Beste Guido,
Na heel veel, laten we zeggen, onnadenkende (en ook veel weldenkende), reacties op dit forum is deze uitleg een verademing om te lezen. Dat de salderingsregeling eens moet ophouden is logisch. Bij voortduring van de huidige salderingsregeling zou het betekenen dat er na het einde van de terugverdientijd van de zonnepanelen een gesubsidieerd vermogen wordt opgebouwd, tenslotte is de levensduur van zonnepanelen 20/25 jaar. Na deze 20/25 jaar kunnen dan gesubsidieerde nieuwe panelen geplaatst worden, die mogelijkerwijs toch minder gaan kosten ondanks de huidige gestegen prijzen. In plaats van volledige afbouw zou ik willen pleiten voor een salderingsregeling voor nieuwe plaatsingen en dan gedurende een bepaalde tijd (jaar of tien) om de aanschaf toch aantrekkelijk te houden.
Naast het duidelijke verhaal over saldering was de grootste oogopener het deel van de dag/nachttarieven. Ik heb altijd verschil tussen dag en nacht tarief voor mijn eigen situatie onzinnig gevonden, omdat wij altijd meer opwekken dan in totaal verbruiken heeft het geen toegevoegde waarde omdat we alle verbruikte kWh gesaldeerd krijgen dag of nacht. Eigenlijk zou het verschil tussen dag en nacht tarief omgedraaid moeten worden om mensen te stimuleren hun eigen zonnestroom overdag te gebruiken, hetgeen wij dus gaan doen. Wasmachine, vaatwasser, elektrische auto etc. gebruiken/opladen als de zon schijnt.
Als ik het verkeerd zie, zou ik graag van iemand horen hoe de vork dan er wel in zit.
Recente reacties op de nieuwsberichten