• Aanmaker
    Onderwerp
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

Met een slimme thuisbatterij kan je niet alleen de energie van je zonnepanelen opslaan, maar deze ook op het gewenste moment terugleveren aan het elektriciteitsnet. Hierdoor kan je met een dynamisch energiecontract meer geld verdienen.

In deze topic kun je discussiëren over de slimme thuisbatterij

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 57)
    • Auteur
      Antwoorden
      Arnold
      Sleutelbeheerder
        @astadjer

Innovatieve bacteriebatterij laadt zichzelf duurzaam op?

Innovatieve bacteriebatterij laadt zichzelf duurzaam op

HA Commeren
        Deelnemer
          @henkc

na het doorlezen van de vorige berichten mis ik de verhalen van hoe je het totale energie verbruik en energie opwekkingsverhaal ook kan benaderen, met alleen batterijen of andere enkelvoudige oplossingen kom je er niet op lokaal of persoonlijk niveau dus wil ik hier ter informatie mijn aanpak en genomen maatregelen vertellen waarmee ik hopelijk anderen op nieuwe ideeën kan brengen.
          ca. 6 jaar geleden ben ik begonnen met alle verlichting door led verlichting te vervangen en heb de oudere en duur in gebruik zijnde koelkast en vriezer vervangen voor energie zuinige types, het daarop volgende jaar heb ik 2 zonnepanelen van 285wp op mijn schuurtje geplaatst en op een set boot accu`s aangesloten met een laad en regelunit om vervolgens een 24v gelijkspanning netwerk aan te leggen om mijn totale wifinetwerk met de nodige omvormers te voeden, deze omvormertjes (dc-dc omvormers van 24 naar bijvoorbeeld 5 of 12v) zijn spotgoedkoop op AliExpres te koop en simpel om aan te sluiten, niet iedereen is handig met elektra maar meestal heb je wel iemand in je vriendenkring die daar wel mee om kan gaan.
          aangezien ik in een huurhuis woon mag ik niet onbeperkt dingen bouwen of aanpassen maar toen de woningbouw vereniging aanbood om zonnepanelen op het dak te leggen en mij de stroom, zonder installatie kosten, te leveren voor 16,5 cent per kWh heb ik direct 8 panelen van 310 wp laten plaatsen waardoor ik nu energie over had op het einde van het boekjaar, hierop heb ik een close in boiler onder de keuken kastjes en een douche boiler van 50 liter (met 10cm extra steenwol deken isolatie) op zolder geplaatst, deze douche boiler heb ik als zonneboiler gekoppeld aan de cv ketel waardoor ik altijd warm water heb, ook als de kleinkinderen logeren.
          met nog een klein overschot aan energie heb ik vervolgens in de hal en keuken een vloerverwarmingsfolie van 600 watt onder pvc kliklaminaat met aparte thermostaat geïnstalleerd waardoor de cv alleen nog als bijverwarming functioneert.
          omdat ik na deze ingrepen nog maar ca.250 kuub gas gebruikte voor verwarmen en koken heb ik vorig jaar nog 2 zonnepanelen van 500wp en een paneel van 360wp voor de accu te laden geïnstalleerd en de 285wp met de 500wp die nu achter in de tuin liggen, met enphase micro inverters, aan het net gekoppeld om vervolgens een hybride airco te laten plaatsen die voor de verwarming en eventueel verkoeling van de beneden verdieping gaat zorgen, boven verwarmen wij al lang niet meer.
          sinds enkele maanden heb ik homewizard geïnstalleerd waaraan onze nieuwe siemens wasmachine en vaatwasser gekoppeld zijn mijn opwekking van elektra en verbruik, gemeten via de P1 poort heb ik nu inzichtelijk en met enkele slimme stekkers kan ik de boilers en smart wasmachines nu slim laten schakelen wat in principe warmte accu`s en directe verbruikers zijn ook heb ik de slimme plug in accu van homewizard besteld die een opslag capaciteit heeft van 2,7 kWh om de nacht zonder zon door te komen, opslag voor langere tijd is niet zinvol omdat je in de winter een grote accu niet vol krijgt en in de zomer gebruik je te weinig om er voordeel van te hebben daarom heb ik gekozen voor warmte en elektra opslag in combinatie met slim verbruiken.
          samengevat: 24v netwerk levert ca.1100wat per etmaal aan opgeslagen energie
          de boilers slaan dagelijks voor ca.3500wat aan energie op
          de bestelde plugin accu zal per etmaal ook ca.1000wat opslaan en afgeven
          de overige opgewekte energie hoop ik in balans te hebben met mijn dag verbruik wat ik vraag en aanbod gestuurd heb gemaakt dus vind ik dat een thuisbatterij en overige slimme energie opslag methodes wel degelijk verschil kunnen maken.
          ik ben me terdege bewust dat niet iedereen deze investeringen zomaar even doet of dit zelf kan doen maar ik wil hierbij opmerken dat ik zelf in een huurhuis woon, voor 60% arbeidsongeschikt ben en voor de overige 40% werkzaamheden verricht maar tegen het door het UWV opgelegde lager salaris van 70% en dat deze door mij verrichte aanpassingen en investeringen over minimaal 6 jaar verspreid zijn dus ieder jaar een stapje vooruit en zo tot een totaal plaatje proberen te komen, ook de technische klusjes doe ik zelf waarvoor anderen iemand moeten inschakelen maar volgens mij moet dat, verspreid over een aantal jaren ook voor de onhandige mens te regelen zijn.
          ik hoop hierbij een aantal mensen op ideeën gebracht te hebben en hoor graag jullie mening over mijn verhaal.
          Groet, HenkC

sunnylover
          Deelnemer
            @sunnylover
            Anoniem

Leerzame Wereld.

We zijn in een leerzame wereld beland met alle soorten mogelijke energie. Nu is er een geweldige opmars aan electrische energie winning aan de groene bron onstaan. Tevens wordt er heel hard gewerkt aan onze waterstof infrastructuur hier hoor je weinig van maar ze zijn er heel hard mee bezig. Nu zie je een bedrijf gebruik maken van het overschot op de energie markt. Bied jou een dynamisch contract af met een thuisbatterij van 8k. Het zijn boefjes zij handelen op jou investering in stroom geven jou een deel de rest houden ze zelf. Verder heeft het nog een paar jaar nodig en beginnen de waterstof projecten met het produceren van waterstof. Tja daar is elektrische teit voor nodig. Je voelt het al dat ze juist in die daluren de productie gaan opvoeren. Waar de vraag groter is zal de prijs stijgen. Tevens deze dagen een bericht dat energie leveranciers hun netspanning niet meer compenseren tbv zonne converter.
              Momenteel werk ik aan een thuisbatterij die geschikt is ofgrid te werken en kan draaien met de zonnepanelen als de netspanning te hoog wordt. De batterijen worden hierbij in eigen beheer in elkaar gezet.
              Dit alles kan op diverse manieren zelf ingesteld worden. Naar aanleiding van de terugleverkosten
              laatst nog Essent gebeld over de vraag is er een dynamisch contract beschikbaar. Ze waren ermee bezig. De vraag die ze mee zou nemen of ze een kastje konden leveren voor als er sprake is van daluren dit als een voorwaarde kon worden doorgeven.

Wat het moeilijkste is welke keuze maak je uiteindelijk? Als je alles leest dan verandert alles zo snel. Je koopt iets niet wat multi is alleen wat op dat moment van toepassing is. Dat maakt uiteindelijk de keuze naar de juiste investering zo moeilijk.

ron
              Deelnemer
                @ronh

@jwslofstraicloud-com

Je hebt helemaal gelijk, alleen de wetgeving staat dit niet toe.

Ron

Jan Willem Slofstra
                Deelnemer
                  @jwslofstraicloud-com

Een thuisbatterij is een erg inefficiënte manier (als land gezien) om te verduurzamen. Een batterij per wijk is veel efficiënter: de energie die je teruglevert aan het net op het moment dat iemand anders in de wijk die net nodig heeft, hoef je niet op te slaan. Daarom is per wijk een veel kleinere capaciteit nodig dan voor alle thuisbatterijen van de wijkbewoners samen. Bovendien zal een wijkbatterij door schaalvoordelen goedkoper zijn dan de kosten voor alle thuisbatterijen in de wijk.
                  Zoek de oplossing dus in transformatorstationbatterijen!

Mia
                  Deelnemer
                    @mortyr

Om geschikt te zijn voor een thuisbatterij, moet een omvormer dus hybride zijn. De omvormer die je nu hebt is dus nutteloos. Of je nu een nieuwe omvormer moet kopen of een thuisbatterij met omvormer maakt geen verschil Het komt er op neer dat je een nieuwe omvormer moet hebben, de oude is nutteloos.

Nogmaals: Als jij een SMA thuisbatterij koopt en je hebt al een SMA omvormer van bijvoorbeeld 2020. Dan is deze al compatible. Hoef je dus géén nieuwe omvormer te kopen. En ook als de thuisbatterij intern al is voorzien, hoef je géén nieuwe omvormer te kopen.

Nee, jouw verhaal is een broodje aap verhaal.

Oké, ik ga niet jij-en en jou-en als een kleuter. Je hebt helemaal gelijk, Reinier. (in jouw wereld).

@ronh
                    , precies. Interessant onderzoek en gebaseerd op feiten.

ron
                    Deelnemer
                      @ronh

Met de batterij het kan alle kanten op, net congestie verhogend of verlagend, beleid hierin bepaald.

Hier een artikel hierover:
                      https://www.solar365.nl/nieuws/draagt-de-batterij-bij-aan-congestieproblematiek-66a4b0af.html

En het onderzoek dat daarnaar is gedaan:
                      https://ce.nl/wp-content/uploads/2023/12/CE_Delft_WitteveenBos_230315_Thuis-_en_buurtbatterijen_Def.pdf

Reinder Groote
                      Deelnemer
                        @engie99

Burgers met een normaal aantal zonnepanelen leveren stroom aan zichzelf en aan buren in de straat of woonwijk. Zo wordt hun stroom dichtbij gebruikt en ze ontlasten het stroomnetwerk.
                        Als ze de stroom die ze leveren aan het stroomnet zelf gaan gebruiken, verspillen of gaan opslaan dan moeten die buren stroom van windmolens of zonnepanelen in weilanden ver weg krijgen.
                        Thuisbatterijen gaan dus het net zwaarder belasten.

Behalve dan bij burgers met heel veel zonnepanelen, maar dat zijn uiteraard uitzonderingen.
                        De grootste belasting van het stroomnetwerk door burgers ( die maar 20% van alle stroom gebruiken ) komt door hun laadpalen en warmtepompen.
                        Directeur Slootweg van Enexis had als voorbeeld een huishouding met dertig zonnepanelen.
                        Enexis wil dubbele netwerkkosten voor gezinnen met zonnepanelen en laadpaal

Maar als ook huishoudens met weinig zonnepanelen hun stroom op zonnige dagen zelf gaan gebruiken, verspillen of gaan opslaan in een thuisbatterij of buurtbatterij, dan kunnen de zonneparken met tienduizenden zonnepanelen ( Vlagtwedde 350.000 ) langer in productie blijven op zonnige uren. Ze maken dan dus meer winst en ze hoeven zelf geen of minder batterijen te installeren.

Reinder Groote
                        Deelnemer
                          @engie99

@mortyr Om geschikt te zijn voor een thuisbatterij, moet een omvormer dus hybride zijn. De omvormer die je nu hebt is dus nutteloos. Of je nu een nieuwe omvormer moet kopen of een thuisbatterij met omvormer maakt geen verschil Het komt er op neer dat je een nieuwe omvormer moet hebben, de oude is nutteloos.

“Dat is maar net hoe je dat zelf instelt he. Je kunt ook met een thuisbatterij gewoon op de momenten die jij wenst terugleveren aan het stroomnet. Dat je buren dan toevallig energie nodig hebben, betekent niet dat je bewust teruglevert aan je buren. Broodje aap-verhaal.”

Nee, jouw verhaal is een broodje aap verhaal. Als je de thuisbatterij zo instelt dat hij overdag geen stroom opslaat, waarvoor heb je dan een thuisbatterij? Wat een onzin.
                          Er is trouwens niets tegenstrijdigs aan, alleen snap jij het blijkbaar niet.
                          Met een thuisbatterij lever je overdag geen stroom meer aan het stroomnetwerk en buren in de straat of woonwijk. Dat zou het stroomnetwerk ontlasten beweren de energieleveranciers, maar dat is onzin.
                          De buren die anders die stroom zouden krijgen moeten dan die stroom van ver krijgen en dat belast het stroomnetwerk. Per saldo belasten thuisbatterijen dus het stroomnetwerk en dat vertel ik steeds, maar jij snapt het gewoon niet. Het zal niet meevallen om iets te begrijpen als je er geen verstand van hebt.

Alle stroom van burgers met zonnepanelen zou anders van ver moeten komen, zij ontlasten dus 100%
                          Burgers zonder zonnepanelen belasten het stroomnetwerk en zij zouden extra moeten gaan betalen.
                          Bovendien betalen de burgers met zonnepanelen voor de windmolens op de Noordzee, zonnepanelen in weilanden en kolencentrales of zelfs kerncentrales terwijl die veel meer nodig zijn voor de burgers zonder zonnepanelen. Het is de omgekeerde wereld om te stellen dat burgers die hun eigen stroom opwekken het net zwaarder zouden belasten. Burgers zonder zonnepanelen betalen zomer en winter dezelfde stroomprijs, terwijl stroom in de winter veel duurder is. Aan dat verschil moeten de burgers die hun eigen stroom opwekken mee betalen. Burgers zonder zonnepanelen zouden veel meer moeten betalen en burgers met panelen veel minder.

Henk
                          Deelnemer
                            @hippel

a) Het discussiëren over nut en rendement van batterijen kan oeverloos te worden. Er zijn evenwel vorige maand nog onderzoeksresultaten gepubliceerd waaruit blijkt dat batterijen het netwerk extra kunnen belasten. Laten we die onderzoeken serieus nemen, want dan heb je ook meer ‘houvast’ en een soort richtlijn. Naar mijn mening moeten we nog voor onbepaalde tijd wachten op nieuwe technologie.
                            b) Het is waar dat omvormers en batterijen al compatible zijn, maar dat zijn aparte toegevoegde apparaten waardoor de batterij zoveel duurder wordt en een omvormer 2x zo duur.
                            c) In de maanden okt/feb (gedurende 5 maanden) kan je onmogelijk de batterij opladen, want dan heb je (meestal) al die spaarzame zonnestroom overdag zelf nodig (denk ook aan de warmtepomp!) . Je kan dus enkel in de maanden mrt/sep voldoende zonnestroom overhouden om de batterij op te laden en inderdaad dan zou je soms voldoende kWh kunnen overhouden voor een batterij van 10 kWh die € 10.000 kost: het laden van een elektrische auto kan je dan wel vergeten want die heeft een batterij van stel gemiddeld 50 kWh. De batterij van een elektrische auto zou veel beter en logischer zijn voor opslag, maar niet alle auto’s hebben die mogelijkheid en bovendien schijnen de batterijen van die auto dan extra hard te slijten.

Mia
                            Deelnemer
                              @mortyr

@mortyr, @hippel heeft helemaal gelijk. Met een thuisbatterij heb je een andere omvormer nodig, want je gaat ook actief stroom leveren en afnemen van het stroomnetwerk.

Bijzonder @engie99, want de bestaande omvormer kan namelijk ook al compatible zijn met de thuisbatterij. Bovendien zijn er thuisbatterijen met een interne omvormer, waardoor je geen nieuwe omvormer hoeft aan te schaffen. De Enphase thuisbatterij is er bijvoorbeeld zo eentje. Dit kan je hier mooi zien: https://www.zelfenergieproduceren.nl/kennisbank-duurzaam/energie-opslaan/thuisbatterij/#thuisbatterij-overzicht

Bovendien lever je met een thuisbatterij overdag geen stroom meer aan buren in de straat of woonwijk en zij moeten dan stroom krijgen van windmolens op de Noordzee, kolencentrales of zonnepanelen in weilanden ver weg. Thuisbatterijen zijn zo een extra zware belasting van het stroomnetwerk.

Dat is maar net hoe je dat zelf instelt he. Je kunt ook met een thuisbatterij gewoon op de momenten die jij wenst terugleveren aan het stroomnet. Dat je buren dan toevallig energie nodig hebben, betekent niet dat je bewust teruglevert aan je buren. Broodje aap-verhaal.

Er zit bovendien een tegenstelling in je verhaal. Je beweert dat je met een thuisbatterij overdag géén stroom meer teruglevert. Dit willen netbeheerders graag, zodat het stroomnet ontlast wordt. En even later zeg je doodleuk dat thuisbatterijen het stroomnet juist extra zwaar belasten. In veel van je posts zitten inconsistenties.

Reinder Groote
                              Deelnemer
                                @engie99

@mortyr, @hippel heeft helemaal gelijk. Met een thuisbatterij heb je een andere omvormer nodig, want je gaat ook actief stroom leveren en afnemen van het stroomnetwerk.
                                Bovendien lever je met een thuisbatterij overdag geen stroom meer aan buren in de straat of woonwijk en zij moeten dan stroom krijgen van windmolens op de Noordzee, kolencentrales of zonnepanelen in weilanden ver weg. Thuisbatterijen zijn zo een extra zware belasting van het stroomnetwerk.
                                Met de elektrificatie van Nederland en de hierdoor enorme toename van vraag naar stroom zal het stroomnetwerk zwaar belast worden. Burgers gaan elektrisch koken, verwarmen, autorijden, enz en dan is de stroom dichtbij hard nodig om het stroomnetwerk te ontlasten.
                                Nu willen energieleveranciers terugleverkosten voor netwerkkosten die ze helemaal niet maken, dat doet de netbeheerder. Maar dan gaan de netbeheerders die wel over het net gaan hogere netwerkkosten rekenen.
                                Nu al moet ik de netbeheerder elk jaar meer betalen en door zwaardere belasting van het stroomnetwerk door thuisbatterijen nog meer.

Burgers met zonnepanelen leveren nu goedkope groene stroom aan buren in de straat, dat drukt de stroomprijs enorm. Als ze die stroom niet meer leveren, moet er stroom voor de buren komen van ver en die is dan veel duurder. Het meest worden de arme burgers zonder zonnepanelen hiervan de dupe.
                                Er wordt beweerd door de grote energieleveranciers, dat salderen de burgers zonder zonnepanelen veel geld kost. Maar dat is onzin, de buren die mijn stroom krijgen, betalen voor die stroom hetzelfde als voor al hun stroom bv. 26 cent. Door salderen gaat dat dan naar de burger die het voor hen heeft opgewekt en geleverd. Buren, de gebruikers betalen salderen en krijgen daarvoor stroom. Als je 1000 kWh saldeert is er 1000 kWh betaald door de gebruikers ervan… vaak buren in de straat of woonwijk.
                                Subsidie voor thuisbatterijen betalen ze echt en ze krijgen er niets voor terug, integendeel… ze missen dan de stroom die er dan in wordt opgeslagen.

@ronh
                                Als je overdag stroom opwekt en opslaat in je batterij betaal je geen BTW
                                Ook willen ze waarschijnlijk subsidie geven op thuisbatterijen, dat wordt dan betaald door de burger en er komt geen BTW binnen over die stroom en het stroomnetwerk wordt zwaarder belast.
                                Alleen de rijke burgers kunnen hier aan meedoen en de arme burger die ook al geen zonnepanelen heeft betaald er aan mee.
                                Een kleinere batterij kost nog altijd veel meer kostbare metalen en is veel vervuilender dan geen batterijen. @ronh Heeft voor een deel gelijk, want behalve de stroom die je opwekt en gaat opslaan, kun je ook gaan handelen met stroom die je afneemt van het stroomnetwerk en dan later wilt terugleveren tegen een hogere prijs. Maar daarvoor zijn thuisbatterijen in de ogen van de overheid niet bedoelt. De overheid wordt wijs gemaakt dat thuisbatterijen zijn voor het opslaan van eigen stroom op het stroomnetwerk te ontlasten, dit terwijl het tegenovergestelde dus waar is.
                                Maakt de overheid het wel mogelijk om te handelen met stroom dan zal dat een flink duurdere stroom opleveren. Alle goedkope stroom gaat dan naar de rijken met thuisbatterijen en de armen moeten dan flink meer betalen.

ron
                                Deelnemer
                                  @ronh

Mooie en zinvolle ontwikkeling!

Maar door afschaffen salderen kan deze batterij de prullenbak in of is in ieder geval de terug verdien tijd veel te lang.

Door afschaffen salderen ga je namelijk energie belasting betalen om de batterij op te laden maar krijg je geen energie belasting terug als je de opgeslagen energie weer op het net zet.

Deze dubbel belasting is voor industrie batterijen afgeschaft.
                                  Maar voor thuis batterijen nog niet, en na afschaffen salderen zou handel je geld kosten!

Arnold
                                  Sleutelbeheerder
                                    @astadjer

Wordt de slimme thuisbatterij nog slimmer?

De eerste AI-thuisbatterij

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 57)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.