Nederlanders staan positief tegenover elektrisch rijden. We denken dat over 10 jaar de helft van de auto’s geen uitlaatgassen meer uitstoot. En steeds meer nieuwe auto’s hebben al een stekker. De opmars van elektrisch rijden in feiten en cijfers.

      4x gezien   0 reacties

Meer en meer elektrische auto's en plug-in-hybrides bevolken onze wegen. In 2015 reden er 37% meer volledig elektrische personenauto’s rond dan in 2014. De teller staat nu op 9.368 stuks. Het aantal hybrides is zelfs meer dan verdubbeld in een jaar tijd en groeide naar 78.163 exemplaren. Vorig jaar had bijna 10% van alle nieuw geregistreerde personenauto's in Nederland een stekker. In de maand december ging het om bijna een kwart van de auto's.

Steeds meer modellen…

De Tesla Model S, Nissan Leaf en Renault Zoë zijn geliefde modellen. Maar in 2018 wordt dat wellicht anders. Dan komen

Elektrische auto

er 5 merken elektrische auto's bij op de markt, die allemaal rond de 30.000 euro kosten en die tenminste 300 kilometer kunnen rijden. Volgens hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven gaat elektrisch vervoer dan pas echt doorbreken.

… en steeds meer laadpalen

De eerste files bij laadpalen zijn al gesignaleerd; in de Utrechtse wijk Lombok bijvoorbeeld. Met 50 elektrische rijders in de buurt, waren 5 laadpalen  onvoldoende. Dus verdubbelde de gemeente het aantal oplaadpunten in januari. Om te voorkomen dat elektrische rijders massaal ‘laadpaal-strijders’ worden, zijn veel gemeenten bezig met het plaatsen van nieuwe laadpalen. Afgelopen jaar kwamen er zo’n 6.000 (semi-) publieke laadpunten bij. In totaal zijn het er nu 18.000. Het aantal privé- en snellaadpunten is bijna verdubbeld ten opzichte  van 2014.

Ontwikkeling accu’s

De belangrijkste reden om níet over te gaan op een elektrische auto, is het beperkte aantal kilometers dat de auto op een accu kan rijden. Erik Kelder van de TU Delft deed samen met wetenschappers uit andere Europese landen onderzoek naar mogelijkheden om de actieradius te vergroten. De technologie is inmiddels zo ver. Het aantal kilometers op een accu kan met nieuwe technologie verdubbeld worden, afhankelijk van het type auto waar de accu in zit. Ook kunnen accu’s langer mee. De technologie moet alleen nog wel uitgebreid getest worden. Kelder verwacht dat de veiligheidstesten enkele jaren in beslag zullen nemen.

Positief beeld

Een meerderheid van de Nederlanders staat positief tegenover elektrisch rijden, blijkt uit onderzoek: 42 procent wil zelf misschien wel een elektrische auto aanschaffen. Een derde denkt dat over 10 jaar de helft van de Nederlandse auto’s op elektriciteit rijdt. Met 90.000 (gedeeltelijk) elektrische auto’s is de kans groot dat Nederland straks uitstootvrij rondrijdt. En dat de elektrische auto niet meer de auto van de toekomst is, maar van vandaag.