Dit onderwerp bevat 23 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 3 maanden geleden door RvV.
Naar forumoverzicht
12 oktober 2017 om 14:28 #84460

Sinds 18-9-2017 hebben we zonnepanelen met 16 trina solar panelen van 275 watt en dus 4400 wp. De omvormer is een Growatt 4200 mtl/s. Ons dak heeft een helling van 15 graden is op het zuiden gericht.
De panelen liggen allen aan een zijde in 2 horizontale rijen van 2×8 stuks. De linkse 8 panelen vormen string1 en rechts is string 2 met 8 panelen. We hebben geen schaduw en er staat wel een schoorsteen links achter sting1 genaamd pv1.
Deze schoorsteen geeft wel een spiegelbeeld, maar geen schaduw en toch heeft string 1, waarop de linker 8 panelen zitten constant de lagere opbrengst wat het wattage betreft.Ook op de zeldzame momenten zoals vandaag na de middag, wanneer de spanning op pv1 zelfs hoger is dan die van string 2, is toch de opbrengst in watts lager dan pv 2. Heeft iemand hiervoor een verklaring of eventuele oorzaak cq oplossing?
Zie hier de screenshots van veel verschillende momenten met de opbrengst per string.

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
16 oktober 2017 om 10:17 #84487

Nog een poging met flink verkleinde foto

16 oktober 2017 om 09:58 #84486

Ik had een foto gemaakt van de lange zwarte dc connectors onder de growatt, maar die is niet geplaatst blijkbaar.
Ik bedoelde dus met mijn vraag hoe ik die connectors lossen kan om de strings te wisselen.

De dagopbrengst gisteren 15-10, was 15,5 kw
Totaal vanaf 18 september 2017 (v.a.16 uur) 315kw.
Max power gisteren 15-10 was 2459,5 watt.

15 oktober 2017 om 19:51 #84484

jouw zonnepanelen kunnen volgens de data sheet +5% afwijken op 8x 275 Watt is dat dus in theorie 110 Watt verschil. Ik heb niet gezien wat je dag opbrengst is. Dus zelf even narekenen.

De stringen kun je veilig wisselen als je dit doet als je de omvormer (in de meterkast) hebt uitgeschakeld. Let wel goed op dat je de aderparen van de ene string niet door elkaar haalt met de ander string. Dus niet de + plus van string nr 1 en de – min van string nr 2 per vergissing als één paar aansluiten!

14 oktober 2017 om 21:16 #84483

De instalateur gaat er nog vanuit dat de verschillen binnen de tolerancies vallen en wil wel een onderzoek cq meting laten doen, maar dat wordt aan mij doorberekend als er niets aan hand blijkt te zijn buiten de toegestane kleine afwijkingen.vandaar dat ik hier probeer om erachter te komen of het verschil tussen de strings acceptabel is.
Wat het omwisselen betreft van de strings aan de omvormer, heb ik dat ook overwogen om te testen/uit te sluiten of het aan de growatt ligt, echter ik weet niet of ik de string aansluitingen zonder eigen gevaar of gevaar voor de omvormer mag los koppelen van de growatt omvormer en dan string 1 en 2 verwisselen.mag ik die in de avond uren b.v. gewoon loskoppelen en opnieuw aansluiten?
Is naar jullie mening het verschil acceptabel en binnen de toleranties?

14 oktober 2017 om 17:55 #84482

Ik zie in de slecht opbrengende string wel bijna continu een hogere spanning… Dit kan duiden op een slecht contact, bijvoorbeeld een stekker die niet goed aan een kabel is bevestigd, waardoor de spanning toeneemt maar de stroom afneemt.
Wat is het verschil in dag opbrengst van de stringen, in Watt?
sluit de slechte presterende string eens aan op de goed presterende omvormer en de de goed presterende string op de andere omvormer. Dit om uit te sluiten dat het aan de omvormer ligt en dus echt aan de string…
Presteert string 1 nog steeds even slecht? ligt het niet aan de omvormer.
Weet je echt zeker dat er geen schaduw werking is van omliggende bebouwing of hoge bomen?
Dan is de volgende stap alle connectoren van de kabels controleren en meteen kijken of er mogelijk slechte pv panelen tussen zitten in de eerste string (scheurtjes , vuil etc opmerkelijke kleurafwijkingen?)
Probeer eerst eens om de twee stringen van omvormer te wisselen en kijk dan nog eens naar het resultaat. Natuurlijk is dit (het oplossen) eigenlijk een taak voor de installateur…

14 oktober 2017 om 17:52 #84480

Heb je een inverter met 2 onafhankelijke power trackers, die voor elke string het optimum zoeken?
(ja, zie https://www.zonnepanelen.net/nl/omvormer/growatt-4200mtl-s/)

Je weet dat panelen onderling een paar procent verschil kunnen hebben?
Dat zou het ook kunnen verklaren.

Een reden dat de stroom minder is, kan komen doordat een van de cellen een scheur heeft, die cel geeft dan minder stroom, wat de andere cellen afremt, omdat ze in serie staan.
Niet elke scheur is desastreus, het gaat er om of in een cel met scheuren, er geïsoleerde stukjes ontstaan, de stroom van die losse stukjes kan dan niet meer worden afgevoerd
Zie o.a. https://www.slideshare.net/Renukaonteddu/microcracks-in-pv-module-ppt

Zoek evt op micro cracks.

14 oktober 2017 om 14:00 #84473

Aangezien het hier zo stil blijft plaats ik even een screenshot van zojuist.
Waaraan kan het liggen dat de stroomsterkte lager is bij pv1 waardoor er net wat minder watts opbrengst is?

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Het onderwerp ‘Vreemd verschil opbrengst (Watt) tussen 2 strings [Opgelost]’ is gesloten voor nieuwe reacties.