Aangemaakte reacties
Naar aanleiding van het stukje onder “Laatste Nieuws” wil ik toch even reageren.
Sinds ik nieuwe omvormers heb krijg ik de meest vreemde storingen, en leg deze storingen voor bij de installateur.
Die weet het niet maar kwam de laatste keer met de opmerking dat de oorzaak waarschijnlijk bij de netbeheerder ligt.
Zonder hier verder op die aanname van de installateur in te gaan, heb ik contact gezocht met Enexis onze netbeheerder.
Daar kreeg ik het volgende bericht van:
Enexis zorgt voor een gemiddeld voltage van 230V, hierbij mag er een afwijking zijn van 10%. Dit houdt in dat er door Enexis een voltage aangeleverd zal worden die tussen 207V en 253V ligt. Binnen deze marge zal de installateur van uw zonnepanelen een aanpassing moeten doen in de omvormer. Valt het voltage buiten deze marge dan kan er contact gezocht worden met de storingsdienst via 0800-9009. Zij zullen met u een afspraak gaan maken om metingen te verrichten.
Bovenstaande lijkt mij een goede aanvulling te zijn op het bericht in “Laatste Nieuws”.
Het blijkt waarschijnlijk ook noodzakelijk te zijn dat je de omvormers, in mijn geval nog geen 2 jaar oude Omnik omvormers, gaat vervangen als die dingen kuren krijgen en er totaal geen ondersteuning meer is.
Toevallig afgelopen week contact opgenomen hoe dat nu precies bij netbeheerder Enexis zit, kreeg snel antwoord.
————————————————————————————————————————————–
Enexis zorgt voor een gemiddeld voltage van 230V, hierbij mag er een afwijking zijn van 10%. Dit houdt in dat er door Enexis een voltage aangeleverd zal worden die tussen 207V en 253V ligt. Binnen deze marge zal de installateur van uw zonnepanelen een aanpassing moeten doen in de omvormer. Valt het voltage buiten deze marge dan kan er contact gezocht worden met de storingsdienst via 0800-9009. Zij zullen met u een afspraak gaan maken om metingen te verrichten.
————————————————————————————————————————————–
Nou, duidelijker kunnen ze het niet maken, weet nu precies hoe het zit.
@Mia_B , moet de installatie wel in de gaten houden hier, heb hier Omnik omvormers waarbij de ondersteuning van dit merk er niet meer is.
Die omvormers op zich zijn niet slecht maar Omnik zelf bestaat niet meer.
Inmiddels de tweede set van 2 omvormers ertussen, maar ook nu weer zijn daar problemen mee door gebruik van verkeerde connectoren.
Ook nu weer kan een omvormer niet losgekoppeld worden doordat er voor de derde keer verkeerde connectoren zijn gebruikt, die dingen gaan dan vastzitten en breken af.
Niet dat ik die omvormers hoef los te koppelen maar ik heb hier nu 2 keer de installatie laten keuren door een keuringsbedrijf (die toevallig ook in het bezit is van een SCIOS Certificaat en daar zijn maar 23 bedrijven die een dergelijk certificaat hebben).
Bepaalde metingen kunnen nu niet gedaan worden.
Binnenkort komt er weer een installateur die hopelijk wel weet hoe je een PV installatie aanlegt zonder kortsluitproblemen.
ha @Mia , jij er ook nog, ja wat waren we toen enthousiast in 2013, zijn we nog wel maar heb hier nogal wat problemen met de installatie.
Binnenkort wordt voor de vierde keer de gehele installatie onder handen genomen vanwege slechte en gevaarlijke montage.
Het grappige is wel dat na elke reparatie, en de daarop volgende onafhankelijke keuring, de opbrengst beter wordt.
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.@Keestuin, 253 Volt is voor onze installatie teveel, en had , in het verleden , als oorzaak dat de installatie de stroom niet meer op het net kwijt kon.
Beste @KeesTuin, lijkt me handig om de foutmelding hier ook te plaatsen.
Mocht het hier niet lukken dan zijn er nog diverse andere forums (zonstraal bijvoorbeeld) waar mogelijk wel de kennis aanwezig is.
Maar de inhoud van de foutmelding is op dit moment het enigste aanknooppunt.
Suc6
De netspanning in huis is te hoog geworden door de toevoer van je omvormer.
Je omvormer kan het niet kwijt op het openbare netwerk.
Je omvormer doet op dat moment het juiste, voltage te hoog binnen je huis, dan slaat de omvormer af.
De omvormer blijft ook steeds opnieuw proberen of hij zijn overtollige energie weer kwijt kan op het net.
Dus het ligt niet aan je omvormer, maar wel een beetje aan Enexis (Maar die kan er eigenlijk ook op korte termijn niets aan doen) en al je naaste buren die ook panelen hebben.
Hoe zit het met de keuring van zelfbouwers ????
Vind dat naast keuring op installaties van “zelfbouwers” ook zonnepanelen installaties aangelegd door installateurs en zeker die de “markt” alweer verlaten hebben een soort keuring moeten hebben.
Waarom, onze installatie is gekocht bij een grote organisatie en aangelegd door een bij hun aangesloten installateur.
Heb bewust gekozen voor deze grote organisatie en bewust gekozen voor installatie door een “Expert”.
De grote organisatie heeft ons via de mail op de hoogte gesteld ( n.a.v. vragen door ons op het tegenkomen van zogenaamde snailtracks op onze zonnepanelen) dat onze installatie al vanaf de plaatsing tegenvallende opbrengsten gaf.
De organisatie zou hier later op terug komen, maar is nooit gebeurd.
Het resultaat, zie https://www.zelfenergieproduceren.nl/forum/onderwerp/te-hoge-netspanning/#post-89306
Wees blij dat omvormer er uit klapt, problemen met teruglevering op het net hadden wij hier ook.
Bij ons klapt de omvormer eruit net onder de 250 Volt, maar vooral oude apparatuur kan slecht tegen die hoge voltages.
Had dat eerst niet door maar bijvoorbeeld onze oude homevox telefooncentrale gaat de zekering stuk.
Dat “hadden” heeft te maken met het feit dat onze zonnepanelen installatie is aangelegd in augustus 2013 door een “installateur” onder leiding van voormalig Zonline, nu Sungevity.
Sungevity constateerde voor enkele jaren terug al dat onze installatie al vanaf de aanleg onvoldoende presteerde en zouden hier later op terug komen.
In december 2018 gaf onze installatie aan dat 1 van de omvormers een “isolatie fout” had.
Afgelopen week is er een andere installateur geweest om die isolatiefout te bekijken, resultaat volledige installatie afgekeurd.
Stekkers eruit, en een installatie van meer dan 10.000 euro ligt doelloos op het dak.
Moraal van dit verhaal: De omvormers zijn slimmer als de Cowboys (installateurs) van indertijd.
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.Mia_B, volgens mij heb je gelijk, wij hebben hier een nog een domme slimme meter (alleen maar uitlezen) maar houd hier dagelijks de standen van zowel de omvormers als de slimme meter bij wat als resultaat geeft dat je veel bewuster met energie omgaat, je weet dan ongeveer waar de “slurpers” zitten en dan kan je die mogelijk vervangen door een alternatief.
Met andere woorden, door die slimme meter kun je bewuster met je energieverbruik omgaan.
Kreeg gisteren de jaarafrekening en had als resultaat de we 3788 kWh hebben verbruikt en 3730 kWh aan teruglevering via de panelen.
Om aan te geven waartoe een slimme meter bijdraagt……. als je er ook wat meedoet….. Verbruik in hetzelfde huis in 2008 maar liefst 6796 kWh.
Hoop dat we hier spoedig een echte slimme meter krijgen.
Volgens mij dwalen we een beetje af, overigens, de link in eerste bericht werkt bij mij niet meer.
Ha MiaB, dank voor je reactie.
Krijg de indruk dat jij daar ook aan meewerkt.
Ik zit al jaren bij Electrabel met zo nu en dan even een onderbreking.
Als ik een andere leverancier zoek dan is voor mij de gasprijs het belangrijkste.
Groet,
Ad
Kreeg van de week een mail van mijn energieleverancier Engie die hier te vinden is:
http://myclang.com/2/4/92/1/nJnSKnUBGcmOWsmGGO8edPbqLr40n0RbtemWhvBjH7EO1lkSupRCruHFaK8kD1Q6
Op zich lijkt dit een nobel voorstel, maar vraag me af of dit werkelijk allemaal zo is.
Om wat meer inzicht te krijgen kwam ik dit ook nog tegen:
http://www.pressreader.com/netherlands/de-telegraaf/20160316/281900182320433
Ik heb in het verleden zonnepanelen op het dak laten leggen om de rekening voor elektra omlaag te brengen, en dat is aardig gelukt.
Ik ging er vanuit dat bij de aanschaf van de zonnepanelen het aantal kWh wat wij verbruikten over het jaar gezien niet omlaag zou gaan, maar…..als je na een zonnige dag kijkt wat de panelen hebben opgebracht krijg je de kriebels over je verbruik aan kWh’s, met als gevolg dat je alle “stroomvreters” in je huis eens kritisch gaat bekijken met als gevolg dat er bijvoorbeeld geen enkele gloeilamp meer in ons huis te vinden is.
Ook bij aanschaf van nieuwe apparatuur wordt eerst gekeken naar het energielabel en dan naar de prijs.
Kortom onze panelen leveren veel t.o.v. het verbruik.
Als je dan zo’n mail krijgt is de eerste indruk “nou, dat lijkt wel wat” maar is dat werkelijk zo.
Wie heeft er een mening ?
Vind het ook een beetje een vreemd bericht






















Recente reacties op de nieuwsberichten