Compensatie en verantwoordelijkheid centraal
Ruim vier op de tien stemmers maken zich serieuze zorgen over een eventuele stroomstoring. Zij vrezen directe financiële gevolgen en vinden dat de netbeheerder moet vergoeden als het misgaat. Deze groep ziet de elektriciteitsleverancier dus niet alleen als transporteur van stroom, maar ook als partij met een verantwoordelijkheid voor de gevolgen.
Gedeeld vertrouwen in gezamenlijke oplossingen
Niet iedereen raakt echter in paniek bij het vooruitzicht van een stroomstoring. Een kwart van de deelnemers gelooft dat verstoringen samen voorkomen of opgelost kunnen worden. Zij tonen een grote bereidheid tot samenwerking tussen burgers en betrokken partijen. Daarmee klinkt er een positief geluid: er is vertrouwen in een gezamenlijke aanpak van mogelijke problemen.
Eigen initiatieven nemen toe
Opvallend is dat steeds meer mensen anticiperen op mogelijke uitval. Ruim tien procent heeft al een eigen noodvoorziening in huis. Zij voelen zich goed voorbereid en liggen niet wakker van plotselinge stroomonderbrekingen. Ook zijn er mensen die een storing accepteren als ‘iets wat gebeurt’ en er begrip voor tonen. Zij vertegenwoordigen 22% van de stemmers.
De uitslag laat zien dat de emoties uiteenlopen, maar het onderwerp leeft. Zowel compensatie, samenwerking als eigen initiatief komen terug in de reacties. Het is duidelijk: Nederland denkt actief na over stroomzekerheid en de rol van partijen hierin.
Uitslag
Lig jij er wakker van als de stroom vaker uit zou vallen?
- Ja, dit kost mij geld en de netbeheerder moet dit vergoeden (42%, 1.245 Stemmen)
- Nee, we kunnen dit samen voorkomen of oplossen (24%, 729 Stemmen)
- Ja, maar ik begrijp dat dit kan gebeuren (22%, 668 Stemmen)
- Nee, ik ben goed voorbereid met een eigen noodvoorziening (11%, 334 Stemmen)
Stemmen: 2.976






















Huub
Is zo’n poll de stimulans voor batterijen?