direct hun auto zelf opladen, zijn het beste af. Geen registratie en ook geen handel, betekent ook geen belasting. Ik zie een onzekerheid met elektrische auto’s die in een ‘netwerk’ fungeren voor bijv. V2G. Het MEB platform van VW zal zeker gaan registreren.

  2. Mia

    Het prijsplafond houdt de kWh-prijs voor thuis opladen in toom, anders zou ik nu iets van 80 cent per kWh betalen. Ik denk wel dat dit tijdelijk is en straks elektrisch rijden weer goedkoper wordt. Ook zullen de fossiele brandstoffen straks weer duurder worden als de accijnskorting eraf gaat.

  3. Hubert Anemaat

    Bij Eneco is de prijs verhoogd met 2 cent naar € 0,48/kWh.

Geef een reactie