4033x gezien   6 reacties

De verwachting is dat in 2050 alle personenauto’s in Europa aangedreven worden door een elektromotor met elektriciteit uit batterijen of waterstofbrandstofcellen. Echter moet er op lokaal, landelijk en Europees niveau nog veel gedaan worden voordat dit mogelijk is. Zijn er genoeg laadpalen? Raakt het elektriciteitsnet niet overbelast? Zijn er voldoende waterstoftankstations beschikbaar? Er zijn nog genoeg onbeantwoorde vragen.

De toekomst/

Het is de bedoeling dat er in de toekomst steeds minder CO2-uitstoot gaat plaatsvinden. Verbrandingsmotoren en benzinepompen maken plaats voor accu’s, brandstofcellen, laadpalen en waterstoftankstations. De verwachting is dat er vanaf 2035 alleen auto’s worden verkocht met elektrische aandrijving.

Meer laadpalen/

Op dit moment zijn er ongeveer 55.000 elektrische auto’s op de weg in Nederland, echter zijn er maar 6533 publieke laadpalen in heel Nederland aanwezig. Mochten er de komende jaren veel meer elektrische auto’s bij gaan komen, dan moeten

Alle auto worden elektrisch in 2050

Foto: Toekomstig beeld van openbare laadstations

er wel een aantal aanpassingen plaats gaan vinden. Er zal gezocht moeten worden naar slimme locaties voor laadpalen, zoals benzinestations of winkelcentra. Daarnaast zou in nieuwbouw nu al rekening gehouden moeten worden met elektrisch rijden door de aanleg van leidingen of aansluitingen voor laadpunten in parkeergarages bij wooncomplexen.

Elektriciteitsnet/

Netbeheerders spelen steeds beter in op vraag en aanbod van elektriciteit en nemen maatregelen om hun netwerk voor te bereiden op de toekomst. Zo wordt er volop ingezet op slimme netwerken en wordt waar nodig het net uitgebreid en aangepast. Volgens Netbeheer Nederland is het Nederlands elektriciteitsnet zelfs op dit moment al uitermate geschikt voor duurzame toepassingen.

Aanschaffen elektrische auto/

Om er voor te zorgen dat iedereen straks in elektrische auto’s rijdt is het belangrijk dat de aanschaf van een elektrische auto aantrekkelijk word gemaakt. Daarnaast zal de huidige actieradius sterk verbeterd moeten worden. De actieradius is op dit moment voldoende voor dagelijkse ritjes, maar veel lager dan mensen zijn gewend van de auto die rijdt op fossiele brandstof. Een tussenoplossing voor nu is de stekkerhybride auto met een verbrandingsmotor, deze motor dient als back-up wanneer de elektrische actieradius niet toereikend is. Ook zijn steeds meer autofabrikanten geïnteresseerd in de ontwikkeling van een accu met een grotere actieradius.

Elektrische auto in Nederland/

Staatssecretaris van financiën, Eric Wiebes is een groot voorstander van de elektrische auto. In een brief heeft hij aangekondigd dat het aanschaffen en bezitten van een elektrische auto vanaf 2017 fiscaal aantrekkelijker wordt ten opzichte van andere auto’s. Autobezitters die rijden op diesel gaan er fiscaal hard op achteruit. Ook de bijtelling op het leasen van elektrische auto’s wordt aantrekkelijker. Waar alle andere auto’s te maken krijgen met een bijtelling van 22 procent is die van de elektrische auto slechts 4 procent.

6 reacties op “Alle auto’s worden elektrisch in 2050”

  1. Piet

    Ik moet zeggen dat ik dit soort berichten over de elektrische auto en ook de toekomst graag in de gaten houd. dit omdat mobiliteit een belangrijk onderdeel is van ons leven. Echter sta ik soms ook te kijken van waar de focus ligt of hoe sommige zaken met een algemeen antwoord afgedaan worden.
    voorbeeldje, in veel gevallen word de actieradius genoemd als belemmering voor elektrische auto’s, echter er is nog een ander niet minder belangrijk punt en dat is de laad snelheid. het hebben van een kleinere actieradius zou al minder een probleem zijn wanneer je auto volledig geladen zou zijn in een uurtje. Nu heeft waterstof gas daar wel weer een voordeel omdat dat gewoon tanken zoals nu zou zijn. overigens zou daar ook mijn voorkeur liggen.
    een ander punt is de impact op ons Elektriciteitsnet. men roept makkelijk dat men dit wel met slimme netwerken op gaat lossen. echter vraag ik me dan nog steeds af hoe, want in de meeste huizen kan men best overdag energie op wekken met zonnepanelen, echte ‘s nachts (wanneer dus heel veel auto’s aan de lader zouden hangen) zijn we nog steeds afhankelijk van het net voor onze stroom.

    laatste wat me op valt is het gemorrel met die belasting regels. Geweldig dat een minister fan is van elektrisch rijden, maar moet het niet gewoon eerlijk blijven? het punt is dat het heel makkelijk is om aan de ene kant de bijtelling te verlagen voor de een en dan bij de diesel dit belasting inkomsten verlies maar weer goed te maken. echter worden er een paar dingen over het hoofd gezien.. op de eerste plaats het punt dat de plug in hybrids op papier misschien wel zuiniger zijn en daarmee belasting technisch interessanter, maar dat de gemiddelde lease rijder deze meer rijd voor het fiscaal voordeel dan voor het mileu technishe.. het is namelijk geen probleem om gewoon op de brandstof motor te blijven rijden!! buiten dat kom je ook deze wagens met regelmaat op de linkerbaan tegen met hoge snelheden. snelheden waarbij deze auto’s nu net niet zuiniger zijn dan de niet elektrische auto.. want ze zijn gewoon niet gebouwd om hard te rijden.
    en dan heb je daarnaast nog het punt dat niet iedereen over kan schakelen naar een dergelijke auto. kijk voor genoeg geld is er van alles mogelijk, maar de meeste elektrische of laat staan plug in hybrids zijn niet bedoeld voor veel personen (stel je hebt een groot gezin) of om er maar dan ook iets van een zwaardere aanhanger of caravan mee te trekken.. en dan ben je dus spontaan aangewezen op hoge bijtellingen omdat de minister maar weer aan het schuiven is en door de makkelijke regel maar zegt dat diesels vervuilender zijn.. het punt is dat diesels veel meer op de weg zitten en dus meer opleveren.

  2. Sanderink

    Ik ben het eens met Piet.
    Dat de minister uit is op meer inkomsten dat is duidelijk. Ook is duidelijk dat het promoten van een elektrische auto niets te maken heeft met het milieu. Want voor de opwekking van elektrische energie worden kolen gestookte E centrales gebruikt. Dit zijn de meest vervuilende centrales die er zijn. Minister Wiebes gaat zelfs zo ver dat hij het goed vindt dat milieu vriendelijkere installaties, die op gas worden gestookt, laat stilleggen.
    Het verhogen van de accijns op diesel in 2017 is niet reëel daar er in 2017 geen volledig elektrische auto’s zijn die een caravan of een aanhangwagen kunnen trekken.
    Dat hybride auto’s dit misschien wel kunnen is mooi, maar belasting technisch moet voor deze categorie geen uitzondering worden gemaakt omdat, zo is in de praktijk aangetoond, deze auto’s niet zuiniger zijn.
    30-07-2015

  3. Harry

    Elektrische auto ‘s modern?
    Elektrische auto ‘s waren er al ruim 110 jaar geleden.
    De actieradius? +/- 160km!!
    Er reden in 1920 meer auto ‘s op elektriciteit dan op fossiele brandstof.
    Waarom heeft de elektrische auto het dan niet gehaald?
    Simpel, er was geen goed distributienet om elektriciteit te ‘tanken’.
    Helaas is dat nu, 100 jaar later, nog steeds het geval. De reden waarom het niet gaat werken met die elektrische auto.
    Aardig van die minister om zoveel subsidie aan de elektrische auto uit te geven, echter bv. een Mitsubishi hybrid/plugin heeft een elektrische actieradius van zo’n 40km… Gewoon liegen in je eigen, pardon de portemonnee van de belastingbetaler.
    Bovendien, als alle auto’s op stroom gaan rijden hebben we simpelweg bij lange na niet genoeg centrales om die stroom op te wekken. We zullen er dus in een razend tempo zo’n 100 centrales bij moeten bouwen om aan de vraag te voldoen. Zonnepanelen zijn natuurlijk een alternatief, maar dan zou ongeveer heel Nederland overdekt moeten worden met panelen.
    Maar waarom zit er eigenlijk geen subsidie op LPG? Simpel te maken, te distribueren en schoon.
    Bovendien, misschien moet de minister zich eens laten informeren over de moderne diesels, die zijn nl. in veel gevallen schoner dan benzine auto’s. Per definitie verbruikt een diesel ook nog eens minder brandstof per kilometer.
    Voor meer info over dit onderwerp:
    http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/elektrische-auto-snelle-oplaadtijden-elektriciteitsnetwerk.html

  4. N.Barkmeijer

    Even een reactie van iemand die al bijna 50.000 km voornamelijk elektrisch rijdt. Dat verhaal van die hybride auto’s is me natuurlijk bekend. Zelf heb ik een gemiddelde van 1,58 liter/100 km op mijn “lifetime” teller staan. Dat is 1 op 63,3. Thuis en op mijn werk kan ik laden. Alleen de langere afstanden rijd ik op benzine.
    Ik ben ondernemer (verkoop zonnepanelen) en denk dat juist de hybride (mits voorzien van een fatsoenlijke range) een goede tussenstap kan zijn. Rijdend op benzine haal ik nog steeds 1 op 17 a 1 op 18 terwijl de motor de generator aandrijft.
    Als deze auto’s niet eerst op de zakelijke markt gestimuleerd worden zullen ze nauwelijks op de prive markt verschijnen omdat ze voor de particulier eenvoudig te duur zijn in aanschaf.
    Gemiste kans dus voor mensen die echt iets willen doen maar voor wie een geheel elektrische auto nu nog geen optie is.

    Overigens vind ik dat de centrale overheid veel meer moet doen bv. bij het stimuleren van het plaatsen van laadpalen. In de gemeente Emmen is bv geen openbare laadpaal te vinden afgezien van enkele particulieren en bedrijven die hun laadpaal ter beschikking stellen van een ieder. De palen die op de laadpalenapps te vinden zijn, staan veelal achter een hek bij een garagebedrijf op een industrieterrein of zijn ‘savonds uitgeschakeld. De twee die er in een moderne parkeergarage staan doen het al een jaar niet. Waarom weet niemand.

  5. F. van Essen

    De caravanbezitters en -verkopers en de campinghouders zullen “heel blij” zijn met de voornemens van Wiebes. In het land met op dit moment de grootste caravandichtheid van Europa (wereld?) wordt het onmogelijk om nog met een caravan te rijden. Weer een hobby en twee bedrijfstakken weg.
    Dat deze minister niet kan tellen wisten we al gezien het debacle met de accijns (€200 miljoen te weinig opbrengst), maar hij geeft ook steeds blijk van weinig realiteitszin.
    Natuurlijk ben ik voorstander van een beter klimaat en maatregelen horen daar bij maar ook ik snap niet dat er bijvoorbeeld een gasgestookte centrale in Limburg volledig stil staat (na een zeer kostbare revisie en uitbouw) en iets verderop de Brauhnkohle centrales en een Kerncentrale volop draaien. Maar dat is natuurlijk buitenland terwijl ik dacht dat alle landen aan tafel gezeten hebben.
    Spijtig dat ik alleen zo kan redeneren maar ik begrijp echt niet meer waar deze regering naar toe wil.

  6. Koen Wildervanck

    Heel leuk allemaal dat elektrisch rijden maar aantal zaken word hier even niet verteld. Beter voor het milieu word het pas als deze auto meer dan 15 jaar gereden worden. Tevens mag deze auto niet trekken dus alle aanhangers/vouwwagens/caravans gaan verdwijnen(geloof je het zelf). Oplossing van de auto fabrikant dan kan je kosteloos even een auto lenen voor 3 weken die het wel kan of terwijl op bezine of diesel. daarlangs verplaats je momenteel de uitstoot want energie centrales zijn er nog niet klaar voor en stoten zelf nog een hoop zooi uit. En dan komen we nog op het volgende probleem laat tijd is extreem lang ten opzichten van tanken ik ben binnen 5 min weer onderweg. dan ben ik minimaal 30 min met snel laden of 4 tot 6 uur aan de kant voor normaal laden. snel laden verkort de levens duur van de accu overigens. En dan nog is het grootste probleem waar men nog niet aan denkt de wereld heeft niet genoeg grondstoffen om heel nederland van accu’s te voorzien laat staan de hele wereld.